امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 106201 |
تاریخ انتشار : 20 آذر 1391 - 15:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : تبلیغات خدمات یا کالاهای پزشکی یا داروهای مختلف از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به امری رایج و متداول تبدیل شده است. با وجود ممنوعیت تبلیغات خدمات پزشکی در تمام رسانه‌ها، این شبکه‌ها در خلأ نظارتی موجود به‌طور شبانه‌روزی مخاطبان را با اینگونه تبلیغات تو خالی بمباران می‌کنند. اگر کسی به‌طور مداوم بیننده این […]

پارسی وی : تبلیغات خدمات یا کالاهای پزشکی یا داروهای مختلف از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به امری رایج و متداول تبدیل شده است.

با وجود ممنوعیت تبلیغات خدمات پزشکی در تمام رسانه‌ها، این شبکه‌ها در خلأ نظارتی موجود به‌طور شبانه‌روزی مخاطبان را با اینگونه تبلیغات تو خالی بمباران می‌کنند.

اگر کسی به‌طور مداوم بیننده این شبکه‌ها باشد چنین تصور خواهد کرد که اغلب مخاطبان ایرانی این شبکه‌ها یا معتادند یا ناتوانی جنسی دارند یا چاق هستند و یا از زشتی صورت و معیوب بودن بدنشان رنج می‌برند. تبلیغ محصولات غیراستاندارد و فاقد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رویه ثابت این شبکه‌ها تبدیل شده و متأسفانه از راه‌های مختلف این محصولات به‌دست مصرف‌کنندگان داخلی نیز می‌رسد.

این در حالی است که سیستم درمانی و دارویی کشور، برای تمام بیماری‌های مرسوم یا مشکلات بهداشتی و آرایشی و زیبایی ویا اعتیاد و ریزش مو و… پشتیبانی‌های لازم را انجام داده و تمام این مشکلات در نظام درمانی کشور به راحتی قابل حل است و این موضوع نشان می‌دهد که این روند چیزی جز سودجویی و فریب مخاطب بی‌اطلاع نیست.

چندی پیش از سوی مسئولان ذی‌ربط اعلام شد که با کسانی که در داخل کشور با این شبکه‌ها در جهت توزیع و فروش دارو و محصولات بهداشتی همکاری کنند برخورد قانونی می‌شود اما ظاهرا این برخوردها جدی نبوده یا رها شده است چرا که برخی از این شبکه‌ها از شبکه رسمی مرسولات پستی کشور برای این امر استفاده کرده و از طریق شبکه بانکی کشور نیز نقل و انتقالات مالی خود را انجام می‌دهند و از همه مهم‌تر اینکه این شبکه‌ها برای فروش محصولات خود از شبکه مخابراتی کشور استفاده می‌کنند.

این شبکه‌ها نه در خارج از کشور و نه در داخل کشور تحت هیچ‌گونه نظارتی نبوده و تنها ناظر آنها مخاطبان هستند. بنابراین خود مخاطبان نیز باید در زمینه استفاده از این محصولات که با سلامت و تندرستی آنها ارتباط مستقیم دارند هوشیاری به خرج بدهند.

بررسی‌های کارشناسی وزارت بهداشت نشان داده که برخی از این محصولات اساسا تقلبی بوده یا دارای آثار و عوارض زیانبار برای سلامتی افراد هستند. برخی از داروهای تبلیغ شده نیز دارای عوارض خاصی بوده که بی‌اطلاعی بیماران از آن باعث شده است لطمه‌های غیرقابل جبرانی به آنها وارد شود.

بنابراین به‌طور قطع می‌توان اذعان کرد که تمام محصولات دارویی و بهداشتی تبلیغ‌شده از ماهواره‌ فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند چرا که درصورتی که این محصولات دارای مجوز بودند بلافاصله به دلیل تخلف تبلیغاتی با صاحبان و تولیدکنندگان آنها برخورد می‌شد. از سوی دیگر این شبکه‌ها برای توزیع و فروش بیشتر این محصولات از تکنیک‌های اغواکننده‌ای نظیر اهدای جایزه استفاده می‌کنند درحالی‌که خود این محصولات در بسیاری موارد مهلک و آسیب رسان بوده و سلامت شهروندان را با تهدید مواجه کرده‌اند. در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی با هماهنگی وزارت بهداشت و نیروی انتظامی اقدامات متعددی را برای مقابله با این فرایند انجام داده است اما به‌نظر می‌رسد که مدتی است این هماهنگی‌ها به فراموشی سپرده شده و هنوز تعداد زیادی از مردم با این مسئله دست به گریبان هستند.

البته متأسفانه اخیرا صدا و سیما نیز نوعی از تبلیغات محصولات بهداشتی را شروع کرده که شباهت بسیار زیادی با تبلیغات ماهواره‌ای دارد. به‌نظر می‌رسد در این زمینه نیز باید تذکر لازم از سوی دست‌اندرکاران نظام درمانی و بهداشتی کشور داده شود.

حمید ضیایی‌پرور

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 13
    1. نویسنده :زنان.ایران

      نوشته های آخرین اخبار خوبه 🙂

    1. نویسنده :پسرای.ایران

      کارتون خوبه … اگر همینطور ادامه دهید … 🙂

    1. نویسنده :ناهید

      خوب بود. قسمت های طنز و سرگرمی را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :عاشق.تنها

      با تشکر از مطلب خوبتان

    1. نویسنده :عماد

      سایت کامل و خوبی دارین.

    1. نویسنده :رحیم.م.

      مطلب خوبیه. قسمت دانلود کتاب کتابهای صوت مخصوص موبایل هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :صبور

      مطلب خوبی بود. عکسای بازیگران را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :محمد.جواد.آتشی

      omidvaram moafagh bashid

    1. نویسنده :لاریسا.آرام

      مطلب خوبیه. قسمت دانلود کتاب کتابهای صوت مخصوص موبایل هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :نسترن

      نوشته های آخرین اخبار خوبه 🙂

    1. نویسنده :هنگامه

      صحبت از پژمردن یک برگ نیست…وای جنگل را بیابان می کنند…با ارزوی موفقیت برای شما

    1. نویسنده :amir.farhang

      با تشکر از مطلب خوبتان

    1. نویسنده :علما.ابرار

      ممنوعیت تبلیغات خدمات پزشکی در تمام رسانه‌ها بخش گالری هنرمندان را نیز کاملتر کنید.