امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 2071 |
تاریخ انتشار : 14 آبان 1391 - 23:03 | ارسال توسط :
12
2
ارسال به دوستان
پ

منابع طبیعی و سرمایه های کردستان  کردستان از دره ها و کوه های بلند و جلگه های حاصلخیز تشکیل شده است . کردستان کنونی ایران فقط بخش کوچکی از کردستان حقیقی ایران است . این سرزمین از از نظر منابع تا حدود زیادی غنی است . مهم ترین معادن آن معدن طلای کردستان است که […]

منابع طبیعی و سرمایه های کردستان 

کردستان از دره ها و کوه های بلند و جلگه های حاصلخیز تشکیل شده است . کردستان کنونی ایران فقط بخش کوچکی از کردستان حقیقی ایران است . این سرزمین از از نظر منابع تا حدود زیادی غنی است . مهم ترین معادن آن معدن طلای کردستان است که دارای اهمیت خاصی در خاورمیانه است . شوربختانه  80% از حق استخراج طلای کردستان را کشور فخیمه انگلستان به تاراج می برد و تنها  20% آن را به کشور ایران می دهد . امیدواریم دولت کنونی و دولتهای بعدی به چنین خیانت بزرگی به ملت ایران و مردم نیک سرشت کردستان که حق بسیاری از سهم طلای کردستان دارند خاتمه دهند و معدن طلای کردستان نیز مانند صنعت نفت نیز ملی شود .

این خواست تک تک ملت ایران است و حق طبیعی مردم کردستان ماست که از درآمد های طبیعی آنجا بهره مند شوند و درصد دیگر بین همگان تقسیم شود . معادن بزرگی دیگر همچون : مرمریت اوریه – مرمریت قلعه شیخان – مرمریت کاوشان – مرمریت صالح آباد – مرمرقصلان – معدن رالگاروارپیمان داشکن – سنگ میهم سفلی – سنگ آهک موسک مریوان – نمک آبی بیجار و دهها معدن دیگر در کردستان کنونی ایران وجود دارد . کردستان عراق که در اصل بخشی از کردستان آریایی ایران است نیز در شهرهای عین طلاح و بوتماه دارای غنی ترین چاههای نفتی جهان می باشد . متاسفانه دولت پیشین عراق در زمان صدام حسین گجستک بخش بسیار زیادی از نفت کردستان را استخراج می کردند و درصد بسیار کمی از آن را به خود کردها می دادند.صدام بر این باور بود که کردها ایرانی هستند و به همین جهت در سرکوب آنها از هیج تلاشی فروگذار نبود . حتی در بخشهای از کردستان عراق متهم به نسل کشی کوردهای آریایی است . پس از سقوط دولت ننگین صدام حسین آمریکایی ها و انگلستانی ها که پایه گذار دولت صدام بودند در چپاول هرچه بیشتر منابع نفتی کردستان کوشش کردند . در کردستان ترکیه نیز نفت و آهن و مس استخراج شده است ولی ارزش زیادی در سهم منابع خاورمیانه ندارد . دولت ترکیه هم درگیرهای بسیاری با کوردهای ایرانی داشته است . دولت غربی و بی هویت ترکیه که کعبه آرزوهایش این است که بخشی از اروپا شود به کردهای ایرانی که در کشورش زندگی میکنند حتی تا چند سال اخیر اجازه برپایی جشن ملی نوروز را نمی داد . سرزمینهای کردستان عراق از لحاظ کشت توتون بسیار قوی می باشد . در جلگه اربیل گندم بسیاری کاشته می شود . مردمان کورد چه زن و چه مردم از لحاظ کشاورزی نیرومند و قوی هستند . دریاچه وان در کردستان ترکیه دارای آثار باستانی ایران می باشد . کاخ خشایارشا در وان کردستان قرار گرفته است .

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 12
    1. نویسنده :hasani

      از زحماتتان متشکرم. :-p

    1. نویسنده :دانش

      مطلب قابل تاملی بود.

    1. نویسنده :هنگامه

      مثله همیشه خوب و عالیه 🙂

    1. نویسنده :ناهید

      تمام مطالب اطلاعات عمومی را خوندم برام مفید بود و جالب.

    1. نویسنده :ناقلا

      نوشته منابع طبیعی و سرمایه های کردستان جالب بود. امیدوارم موفق باشید.

    1. نویسنده :پارسی.دوست

      سرعت دانلود کتابها واقعا عالیه. دستتون درد نکنه.

    1. نویسنده :عسل.بانو

      سایت باید جامع و فراگیر باشه هنوز کار زیاده و امیدوارم تا آخر همین طور ادامه بدین :دی

    1. نویسنده :ahmad.shamloo

      همین طور ادامه بدین … موفق باشید.

    1. نویسنده :امیر.ف

      مطالب قشنگیه

    1. نویسنده :رضا.تنها

      منابع طبیعی و سرمایه های کردستان بخش گالری هنرمندان را نیز کاملتر کنید.

    1. نویسنده :mostafa

      عالی بود 🙂

    1. نویسنده :سمیرا.جون

      مطلب قابل تاملی بود.