امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 446731 |
تاریخ انتشار : 18 آبان 1400 - 9:57 | ارسال توسط :
0
4
ارسال به دوستان
پ

با تشدید خشونت‌ها در شمال اتیوپی، سازمان ملل نسبت به شروع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد. به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه نشستی اضطراری برای بررسی تحولات اوضاع در اتیوپی برگزار کرد. منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که این […]

با تشدید خشونت‌ها در شمال اتیوپی، سازمان ملل نسبت به شروع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه نشستی اضطراری برای بررسی تحولات اوضاع در اتیوپی برگزار کرد.
منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که این نشست به درخواست رئیس شورای امنیت و با حمایت ۴ کشور ایرلند، تونس، کنیا و نیجر برگزار شد.
رزماری دی کارلو، نماینده امور سیاسی سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: “هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند که ادامه جنگ و ناامنی چه چیزی به همراه خواهد داشت. اما اجازه دهید واضح بگویم که آنچه مسلم است این است که خطر سقوط اتیوپی به سمت یک جنگ داخلی گسترده بسیار واقعی است.”
او گفت که درگیری در شمال منطقه تیگری به ابعاد فاجعه باری رسیده است. وی افزود: “نبردها آینده کشور و مردم آن و همچنین ثبات گسترده‌تر شاخ آفریقا را در وضعیت نامشخصی در روزهای اخیر قرار داده است”.
دی کارلو توضیح داد که حدود ۷ میلیون نفر در شمال اتیوپی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. شبه نظامیان تیگرای با هماهنگی ارتش آزادی‌بخش اورومو در حال پیشروی به سمت آدیس آبابا هستند. درگیری‌های یک ساله در منطقه تیگرای در اتیوپی ابعاد فاجعه باری به خود گرفته است و این جنگ آینده کشور، مردم آن و ثبات گسترده تر شاخ آفریقا را در وضعیتی مبهم قرار می دهد.
درگیری دولت اتیوپی با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از یک سال پیش آغاز شد و درگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت گرفته است زیرا هفته گذشته وضعیت فوق‌العاده در سراسر کشور اعلام شد و از ساکنان پایتخت خواسته شد برای دفاع از سلاح آماده باشند. 
و در نوامبر ۲۰۲۰، ابی احمد، نخست وزیر، یک حمله نظامی را در جبهه آغاز کرد، که مدت طولانی منطقه تیگری را اداره می کرد و بازیگر اصلی سیاست ملی اتیوپی بود.
درخواست آفریقا برای مذاکره ملی
از سوی دیگر اتحادیه آفریقا ۵ خواسته اصلی را برای حل صلح آمیز درگیری‌ها در اتیوپی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.
نماینده اتحادیه آفریقا در نشست شورای امنیت از اعضای شورا (۱۵ کشور) خواست تا از دولت اتیوپی و جبهه آزادیبخش تیگری بخواهند “بدون هیچ پیش‌شرطی وارد گفت‌وگو شوند و با آتش‌بس فوری موافقت کنند.”
وی افزود: “همچنین لازم است برای دسترسی نامحدود و پایدار همه افراد نیازمند در کشور به کمک‌های بشر دوستانه، احترام به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و راه‌اندازی گفت‌وگوی فراگیر ملی فراخوان داده شود.”
اوباسانجو به شورای امنیت گفت که در ۴۸ ساعت گذشته از المکله، پایتخت منطقه تیگرای بازدید کرده و با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، روسای جبهه آزادی بخش تیگرای و منطقه اورومو و دیگران رایزنی کرده است.
وی توضیح داد که روز سه شنبه از امهری و عفر بازدید خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته طرحی را ارائه کند که شامل اجازه دسترسی بشردوستانه و خروج نیروهای متخاصم در اتیوپی می شود.
پاسخ اتیوپی
در مقابل نماینده اتیوپی در سازمان ملل، تاکید کرد که کشورش پس از اینکه بتواند جلوی پیشرفت جبهه آزادی بخش تیگرای را بگیرد، آماده برگزاری یک گفتگوی ملی فراگیر است.
وی گفت که اتیوپی معتقد است که راه حل منطقه‌ای بهترین راه برای کمک به آدیس آبابا برای غلبه بر بحران فعلی است.
آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، پیش از این تاکید کرده بود که کشورش متلاشی نخواهد شد و متحد خواهد ماند و کسانی را که از آنها به عنوان “دشمنان” خود یاد کرد، شکست خواهد داد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید