به گزارش صلح خبر، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، امروز ۴ خردادماه در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما برای رسیدن به این مقصد راه طولانی در پیش داریم؛ اگر امام با انقلاب، ایران را از سلطه سیاسی بیگانگان آزاد کرد و اگر در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود، ولی هنوز اشغال علمی وجود دارد؛ اگر سرفصلهای علوم انسانی مانند علوم سیاسی را برداریم محتوایش غیروحیانی است؛ جای این سوال هست که آیا دانشجوی علوم سیاسی تا دکتری، دو واحد سیاست در قرآن میخواند؟.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در سرفصلهایی که اصلاح و به وزارت علوم دادیم به آن اعتراض کرده و گفتند که این سرفصلها ایدئولوژیک شده است؛ حرف ما این است که اگر قرار است ما تمدنسازی کرده و سیاست را آموزش دهیم آیا بدون ایمان به غیب و خدا و ملائکه و آیات الهی ممکن است؟.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی تمام هم و غمش این است که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری را فراهم کند و تا حدی محتوا و زیرساخت این کار آماده شده است و بخشهای باقی مانده هم کمک نهادهای دیگر را میطلبد و هم حوزه و دانشگاه باید آغوش خود را برای استفاده از این معارف باز کنند.
لکزایی با اشاره به تولید و رونمایی از ۲۸ دانشنامه و فرهنگنامه تولید شده اندرویدی به صورت رایگان که محصول حدود ۳۵ سال زحمت قرآنپژوهان و عالمان علوم مختلف است، اعلام نمود: ما در عرصه علوم انسانی حتی متوجه این اشکال فکری هم نیستیم و نظریات غربی را بدون نقد مطرح میکنیم؛ طی چند دهه اخیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ با همکاری صدها پژوهشگر در حال برپایی کرسیهای ترویجی و نقد و نظریه است تا بتواینم با ارائه نظریات قرآنی و اسلامی بخشی از این خلأ را پر کنیم.
لکزایی با بیان اینکه ما معرفت تجربی را قبول داریم ولی بسندگی به آن را در عرصه علوم انسانی قبول نداریم، اضافه کرد: باید وحی حتماً به معرفت تجربی و عقلی ضمیمه شود و این تسلیم غرب شدن و کنار نهادن وحی، اشغالگری علمی است و متأسفانه با این همه تاکید از سوی رهبری باز سرعت ما کند است.
وی با بیان اینکه به صورت ویژه کلانپروژه قرآن و مستشرقان در دستور کار قرار گرفته است، اعلام نمود: از شگفتیهاست که دانشگاههای غربی در حوزه فعالیتهای قرآنی از دانشگاههای جهان اسلام جلوتر هستند و شاید بتوان گفت که اصلاً قابل مقایسه نیستند؛ همین پروژه کرونیکا، نسخ متعددی از قرآن را از کشورهای مختلف در آلمان جمع آوری کردهاند و قرار است تا ۲۰۲۵ به نتیجه برسند و قرآنی مطابق با ذائقه مخاطب خود به جهان معرفی کنند؛ این کار در هیچ کجای جهان اسلام و حتی ایران هم وجود ندارد و دانشگاههای ما فقط دنبال تولید انبوه مدرک در رشته تفسیر و علوم قرآنی هستند.
گرفتار ظواهر هستیم
لکزایی با بیان اینکه دانشگاههای دولتی چنین وضعی دارند و ما هم مجبوریم برای فعالیتهای خود از آنان مجوز بگیریم، اظهار کرد: خودشان کار نمیکنند و به ما هم به سختی مجوز میدهند؛ امیدواریم از این اشغال فکری بیرون بیاییم و سرگرم مسائل ظاهری نشویم زیرا نوع مراکز قرآنی و علمی ما دنبال توسعه فعالیتهای صوری و ظاهری قرآنی هستند از جمله بحث مسابقات که گرفتار ظواهر است و این در حالی است که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توزان میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای آن ایجاد شود.
وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی وارد عرصهای دشوار و پرهزینه و طولانی شده است و امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد.
به گزارش صلح خبر، عبدالهادی فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه آسیب بزرگی است که ما قرآن را صرفاً کتاب علم بدانیم، گفت: قرآن را کتاب علم قرار دادیم و خوب هم چاپ و نشر میدهیم و از همین رهگذر تحولاتی ایجاد شده که در جهان اسلام بینظیر است، اما باید با هم بیاندیشیم که چگونه تولیدات ما به دلها راه یابد و تربیت کند و ایمان بسازد.
وی که در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در قم گفت: برخی مطالعات قرآنی را به دو دسته هنجاری و غیرهنجاری تقسیم میکنند و آنچه در این نمایشگاهها میبینیم همدلانه و هنجاری و درصدد کشف قواعد و بازگشایی گرههای فهم و زمینه فراهم کردن برای بیان است. ما در عین حال نباید از مطالعات ضدهنجاری و غیرهنجاری هم غافل باشیم؛ مطالعات مخالفانه مانند آنچه عموم مستشرقان در طول تاریخ چند صد ساله در لوای ظاهراً پژوهشی و فرهنگی رقم زدهاند؛ گرچه میان آنان عدهای مانند ایزوتسو بودهاند که مطالعات همدلانه داشتهاند.
فقهیزاده با بیان اینکه از دوره صفویه عدهای از مستشرقان در ایران زندگی کرده، تاریخ ما را نوشتند و حضور مؤثر در ایران داشتند، تصریح کرد: گرایشات ضد هنجاری میان آنان قوی است و آثاری که در مورد قرآن و علوم اسلامی نوشتهاند هم این طور است، و شبهاتی دمادم از دل این مطالعات ضد هنجاری میروید و مبانی این شبههسازیها را فراهم کرده که به زبانهای ساده و تخصصی و … آن را طرح میکنند.
دفتر تبلیغات مولود انقلاب است
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نمود: اندک اندک هوشیاری و آمادگی برابر این طیف به وجود آمده است؛ دفتر تبلیغات مولود انقلاب است و توانسته عدهای از دانشوران آشنا با ادبیات فرهنگ دینی را جمعآوری و گروههای تخصصی در این زمینه شکل دهد.
فقهیزاده اظهار کرد: آنچه در نمایشگاه عرضه شده است کارنامه درخشان و پرافتخاری است و با دو حوزه تولید و توزیع مرتبط است؛ اما از عرضه تا یافتن مخاطب و راهیابی به عینیت زندگی راهی طولانی است.
وی افزود: محمدعبده، در یکی از آثارش این سوال را طرح کرده که قرآن، زندگیآفرین و نقشآفرین در تحولات روحی و اجتماعی است، اما چه شده که حرکتی برنمیانگیزد و تحولی نمیآفریند؛ او جواب میدهد که قرآن را کتاب زندگی میدانستند و ما آن را کتاب علم میدانیم.
فقهیزاده اظهار کرد: آسیب بزرگی است که ما قرآن را صرفاً کتاب علم بدانیم؛ بسیار خوب است که قرآن را کتاب علم بدانیم اما بیش و پیش از آن باید کتاب حقیقت و زندگی بدانیم. البته به یمن انقلاب و امام، قرآن را کتاب علم قرار دادیم و خوب هم چاپ و نشر میدهیم و تحولاتی ایجاد شده که در جهان اسلام بینظیر است، اما باید با هم بیاندیشیم که چگونه تولیدات ما به دلها راه یابد و تربیت کند و ایمان بسازد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حیات طیبه به تعبیر علامه طباطبایی، اعتقاد صحیح دینی است و باید عمل صالح در کنار استمرار ایمان وجود داشته باشد تا بتوانیم این حیات طیبه را به زندگی مردم وارد کنیم.
فقهیزاده تأکید کرد: میتوانیم در معاونت قرآن و عترت و بخش مؤثری از حوزه قم رابطه همافزایی بیش از گذشته برای ثمربخشی بیشتر فعالیتها فراهم کنیم و امیدواریم در زمینه علمی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی، رسانهای و هنری بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
انتهای پیام