امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 458762 |
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1400 - 14:20 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر تاکید کرد، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین توسط نزدیکان خود به قتل رسید. به گزارش صلح خبر، به نوشته روزنامه «القبس»، حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر خاطرنشان کرد: چند ماه قبل از بیماری یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین در دفتر من […]

نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر تاکید کرد، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین توسط نزدیکان خود به قتل رسید.

به گزارش صلح خبر، به نوشته روزنامه «القبس»، حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر خاطرنشان کرد: چند ماه قبل از بیماری یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین در دفتر من در دوحه در آن زمان، نشستی برگزار شد که در آن شخصیت‌های فلسطینی و نمایندگانی از طرف اسرائیلی حضور داشتند و تمامی سازوکارهایی که عرفات از طریق آن می‌توانست بدون هیچ مشکلی و در سلامت به خارج از فلسطین برود، مورد بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه افزود، پس از گذشت یک مدت کوتاهی طرف‌هایی که در نشست بودند اعلام کردند که دیگر نیازی نیست به ادامه این موضوع پرداخته شود.
حمد بن جاسم همچنین تصریح کرد: پس از گذشت سه ماه با بیماری عرفات غافلگیر و متعجب شدیم و سپس وی فوت کرد.
نخست وزیر سابق قطر تاکید کرد، تغییرات ناگهانی‌ای که در سلامتی عرفات رخ داد، دالّ بر این است که برنامه‌ای علیه او وجود داشته و چه بسا برخی چیزی به عرفات داده بودند تا او را از بین ببرند.
عرفات در اکتبر سال ۲۰۰۴ و پس از ابتلا به دردهای شدید عضلانی از رام‌الله به پاریس منتقل شد. رهبر پیشین سازمان آزادی بخش فلسطین از سال ۲۰۰۱ عملا در مرکز تشکیلات خودگردان در محاصره ارتش اسرائیل بود. از زمان شروع بیماری، شایعه مسمومیت وی توسط اسرائیل پخش شد.

علت اصلی مرگ یاسر عرفات هیچگاه اعلام نشده است. با این حال آثار پولونیوم ۲۱۰، یک ماده رادیواکتیو به شدت سمی و کشنده، روی وسایل شخصی این رهبر تاریخی فلسطین کشف شد.

مقام‌های دادستانی و کارشناسان دادگستری فرانسه دو بار احتمال مسمومیت با رادیواکتیور را رد کردند. به‌ گفته آنها وجود یک گاز رادیواکتیو طبیعی در محیط خارجی (عنصر رادون)، دلیل ثبت میزان بالای پولونیوم را توضیح می‌دهد.

با این حال کارشناسان مستقل سوئیسی که از سوی سهی عرفات برای تحقیق در این پرونده حضور پیدا کرده بودند می‌گویند احتمال مسمومیت با پولونیوم منطقی و موجه است.

پس از انتشار این گزارش، قضات تحقیق دادستانی فرانسه، بار دیگر پرونده را به کارشناسان ارجاع کرد. با تائید دوباره نظر کارشناسان فرانسوی در قرار دوم، سرانجام دادسرای مامور پیگیری پرونده، قرار منع تعقیب صادر کرد. این رای با اعتراض شدید بازماندگان یاسر عرفات روبه‌رو شد و سهی و زهوه، در سال ۲۰۱۷ از آن به دیوان حقوق بشر اروپا اعتراض کردند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید