امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 476150 |
تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 - 15:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

سفر پوتین و اردوغان به ایران/ نشست آستانه/ مذاکرات احیای برجام/ نشست سخنگوی قوه قضاییه و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی صلح خبر بود که جزییات آن در ادامه می آید. به گزارش صلح خبر، خبرهای مربوط به سفر رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه به تهران به […]

سفر پوتین و اردوغان به ایران/ نشست آستانه/ مذاکرات احیای برجام/ نشست سخنگوی قوه قضاییه و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی صلح خبر بود که جزییات آن در ادامه می آید.
به گزارش صلح خبر، خبرهای مربوط به سفر رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه به تهران به منظور شرکت در نشست آستانه از موضوعات خبری مهم و خبرساز امروز بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در همین راستا، صبح امروز مراسم رسمی استقبال از رییس جمهور ترکیه با حضور رییس جمهور کشورمان در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار شد. رجب طیب اردوغان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش، شب گذشته  وارد تهران  شده است.

پیش از ظهر امروز رجب طیب اردوغان و هیات همراهش در جریان این سفر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیاناتشان در این دیدار با تاکید بر اینکه با تروریسم حتماً باید معارضه کرد، خاطرنشان کردند: حمله نظامی در سوریه به نفع تروریستها نیز خواهد بود البته تروریستها محدود به یک گروه خاص نیستند.

رجب طیب اردوغان هم در این دیدار با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، اتحاد امت اسلامی و افزایش همبستگی ایران و ترکیه را لازم دانست و گفت: ترکیه هیچ‌گاه در مقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته و برادری ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها باید گسترش پیدا کند.

امروز همچنین قرار است ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه هم  به تهران بیاید و در جریان سفرش با همتای ایرانی خود آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رایزنی و همچنین بر اساس اخبار اعلام شده از سوی رسانه‌های روسیه احتمالا با مقام معظم رهبری دیدار می‌کند.

پوتین در جریان سفر به تهران با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز دیدار دوجانبه ای خواهد داشت که به نظر می رسد محور اصلی رایزنی روسای جمهور روسیه و ترکیه  در تهران علاوه بر موضوع سوریه ، بحران اوکراین و امنیت مواد غذایی و بحث صادرات غلات اوکراین باشد .

در تحلیل و بررسی سفر پوتین به ایران، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان” سفر پوتین به ایران؛ نمایی از یک ائتلاف استراتژیک ” نوشته است که سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران واکنشی مخالفت‌جویانه و مقابله‌جویانه با سفر رئیس‌جمهور امریکا و اقدامات و طرح‌های منطقه‌ای آن که آماج آن را مقابله با جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهد تلقی می‌گردد. رهاورد تقابل قدرت‌های بزرگ، اعلام افزایش حمایت روسیه از ایران به‌عنوان مؤتلف منطقه‌ای خود در برابر امریکا و متحدان آن است. این امر بیش از هر چیز مبین بی‌اعتباری فهمِ وهم‌آلود غربیها مبنی بر انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره پیشرفت‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران و دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پاسخ داد.

ند پرایس در پاسخ به این سوال که آمریکا چه انتظاری از نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوریه دارد، آیا پیشرفتی در زمینه موضوع سوریه وجود خواهد داشت و آیا تعاملاتی دیپلماتیک مانند این توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نگران‌کننده است، گفت: صحبت کردن درباره دستور کار[این نشست] را به خود این سه کشور واگذار می‌کنم. ما شاهد اظهارات متعددی از سوی این کشورها در زمینه موضوعات مورد بحث بوده‌ایم اما صحبت کردن درباره آن را بر عهده خودشان می‌گذارم.

هفتمین نشست مذاکرات آستانه با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه امروز(سه شنبه) در تهران برگزار می شود.

مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران و روسیه و همراهی ترکیه در سال ۲۰۱۷ با هدف حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال جنگ و آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد. دور اول نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در  ژانویه۲۰۱۷ ( سوم و چهارم بهمن۱۹۳۱) با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شد.

گفت و گوی سیدکمال خرازی با تلویزیون قطری الجزیره، درباره رویکردهای ایران در قبال مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران هم از اخبار پربازدید امروز بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در این گفت و گو تاکید کرد که در ایران درخصوص امضای برجام سوالات جدی وجود دارد، زیرا به نظر نمی‌رسد با امضای برجام، تحول بزرگ اقتصادی ایجاد شود.

از طرف دیگر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با ادعای این که ایران نمی‌تواند برای بازگشت به توافق هسته‌ای به تصمیم برسد، احیای توافق هسته‌ای را «به کلی به نفع ایران» تلقی کرد.

وندی شرمن چنین مطرح کرد که توافق هسته‌ای[برجام] با وجود مذاکراتی طولانی که جهت احیای آن انجام گرفته و هنوز بی‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است. من فکر می‌کنم این یک توافق بسیار کارآمد است و ایران فقط باید به آن «بله» بگوید.

دیگر اخبار با محوریت برجام را نیز می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

راه حل تکراری نتیجه تکراری به دنبال دارد

آمریکا از توسل به اهرم فشار و تحریم دست بردارد

از احیای برجام حمایت می‌کنیم/ به تلاش در مسیر لغو تحریم‌های ایران ادامه می‌دهیم

احیای برجام بهترین گزینه برای واشنگتن است

رژیم صهیونیستی جرأت رویارویی نظامی با ایران ندارد/ طولانی شدن زمان مذاکرات به نفع هیچ طرفی نیست

***

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروزش به سوالات حقوقی خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده های حمید نوری، جعفر پناهی، تاج زاده، سیف و عراقچی پاسخ داد.

مسعود ستایشی درباره صدور حکم صادره (حبس ابد) علیه حمید نوری گفت: حکم صادره علیه حمید نوری ناعادلانه است و ما آن را نمی پذیریم. پرونده غیر حقوقی و مخدوش بوده است. حکم صادره  با توجه به اینکه  مراحل دادرسی منطبق با موازین قانونی نبوده یک رسوایی است و محل اعتراض شدید است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام او چیست؟ گفت: برای این فرد در سال ۸۹ دادنامه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بوده و به ۵ سال حبس محکوم شده بود  و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم یکسال حبس گرفته بود که در مجموع ۶ سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و بر این اساس، در ۲۰ تیر ماه سال جاری برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

صحبت های اخیر رییس جمهور سابق درباره تحریم ها نیز واکنش یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.

ابراهیم رضایی تصریح کرد: در حالی آقای روحانی ادعا می کند که می توانست در اسفند ماه ۹۹ تحریم ها را پایان دهد که نظام به او و برنامه هایش ۸ سال زمان داد و به غیر از حرف و وعده های پوچ ما شاهد هیچ پیشرفتی در کار نبودیم. به نظر می‌رسد آقای روحانی دچار فراموشی شده است. متاسفانه در دولت قبل هیچ تلاشی برای گرفتن تضمین از طرف مقابل نشده بود و حتی آقای روحانی ادعا می کرد ما در طی ۴۸ ساعت می توانیم برداشتن تحریم از طرف غرب را راستی آزمایی کنیم در صورتی که پروسه فروش یک تانکر نفت هم بیش از یک ماه طول می کشد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید