امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 99101 |
تاریخ انتشار : 02 شهریور 1395 - 11:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه بین الملل؛ به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیا تایمز، نارندرا مودی،‌نخست وزیر هند که به منظور افتتاح یک بنای پرسابقه مشهور به نام کاخ “استار” که جدیدا بازسازی شده به کابل سفر کرده اظهار کرد این بنا که در افغانستان به عنوان قصر استار نیز مشهور است و در جریان جنگ داخلی […]

گروه بین الملل؛

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیا تایمز، نارندرا مودی،‌نخست وزیر هند که به منظور افتتاح یک بنای پرسابقه مشهور به نام کاخ “استار” که جدیدا بازسازی شده به کابل سفر کرده اظهار کرد این بنا که در افغانستان به عنوان قصر استار نیز مشهور است و در جریان جنگ داخلی این کشور آسیب دید نشانی از میراث فرهنگی غنی افغانستان است.

مودی اظهار کرد: بگذارید به مردم افغانستان اطمینان دهم که کشور 25 / 1 میلیارد نفری هند در تلاش افغانستان برای ساختن یک کشور موفق و ایجاد صلح خبر، امنیت و ثبات در جامعه شما همواره در کنار کشور شماست.

وی در سخنرانی خود خطاب به یک گروه از مقامات عالی رتبه در شهر کابل از طریق ویدئو کنفرانس اظهار کرد: افغانستان دوست نزدیک ماست جامعه‌های ما و همچنین مردمان دو کشور روابط و پیوندهای دیرینه‌ای دارد بنابراین دیدن اینکه کشور پرافتخار شما همچنان با چالش گروه‌های خشونت طلب و تروریسم مواجه است باعث غمگینی ما می‌شود.

مودی تاکید کرد: هند صرف نظر از هر مشکلی همواره با شما برای یک آینده روشن برای همه افغان‌ها تلاش خواهد کرد.

در همین حال اشرف غنی،‌ رئیس جمهوری افغانستان گفت: منطق صلح خبر و خیرخواهی باعث شکست منطق تروریست و خشونت خواهد شد.

وی افزود: هند و افغانستان همواره دوستان نزدیک یکدیگر بودند.

 کاخ استار که قرار است به عنوان دفتر وزیر امور خارجه افغانستان استفاده شود در طی چهار سال و با مشارکت یک شرکت نیمه خصوصی هندی بازسازی شده است. این بنا در سال 1880 و در زمان حکومت امیر عبدالرحمان خان ساخته شده است.

در همین حال سفیر افغانستان و هند نیز در اظهاراتی گفت: هند قرار است به افغانستان سلاح‌های بیشتری برای کمک به این کشور در جنگ با شبه نظامیان افراط گر بدهد.

شیدا محمد عبدعلی، سفیر افغانستان در هند  اظهار کرد: امنیت منطقه‌ای در حال بدتر شدن است و نیروهای امنیت ملی افغان نیاز مبرمی به تامین تجهیزات نظامی برای مقابله با شبه نظامیان طالبان، داعش و دیگر گروه‌های افراط گر دارند.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: ما از بابت دریافت چهار هلی کوپتر تشکر می‌کنیم اما نیاز به سلاح‌های خیلی بیشتری داریم امروز ما در حال دچار شدن به وضعیت نگران کننده‌ای برای همه در منطقه از جمله هند هستیم.

هند طی 15 سال اخیر بالغ بر دو میلیارد دلار کمک اقتصادی به افغانستان کرده اما در زمینه تامین سلاح برای افغانستان به دلیل نگرانی از بابت واکنش کشور رقیب یعنی پاکستان محتاط عمل کرده است. هند ماه دسامبر گذشته پس از چند سال بررسی چهار هلی کوپتر به افغانستان داد.

سفیر افغانستان در هند گفت: دستور کار سفر 29 اوت ژنرال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد کل ارتش افغانستان به دهلی نو کاملا مشخص است ما کاملا می‌خواهیم سرانجام روابط دفاعی خود را تقویت کنیم.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید