به گزارش مجله آموزشی صلح خبر نحوه استفاده از «Google Trends» و «Google Keyword Planner» سایت یوکن: بیاین امروز به سراغ ابزاری بریم که کمکمون میکنه تا کلیدواژههای بیشتری رو پیدا کنیم و همه ی داده های مورد نیازمون رو جمع آوری کنیم. اگرچه چندین ابزار برای این کار وجود داره اما احتمالاً ابزاری که […]
به گزارش مجله آموزشی صلح خبر
نحوه استفاده از «Google Trends» و «Google Keyword Planner»
سایت یوکن: بیاین امروز به سراغ ابزاری بریم که کمکمون میکنه تا کلیدواژههای بیشتری رو پیدا کنیم و همه ی داده های مورد نیازمون رو جمع آوری کنیم. اگرچه چندین ابزار برای این کار وجود داره اما احتمالاً ابزاری که بیشترین استفاده رو داره «گوگل کِی وُرد پِلَنِر» (Google Keyword Planner) است که می توانید از طریق آدرس http://adwords.google.com/KeywordPlanner به این ابزار دسترسی پیدا کنید. البته این ابزار هم از جانب گوگل و هم از جانب کشور ایران محدود شده است بنابراین حتما نیاز به تغییر آی پی است.
این ابزار نه تنها حجم جستجوها رو به خوبی ارائه میکنه بلکه پیشنهادهای خوبی هم برای ارتقای کلید واژه ها میده و علاوه بر این رایگانه. برای دسترسی به «گوگل کِی وُرد پِلَنِر» به یه حساب «ادوردز» (AdWords) نیاز دارین. بنابراین حتی اگه هیچ برنامه ای برای استفاده از «گوگل اَدوُردز» برای مقاصد تبلیغاتی ندارین میتونین به صورت رایگان یه حساب بسازین و هیچ پولی هم خرج نکنین. با استفاده از «اَدوُردز» میتونین به ابزارهای موجود در «گوگل کیورد پلنر» دسترسی داشته باشین. بعد از اینکه وارد «گوگل کِی وُرد پلنر» شدین، چهار گزینه به شما نشون داده میشه. ما سراغ اولین گزینه میریم که «جستجو برای کلید واژه های جدید و گروههای تبلیغاتی» هست.
قبل از اینکه جست و جو رو شروع کنیم بیاین به بقیه ی گزینه هایی که در دسترس ما هست یه نگاهی بندازیم. از لحاظ جغرافیایی می تونین به داده های کل دنیا یا به مکان هایی که انتخاب می کنین دسترسی داشته باشین. همچنین می تونین زبان کلیدْواژه هاتون رو انتخاب کنین. گزینه ها و امکانات زیاد دیگه ای هم وجود داره؛ مثل فیلتر کردن کلیدْواژه های منفی که به شما اجازه میده به گوگل بگین که چه کلید واژههایی رو در نتایج شما نشون نده و شما همچنین میتونین نتایج تون رو برای سطوح مشخصی از میزان رقابت یا حجم جست و جو فیلتر کنین.
در قسمت فیلتر کردن کلید واژهها میتونین گزینه ی «فقط ایده هایی که به عبارت های مورد جست و جوی من مربوط هستنن» رو انتخاب کنین که ما رو مطمئن میکنه داده هایی رو به دست میاریم که واقعاً به کلید واژه هایی که در موردشون تحقیق میکنیم مربوطن. حالا آمادهایم تا شروع کنیم و چند راه هم پیش روی ماست. ما همه چیز رو خیلی ساده میگیریم و فقط عبارت «قابهای آیفون» رو تایپ میکنیم و روی «دریافت ایدهها» کلیک میکنیم. روی برگه «کیورد آیْدیاز» (Keyword ideas) کلیک میکنیم و بعد از اونه که متوجه میشیم «گوگل کی ورد پلنر» یه ابزار جادویی و فوق العادس.
با این ابزار میتونیم بفهمیم که مردم جستجوهای مشابهی هم دارن و مواردی مثل «بهترین قاب آی فون»، «قاب آی فون ارزون» و «قاب آی فون نازک» رو هم جست و جو میکنن. و همچنین میتونیم ببینیم هر کدام از این کلمات چقدر در گوگل جست و جو شدن. توجه کنین که اگه از فیلترِ مکان استفاده کردین میانگین جست وجوهای ماهانه ی داده های منطقه ایرو به شما نشون میده که قبلا انتخاب کردین . از این ابزار میتونین لیستی رو با فرمت «سی اس وی» (csv) دانلود کنین و در نرم افزارهایی مثل اِکْسِل به صورت آفلاین روی کلیدواژهها کار کنین. باید این نکته رو یادآوری کنم که این ابزار برای تبلیغ کنندگان «AdWords» ساخته شده و هنوز امکانات زیادی در شبکه ی «ادوردز» برای کسانی که هزینه ای رو پرداخت کردن وجود داره که در موردش صحبت نکردیم.
ولی پیشنهاد می کنم زمان بیشتری رو روی این ابزار صرف کنین و کلید ْواژه های بیشتری رو بررسی کنین. یه ابزار خیلی خوبه دیگه برای به دست آوردن اطلاعات در مورد کلیدواژهها «گوگل ترِنْدز» (google trends) هست که میتونین در «گوگل داتکام، اِسْلَش تِرِندز، اسلش اکسپلوُر دات» google.com/trends/explore. پیداش کنین. این ابزار به شما اجازه میده تا کلید واژه های مختلفی رو تایپ کنین و اطلاعات زیادی رو در مورد اون کلید واژه ها در بازه های زمانی گوناگون ببینین. در بالای صفحه شما می تونین این داده ها رو به وسیله ی نوع جست و جو، مکان جست و جو، مدت زمان و نوع دسته بندی فیلتر کنین.
بیاین یه بارِ دیگه «قاب های آی فون» رو تایپ کنیم و ببینیم چی میتونیم یاد بگیریم. در اینجا نمودار چگونگیِ جست وجوی این عبارت در طول چند سال گذشته رو داریم و در کنار اون واژه های کلیدی ای رو داریم که میتونه به ما کمک کنه تا بفهمیم چه افکاری سبب جستجوی این عبارت ها شده. اگر کمی دقت کنیم، روند رو به رشد خوبی رو در طول چند سال گذشته در کل دنیابرای کلیدواژه قاب های آی فون در این نمودار میبینیم. بیاین یه خورده مشخص تر این کار رو تکرار کنیم و فقط امریکا رو برای ۱۲ ماه گذشته انتخاب کنیم و اون رو با کلید واژه ی مفرد «قاب آی فون» مقایسه کنیم.
در اینجا میتونیم ببینیم که کِی تقاضا افزایش پیدا کرده و اینکه اغلب مردم واژه ی مفرد رو بیشتر از واژه ی جمع تایپ کردن. با پایین اومدن در صفحه، اطلاعات مربوط به هر ایالت رو در یه نقشه می بینیم و در زیر اون میتونیم کلید واژههای بیشتری رو در قسمت «بیشترین» (top) و «رو به افزایش» (rising) استخراج کنیم. پیشنهاد می کنم از ابزار گوگل کِی وُرد پِلنر برای تحقیق در مورد کلید واژه های دیگری به عنوان تمرین استفاده کنید. استفاده از ابزارهایی مثل Google Trends و Google Keyword Planner به ما اجازه میده تا کلید واژه های جدیدی رو پیدا کنیم و بفهمیم که مردم چه چیزهایی رو در موتورهای جست و جو تایپ میکنن و مهمتر از همه به ما یه دید کلی میده که چه واژه هایی روی بورس هستن یا چه واژه هایی نرخ صعودی دارن.
این کشفیات و جمع آوری اطلاعات، ستون اصلی فرایند تحقیق در مورد کلیدواژه هاست و میتونه چشم انداز بسیار روشنی رو در رابطه با کلیدواژههایی که در طول فرایند سئو باید روی اونها تمرکز کنیم، در اختیار ما بذاره.
منبع : Bartarinha