امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 536113 |
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1402 - 7:22 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت روکش‌های مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران با بیان اینکه حمل و نقل و مشکلات مربوط به قرنطینه چوب از جمله موانع واردات چوب است، گفت: ظرفیت بالقوه فراوانی در زنجیره‌های میانی و تکمیلی در کشور وجود دارد و در صورت تسهیل تامین مواد اولیه امکان افزایش صادرات مبلمان و […]

رئیس انجمن کارفرمایی صنعت روکش‌های مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران با بیان اینکه حمل و نقل و مشکلات مربوط به قرنطینه چوب از جمله موانع واردات چوب است، گفت: ظرفیت بالقوه فراوانی در زنجیره‌های میانی و تکمیلی در کشور وجود دارد و در صورت تسهیل تامین مواد اولیه امکان افزایش صادرات مبلمان و انواع ام‌دی‌اف وجود دارد.

مهدی یاوری در گفت‌وگو با صلح خبر، با بیان اینکه بخش‌های مختلف صنعت روکش‌های مصنوعی در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارند، تصریح کرد: این رقم شامل صادرات ام دی اف خام، ام دی اف رنگی و مبلمان خانگی و اداری است.

وی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه به ویژه تامین چوب که امکان تامین آن با قیمت مناسب در کشور فراهم نیست، گفت: بنابراین در زنجیره‌های بالادستی مزیت نسبی برای صادرات نداریم. چراکه کشور با محدودیت‌های اقلیمی و منابع چوب و آب مواجه است. در اصل کشور ما وارد کننده مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت است.

یاوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر بخش تولید بیشتر متمرکز بر تامین نیاز داخلی بوده، اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات محصول در زنجیره‌های این صنعت مثل ام دی اف رنگی و مبلمان ممنوع شده، نیاز داخل که در سال‌های نزدیک مطلقاً از طریق واردات تامین می‌شد، در حال حاضر به طور مطلق از طریق تولید داخل تامین می‌شود و روند صادرات هم علی رغم اینکه در حال حاضر رقم کمی به نظر می‌رسد، روند رو به رشد خوبی دارد.

به گفته رئیس انجمن کارفرمایی صنعت روکش‌های مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران ظرفیت بالقوه فراوانی در زنجیره‌های میانی و تکمیلی در کشور وجود دارد. در حال حاضر حدود دو میلیون متر مکعب این ظرفیت‌ها فعال است، اما ظرفیت بیش از ۵ میلیون متر مکعب ایجاد شده و ماشین آلات به روز هم توسط تولیدکنندگان خریداری شده است.

یاوری ادامه داد: بنابراین اگر تامین مواد اولیه تسهیل شود، از نظر زیرساخت‌ها این امکان وجود دارد که افزایش کمی و کیفی را زنجیره این صنعت شاهد باشیم و به دنبال آن هم صادرات افزایش یابد.

به گفته وی نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که حدود نصف این رقم با زراعت چوب و تولید داخل در کشور تامین می‌شود و میزان واردات نیز ناچیز است. در اصل می‌توان گفت میزان واردات چوب به کشور تقریباً هیچ است. حمل و نقل و مشکلات مربوط به قرنطینه چوب از جمله موانع واردات چوب است. بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی چوبی که وارد کشور می‌شود باید در مبدا قرنطینه و آفت زدایی شود که با توجه به قیمت بالا در حال حاضر برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید