امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 535532 |
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1402 - 13:37 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در آئین تجلیل از مدال آوران المپیادهای جهانی در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم و معرفت افزایی را همواره مورد توجه و تاکید داشته است. وی افزود: […]

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در آئین تجلیل از مدال آوران المپیادهای جهانی در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم و معرفت افزایی را همواره مورد توجه و تاکید داشته است.
وی افزود: امام بزرگوار ما به عنوان رهبر این انقلاب یک عالم فرزانه بود. شما اثرات علمی امام را اگر ملاحظه کنید، مشاهده می‌کنید که ایشان علی رغم سن و سال بالا و اشتغالات فراوانی که داشتند حدود ۵۰ جلد کتاب به عنوان کتاب‌های مرجع نگاشتند.
رییسی ادامه داد: این کتاب‌ها که به آن مراجعه می‌شود از جمله کتاب‌های فقهی، فلسفی، حقوقی و کلامی و نیز کتاب‌های اخلاقی و عرفانی است که به عنوان کتاب‌هایی ارزشمندی به نگارش درآوردند.
رییس جمهور در ادامه بیان کرد: امام راحل سخنانی را در کتاب‌های خود مطرح کردند که اساتید و علمای بزرگ قبل از ایشان این سخنان را نداشتند و همه آنها مبتنی بر اصول و مبانی است.
وی افزود: امروز نیز سکاندار این انقلاب پرچمدار آن یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و پیشرفت علم و دانش تاکید می‌کند.
رییس جمهور گفت: اگر بخواهیم مراکز علمی قبل از انقلاب را با اکنون مقایسه کنیم کاملاً متوجه می‌شویم که آن زمان چقدر دانشگاه و دانشجو داشتیم و امروز چقدر داریم و چقدر رشد صورت گرفته است به گونه‌ای که اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر فقط عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند.
وی ادامه داد: با بررسی مراکز علمی و پژوهشی باید گفت، تعداد مقالات علمی در سال ۵۶ حدود ۵۰۰ مقاله بود و امروز به حدود ۷۸ هزار مقاله رسیده است.
رییسی تصریح کرد: ما قبل از انقلاب مجلات علمی نداشتیم و در حال حاضر ۳۰۰ مجله در این بخش داریم.
حجت الاسلام رییسی با تاکید بر ضرورت ارتقا علمی کشور، گفت: ارتقا علم و رتبه علمی که در کشور وجود دارد، نشان دهنده آن است که انقلاب به علم، عالم و معرفت افزایی و نیز علم آموزی توجه ویژه دارد و به دنبال به کارگیری این علم و دانش در جامعه است.
وی اذعان کرد: تاکید رهبری بر آنکه کارها به صورت علمی و دانش بنیان انجام شود، این است که علومی که در مدرسه و دانشگاه آموخته می‌شود، به صورت فناوری پایه به جامعه منتقل شود، لذا رهبری همواره به رشد شرکت‌های دانش بنیان تاکید دارند تا آثار علوم به جامعه منتقل شود.
حجت الاسلام رییسی با بیان آنکه علم و عالم در کشور بسیار مورد توجه است، گفت: ظرفیت‌های علمی ما بسیار بالا است و جوانان و نوجوانان ما می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی افتخار بیافریند، کما اینکه این جلسه هم در تجلیل از مقام آنانی است که افتخارآفرینی داشته‌اند و موجب شدند پرچم جمهوری اسلامی برافراشته شود و سرود جمهوری اسلامی نواخته شود اما باید این افتخارات حفظ شده و ارتقا یابد.
رییسی اذعان کرد: حتماً باید مسیر رشد و تعالی را اولاً برای خودتان و سپس برای جامعه داشته باشید و جامعه را از آثار علوم مثل فیزیک شیمی و ریاضی، برخوردار کنید و باید جامعه به دست شما بهره‌مند و برخوردار شود زیرا اینکه صرفاً رتبه علمی آورده شود و شغلی و درآمدی کسب شود موجب نقش آفرینی در جامعه نمی‌شود.
حجت الاسلام رییسی تاکید کرد: توجه به حل مساله و مشکل و کمک به جامعه و مردم موضوع بسیار مهمی است. ما باید افراد موثری در جامعه باشیم و این اثرگذاری بسیار اهمیت دارد.
رییس جمهور با بیان اینکه موضوع شاگرد پروری و نخبه پروری موضوعی بسیار مهم است، گفت: شما نباید در این جایگاه متوقف شوید و باید تلاش کنید که از این جایگاه علمی به مردم خدمت کرده و گره گشایی از مشکلات جامعه داشته باشید.
حجت الاسلام رییسی اظهار داشت: عرصه خلاقیت و نوآوری و نظریه پردازی بسیار مهم و با اهمیت است. پیشینیان سخنانی گفتند که محترم است و جایگاهشان محفوظ است اما آیا ما هم باید همان سخنان را بگوییم، لذا باید بر اساس مبانی استوار نظریات و سخنانی نو گفته شود و این در واقع همان سخن از نظریه پردازی است.
وی ادامه داد: شاگردانی بودند که زمانی که کتاب خود را نوشتند سخنان جدید ونظرات نویی داشتند که نشان می‌داد، سواد وتوان علمی آنها از استادشان بیشتر است. البته شأن استاد محفوظ است اما راه نظریه پردازی و ارائه سخنان نو همواره باز است.
رییس جمهور گفت: مسیر و راه اندیشه و فکر کردن باشگاه دانش پژوهان جوان است و باید گفت این باشگاه دانش پژوهان جوان در واقع اندیشه ورزی است. در این باشگاه باید از نتیجه مبارزات فکر و اندیشه نو خلق شود به گونه‌ای که مسائلی را که غربی‌ها نتوانستند حل شود توسط شما در این باشگاه حل شده چون ما می‌توانیم درس صنعت معدن کشاورزی آب برق و سایر عرصه‌ها خیلی کارها را انجام دهیم.
وی ادامه داد: نخبگان علمی ما نشان دادند که می‌توانند در جایگاه‌های رفیع علمی قرار بگیرند و به جایگاه‌های برتر صعود کنند و باید شاهد آن باشیم که از جمع این نخبگان علمی حل مسائل و مشکلات صورت گیرد.
رییس قوه اجرایی کشور بیان کرد: لازم است تا نخبگان شناسایی شده که موضوعی مهم است.
رییس جمهور افزود: برای حل مسائل حتماً باید در کارگروه‌ها نخبگان را دعوت کرد و در نشست‌هایی کارها و مشکلات توسط آنان را کارشناسی کرد.
رییسی بیان کرد: در رابطه با تجهیزات باشگاه دانش پژوهشان، دولت کاملاً موافق است و باید اقدامات لازم انجام شود. در عین نسبت به جذب نیرو همواره تاکید داشتم باید عدالت برقرار باشد و شایستگان مورد توجه باشند و با توجه به شایستگی‌ها به کار گرفته شوند.
رییس جمهور اذغان کرد: همه باید تلاش کنند تا این باشگاه نماد علم افزایی و علم آموزی و کاربرد علم و دانش در جامعه شود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید