به گزارش صلح خبر، پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که در سالن جلسات ساختمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان سازمان پژوهش و برنامهریزی را قلب آموزشوپرورش دانستند و به طور قطع اگر عمیق و بهدور از جنجالهای روزمره و ریشهایتر فکر کنیم عملکرد و رفتارهای هر جامعه تنها محصول یادگیری افراد آن جامعه است.
وی با اشاره به اینکه عمیقترین یادگیریها مربوط به دوران مدرسه است، تصریح کرد: تمام محتوای آموزش داده شده در مدارس در سازمان برنامهریزی و پژوهش تولید میشود. مدرسه و نسل آینده کشور از طریق محتوای تولید شده در این سازمان تغذیه میشود و سازمان پژوهش و برنامهریزی بهعنوان نقطه عزیمت تحول بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است که چرخش بهسوی تحول از آن شروع میشود و اساس یادگیری معلم و دانشآموز در آن اتفاق میافتد.
وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را پایه فعالیتهای برنامهریزیشده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید با اجرای سند تحول شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانشآموز باشیم بنابراین یکی از سؤالات مطرح شده در این سازمان باید این باشد که چطور برنامهریزی کنیم تا به این هدف برسیم و نتایج روشن و قابللمس از اجرای سند تحول داشته باشیم.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: مهمترین مسئلهای که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد این است که بتوانند در برخورد با چالشها، پاسخهای مناسب و منطقی بدهند که ازلحاظ زمان و کیفیت حل مسئله بتواند آن چالش را در کوتاهترین زمان به بهترین شرایط حل کند سپس به دنبال راهحلی برای حل آن برای همیشه باشیم.
وی با اشاره به اینکه با مسئله جدی تربیت یک نسل روبرو هستیم و باید به آن دقت کنیم، گفت: مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ازنظر ریشهای و پایهای در سازمان پژوهش و برنامهریزی تدبیر میشود بنابراین این سازمان جایگاهی برای حضور برجستهترین اشخاص علمی و دینی این سرزمین است.
حاجی میرزایی در خصوص آموزش مهارتهای عملی در دوران تحصیل اظهارکرد: هر دانشآموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزشهای تئوری یک مهارت عملی متناسب با بوم خود را بهطورجدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامهریزی باید در این مورد برنامهریزیهای لازم را انجام دهد. دوران 12 ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید بهعنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزشهای ارائهشده در کتابهای درسی باید بهگونهای باشد که هر دانش آموز بعد پایان 12 سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و… پیوند برقرار کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد زیست بومی جدیدی شدهایم که باید خود را با شرایط آن مطابق و هماهنگ و نقش خود را در آن پیدا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش گفت: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتابهای درسی میتواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بیاعتماد کند بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح و یا موضوعات کتابهای درسی، تطابق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزشوپرورش در پایان اظهارکرد: آموزش تخصصی مدیران و معلمان دارای اهمیت ویژهای است که لازم است به آن انسجام دهیم و طبق برنامهریزی دقیق و با چشمانداز و آیندهنگری این کار انجام شود.
انتهای پیام