امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 106124 |
تاریخ انتشار : 11 آذر 1391 - 21:13 | ارسال توسط :
16
1
ارسال به دوستان
پ

محمد رضایی: نرخ دو هزار تومانی برای ارز در لایحه بودجه در جلسات مشترک دولت و مجلس مورد استقبال نمایندگان طرفین قرار گرفته است. به گزارش همشهری، با وجود انتشار اخبار ضد‌و نقیض از تکلیف نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نزدیک بودن زمان ارائه لایحه […]

محمد رضایی: نرخ دو هزار تومانی برای ارز در لایحه بودجه در جلسات مشترک دولت و مجلس مورد استقبال نمایندگان طرفین قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، با وجود انتشار اخبار ضد‌و نقیض از تکلیف نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نزدیک بودن زمان ارائه لایحه بودجه، رقم دو هزار تومان را دارای شانس بالاتری برای توافق نهایی قلمداد می‌کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم مبنای این محاسبه را نامعلوم عنوان کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطرنشان می‌کند:

ارز در بودجه صرفا جنبه محاسباتی دارد، نه جنبه بده بستان. به اعتقاد او اینگونه نیست که زمانی که قیمت ارز در بودجه تعیین شد، قیمت ارز در بازار آزاد هم دقیقا براساس همان نرخ تعیین شود. مصباحی‌مقدم این گفته خود را اینگونه تکمیل می‌کند که در زمان بستن بودجه باید براساس درآمد ناشی از نفت و قیمت ارز محاسباتی صورت گیرد و عدد و رقم بودجه مشخص شود،

والا این رقم هیچ‌گونه اثر جدی در واقعیت امر ندارد اما باید براساس آن سقف درآمدی که از این تعیین قیمت درنظر گرفته می‌شود، هزینه‌ها پوشش داده شود. به‌عبارت دیگر هزینه‌ها نمی‌تواند بیش از آن مبلغ باشد.

هشدارهای کارشناسان درباره نرخ ارز

کارشناسان بر این باورند که در سال‌جاری با وجود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، اقتصاد ایران تورم بالایی را تجربه کرد و بنابراین هر نرخی که در بودجه پایین‌تر از بازار آزاد تعیین شود، نه‌تنها اثرات منفی نخواهد داشت بلکه گامی در جهت کاهش نرخ تورم نیز تلقی می‌شود. البته دکتر میثم موسایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: دلارهای استحصال‌شده از محل فروش نفت، نباید به‌دلیل اختلاف زیاد با نرخ آزاد، در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتر فروخته شود که احتمال دارد تمام این درآمد به خزانه وارد نشود. او بر این باور است که تعیین یک نرخ منطقی امکان جلوگیری از افزایش بیشتر تورم را دارد. دکتر احمد میرمطهری هم پایین‌بودن این رقم را عامل تشدید کسری بودجه عنوان کرده و می‌گوید:

تجربه نشان داده است که دولت همواره برای تأمین کسری بودجه به سراغ اعتبارات عمرانی رفته و هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش داده که این امر نیز به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود. او البته نسبت به تبعات تورمی افزایش شدید قیمت ارز در بودجه نیز هشدار می‌دهد. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم با اشاره به تداوم وابستگی بودجه به نفت گفت:

درصورت ابقای نرخ ارز در رقم فعلی، درآمدهای دولت بسیار کم می‌شود و با کسری بودجه در سال آینده مواجه خواهیم بود. دکتر مهدی تقوی تأکید می‌کند که نرخ ارز در این بودجه باید با دقت و ارزیابی کافی نسبت به هزینه‌ها و فایده‌های آن و به‌منظور به حداقل‌رساندن مضرات افزایش این نرخ تعیین شود.

شمارش معکوس برای برطرف‌شدن ابهامات بودجه

با وجود تمام این مباحث، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است تا زمانی که لایحه بودجه به مجلس ارائه نشده نمی‌توان نسبت به ارقام آن اظهارنظر دقیقی کرد. البته مصباحی مقدم با اشاره به جلساتی که با نمایندگان دولت داشته زمان ارائه لایحه بودجه را آینده‌ای نزدیک ارزیابی می‌کند و می‌گوید: حدود 10روز پیش گفتند لایحه بودجه پشت در جلسه هیأت دولت است و به‌نظر می‌رسد که درصورت صحت این ادعا حداکثر تا 10روز آینده این لایحه در دولت نهایی و به مجلس ارائه شود.

این در حالی است که تا‌کنون هیچ خبری مبنی بر بررسی لایحه بودجه در دولت منتشر نشده است. گرچه مصباحی‌مقدم می‌گوید، هم خودش و هم رئیس مجلس نامه‌نگاری‌هایی با مقامات دولتی داشته‌اند و طی آن از رئیس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری خواسته شده که هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه لایحه بودجه 92 به مجلس اقدام کنند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 16
    1. نویسنده :saied.kianian

      قالب و سایت قشنگیه موفق باشین.

    1. نویسنده :عماد

      مطالب آخرین اخبار خوبه…موفق باشید

    1. نویسنده :محمد.رحمتي

      nazanin…sohba az pajmordan yek barg nist

    1. نویسنده :پسر.جوان

      مطلب سایتتون عالیه. ایول دارین. کارتون رو ادامه بدین 🙂

    1. نویسنده :کمیل.مردان

      نوشته بدی نبود… اما کاش… :-p

    1. نویسنده :یکی.یه.دونه

      آخه بابا این یعنی چی… نرخ دو هزار تومانی برای ارز در لایحه بودجه… 🙁

    1. نویسنده :دانش

      نوشته نرخ دو هزار تومانی برای ارز در لایحه بودجه جالب بود. فال حافظ خیلی خوبه امکانات دیگر هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :انجل

      جالبترین قسمت فال و طالع بینی سایته

    1. نویسنده :پسر.جوان

      جالب بود :دی

    1. نویسنده :دختر.آزاد

      تمام مطالب آخرین اخبار را خوندم برام مفید بود و جالب.

    1. نویسنده :محسن.خ

      تمام مطالب آخرین اخبار را خوندم برام مفید بود و جالب.

    1. نویسنده :غمگین

      مطلب خوبیه. قسمت دانلود کتاب کتابهای صوت مخصوص موبایل هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :ن...ع

      نوشته های آخرین اخبار خوبه 🙂

    1. نویسنده :esteki

      نوشته های آخرین اخبار جالب توجه بود. ممنون از زحماتتان.

    1. نویسنده :میهن.پرست

      dar chonin garni ke vahshat hakem ast…:(

    1. نویسنده :شاهین

      از زحماتی که می کشید ممنون ><