امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 520856 |
تاریخ انتشار : 15 مهر 1402 - 9:53 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

حدود ۲۰۰ سرباز انگلیسی برای تقویت ناتو در کوزوو مستقر شده‌اند و یک ژنرال ترکیه‌ای قرار است فرماندهی این نیروها را برعهده بگیرد. به گزارش صلح خبر، به نقل از راشا تودی، اعضای گردان اول هنگ سلطنتی شاهزاده ولز به ۴۰۰ سرباز انگلیسی که پیشتر در کوزوو مستقر هستند، ملحق شدند. اخیرا نیز دولت رومانی […]

حدود ۲۰۰ سرباز انگلیسی برای تقویت ناتو در کوزوو مستقر شده‌اند و یک ژنرال ترکیه‌ای قرار است فرماندهی این نیروها را برعهده بگیرد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از راشا تودی، اعضای گردان اول هنگ سلطنتی شاهزاده ولز به ۴۰۰ سرباز انگلیسی که پیشتر در کوزوو مستقر هستند، ملحق شدند. اخیرا نیز دولت رومانی وعده اعزام ۱۰۰ سرباز دیگر را به کوزوو داده بود.

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: این استقرارها یک اقدام معقول و محتاطانه با هدف تقویت نیروهای ناتو در کوزوو و با هدف تضمین این مساله است که ماموریت سازمان ملل به منظور حفظ محیطی آرام و ایمن و آزادی عبور و مرور برای تمامی مردم در کوزوو محقق شود.

ناتو در ژوئن ۱۹۹۹ و پس از یک حمله هوایی ۷۸ روزه علیه صربستان از سوی جدایی طلبان آلبانیایی در کوزوو نیرو به این منطقه اعزام کرد. دولت پریشتینا در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اما این اعلام استقلال از سوی بلگراد یا حدود نیمی از کشورهای جهان از جمله روسیه، چین و هند به رسمیت شناخته نمی‌شود.

سران صربستان و آلبانی از نیروهای ناتو برای کوزوو خواسته بودند تا وظایف مربوط به نظارت خود را در مناطق با جمعیت اکثرا صرب در شمال کوزوو انجام دهند.

الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان گفته که این امر را به داشتن پلیس وفادار به آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو که او را به “ترور” صرب‌های محلی متهم کرد، ترجیح می‌دهد.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی نیز استدلال کرده که این تنها راه برای متوقف کردن شبه نظامیان صرب برای حمله به پلیس آلبانی است.

لندن و بخارست پس از رویداد ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ در “بانیسکا”، که در آن سه افسر پلیس صرب و یک پلیس آلبانی کشته شدند، بر تقویت نیروهای ناتو در کوزوو متعهد شده بودند.

آلبین کورتی مدعی است که بلگراد در این حمله تروریستی در کوزوو دست داشت.

اما ووجیچ این اتهام را رد کرده و با بیان اینکه صرب‌های محلی شاید در واکنش به سرکوب‌های پریشتینا سلاح به دست بگیرند، نیروهای ناتو در کوزوو را به تحمل این وضع متهم کرد.

ژنرال “آنجلو میچل ریستوچیا”، فرماندهی کنونی نیروهای ناتو در کوزوو که یکی ایتالیایی است روز جمعه به رسانه‌های آلبانی گفت، حضور سربازان ناتو باعث توقف افزایش درگیری‌ها در بانیسکا شده است.

وی قرار است فرماندهی نیروهای ناتو در کوزوو را به ژنرال “اوزکان اولوتاش” ترکیه‌ای در تاریخ ۱۰ اکتبر واگذار کند.

ترکیه ۶۰۰ سرباز در هیات ۴۵۰۰ نفری نیروهای ناتو در کوزوو دارد. در حالیکه آنکارا روابط اقتصادی خوبی با بلگراد دارد، به پریشتینا پهپادهای ضربتی “بیرقدار” می‌دهد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید