امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 514468 |
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1402 - 1:20 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اگر رقابت تجاری امارات و عربستان در پاکستان آغاز شود، اسلام آباد باید رابطه با هر دو متحد نزدیک خود را متعادل کند. اسلام آباد با کمبود نقدینگی در جست‌وجوی راه‌حلی پایدار و بلندمدت برای حمایت از اقتصاد بیمار خود، شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه ایجاد کرده است. امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرعت سرمایه […]

اگر رقابت تجاری امارات و عربستان در پاکستان آغاز شود، اسلام آباد باید رابطه با هر دو متحد نزدیک خود را متعادل کند. اسلام آباد با کمبود نقدینگی در جست‌وجوی راه‌حلی پایدار و بلندمدت برای حمایت از اقتصاد بیمار خود، شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه ایجاد کرده است.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرعت سرمایه گذاری در پاکستان را افزایش داده اند.

المانیتور در گزارشی در این باره نوشت: اگر ابوظبی تصمیم به سرمایه گذاری بیشتر در پاکستان بگیرد، به احتمال زیاد ریاض نیز به عنوان بخشی از رقابت ناگفته خود، از این روند پیروی خواهد کرد.

از سال 2021، پادشاهی سعودی به شرکت های چند ملیتی مشوق هایی می دهد تا مقر اصلی آنها در منطقه در ریاض باشد. بنابراین، با وجود اینکه دبی یک مرکز تجاری منطقه‌ای است، ریاض به عنوان یک مرکز لجستیک پیشرو در حال تبدیل شدن به رقیب اصلی آن است .

اگر رقابت تجاری امارات و عربستان در پاکستان آغاز شود، اسلام آباد باید رابطه با هر دو متحد نزدیک خود را متعادل کند. اسلام آباد با کمبود نقدینگی در جست‌وجوی راه‌حلی پایدار و بلندمدت برای حمایت از اقتصاد بیمار خود، شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه (SIFC) ایجاد کرده است که 28 پروژه با ارزش بالا به ارزش میلیاردها دلار را به کشورهای دوست ارائه کرده است. تمرکز اصلی بر روی عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین است.

ابتدا برای استفاده از این فرصت، گروه AD Ports مستقر در امارات چهار اسکله در بندر کراچی را به مدت 50 سال و حدود 220 میلیون دلار در ماه ژوئن اجاره کرد. تنها چند هفته بعد، ابوظبی دومین قرارداد مهم ترمینال بندر دریایی را امضا کرد. در نتیجه، حدود 85 درصد از اسکله شرقی توسط این شرکت امارات کنترل می شود.

زیشان شاه، تحلیلگر مالی در واشنگتن می گوید: رقابت فزاینده بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها را نباید نادیده گرفت، زیرا هر دو کشور احتمالاً تلاش خواهند کرد تا دیگری را کنار بزنند.

اگر پاکستان برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف به دنبال جذب کشورهای دوست است باید در برابری بین هر دو محتاطانه عمل کند. تاکنون آرامکوی عربستان سعودی یادداشت تفاهمی با چهار شرکت نفتی دولتی پاکستان برای ساخت یک پالایشگاه نفتی 12 میلیارد دلاری در گوادر در استان بلوچستان امضا کرده است.

شرکت‌های محلی در 70 درصد از سهام شرکت‌ها مشارکت خواهند کرد در حالی که آرامکو پروژه را با 30 درصد سهام آغاز خواهد کرد.

در همین حال، پاکستان نیز فرودگاه های اصلی خود را برای سرمایه گذاری پیشنهاد کرده است و شرکت های سعودی علاقه مند به سرمایه گذاری در این فرودگاه ها هستند.

زبیر فیصل عباسی، متخصص سیاست توسعه و مدیریت مستقر در اسلام آباد، به المانیتور گفت: «پاکستان برای گسترش و تنوع بخشی بیشتر به اقتصاد خود به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. این طرح مشارکت بخش فناوری اطلاعات را در اقتصاد مبتنی بر صادرات پیش بینی می کند و همچنین به دنبال نوسازی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری است.

علاوه بر این، این کشور دارای پتانسیل عظیمی در بخش معدن است. از معادن مس و طلا در چاگای، طرح اتصال ریلی زغال سنگ تار گرفته تا سد دیامر-باشا و مزارع کشاورزی. سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها می‌تواند حتی بیش از 28 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده در کریدور اقتصادی چین و پاکستان تا کنون باشد.

در گذشته، عدم وجود یک عملیات سریع و یک پنجره برای سرمایه گذاران خارجی یک مانع محسوب می شد. اما اکنون، مکانیسم SIFC کارها را آسان‌تر کرده است، به‌ویژه که پوشش قانونی کافی در سایه این مکانیسم فراهم شده است.

زبیر فیصل عباسی می گوید: « یکی از محدودیت های الزام آور رشد اقتصادی پاکستان، پیچیدگی بوروکراسی و حکمرانی اقتصادی مشکل ساز در اجرای سیاست های اقتصادی بوده است.

اکنون SIFC می تواند بوروکراسی را کاهش دهد، کارایی را به ارمغان بیاورد و در فرآیندهای تصمیم گیری هماهنگی ایجاد کند. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌های خارجی نه تنها ممکن است بر رشد بخشهای مختلف اقتصادی تاثیرگذار باشد بلکه می تواند ترتیبات اداری حاکمیت اقتصادی موجود در پاکستان را نیز تغییر دهند.»

با تأمین سهام برای پروژه های مورد تأیید SIFC برای سرمایه گذاری های مشترک، یک صندوق مستقل ثروت پاکستان نیز ایجاد شده است. قرار است در زمان مقرر، هفت نهاد دولتی سودآور به ارزش 8 میلیارد دلار به این صندوق واگذار شود.

با این حال، تحلیل گران هشدار می دهند که منافع سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای سرمایه گذاری در پاکستان با حذف تشریفات اداری، توانایی خرید دارایی‌های بالقوه پرسود و امنیت سرمایه‌گذاری‌هایشان تامین می شود و انگیره آنها کمک به اصلاحات ساختاری در پاکستان و تقویت اقتصاد این کشور که می تواند قدرت چانه زنی اسلام آباد را هم افزایش دهد، نیست.

در حال حاضر، در واکنش به سرمایه گذاری های خلیج فارس، بازار سهام پاکستان همچنان مثبت است و به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است. در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، قطر نیز در حال بررسی پیشنهاد سرمایه گذاری است و دوحه در حال مذاکره با پاکستان برای اداره مشترک پایانه های سه فرودگاه اصلی این کشور – کراچی، لاهور و اسلام آباد است.

اگر این امر محقق شود، دوحه حدود 3 میلیارد دلار در حمل و نقل محموله و همچنین فراهم کردن اقامتگاه های پنج ستاره و امکانات مدرن در فرودگاه ها سرمایه گذاری خواهد کرد. به منظور بهبود امنیت غذایی خود، دوحه همچنین در حال بررسی یک پروژه کشاورزی شرکتی 10000 هکتاری در صحرای چولستان در استان پنجاب است.

310310

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید