امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 476104 |
تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 - 11:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/فارس مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار و از برگزیدگان این دوره در دو بخش بانوان و آقایان و رده‌های سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال تجلیل شد. هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه که به میزبانی شیراز، سومین حرم اهل […]

صلح خبر/فارس مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار و از برگزیدگان این دوره در دو بخش بانوان و آقایان و رده‌های سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال تجلیل شد.

هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه که به میزبانی شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شد، بعد از ۲ روز به کار خود پایان داد و طی مراسمی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و با حضور مقامات ملی و استانی از برگزیدگان این دوره، قدردانی و تجلیل شد.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در این مراسم با ذکر نکاتی از جریانات فکری حاکم بر دنیای استکبار و دین‌ستیز که به شدت هرچه تمام‌تر دنیای خداباوران و خصوصاً جهان اسلام را تهدید می‌کنند، به برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه اشاره و ابراز امیدواری کرد: این اقدامات به نوبه خود سبب بی‌اثر شدن توطئه‌ شیاطین در دین‌گریزی می‌شود.
به نقل از دادگستری فارس، محمدباقر الفت افزود: یکی از ایراداتی که در دوران ما از ناحیه تفکر مدرنیسم یا نوگرایی به قرآن کریم وارد می‌شود آن است که قرآن پاسخگوی نیازها و اقتضائات زمان کنونی نیست و برای انسان معاصر سخنی ندارد. در مقابل اغلب اندیشمندان اسلام با اعتقاد به محدود نبودن قرآن در زمان، این کتاب آسمانی را همواره در میان مسلمانان واجد حیات دانسته و آن را برای تمامی نسخه‌ها چه گذشته، حال یا آینده حیات‌بخش می‌دانند.
وی ادامه داد: به وسیله این رویکرد بعضی از متفکران اسلامی از لحاظ نسبت دنیای مدرن و تاثیر آن بر زندگی مسلمانان با اندیشه قرآنی آنچنان شکل گرفته که آنان را به سرانجام تجددگرایی یا همان روشنفکری دینی کشانده و در نهایت آنان را به دنبال برقراری نوعی گفت‌وگوی فکری با مدرنیسم سوق می‌دهد.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: خطاهای فکری مدرنیته و نتایج وحشتناک آن چنان زندگی بشر را دستخوش خود قرار داده و به قدری او را از فطرت خود جدا ساخته است که حتی اندیشمندان غربی هم رسوایی آن را اعلام کردند و پذیرفته‌اند که شرط خرد نیست آن حقایقی را که از جانب خداوند به بشر نازل شده به پای این انحرافات قربانی کرد.
وی اظهار داشت: نگرش دیگری نیز به صورت جدی در میان علمای مسلمان که دل در گرو اصالت اسلام و تغییرناپذیر بودن اصولاً ندارند از صدها سال پیش ریشه گرفته و رشد کرده و به طور ممتد در حال شکوفا شدن است. این دسته از علما همان میراث‌داران پاک‌اندیش و راسخ در مبانی اسلام در عصر ما هستند که خود را مراقبان اسلام سنتی خوانده‌اند.
معاون رئیس قوه قضاییه افزود: این مدافعان سنت‌های دینی به مباحث اسلامی و متنی عاری از هرگونه خطا می‌نگرند و سنت پیامبر(ص) و عترت ایشان را مبنای فهم خویش از قرآن قرار داده‌اند. در این نگرش جامع اسلام و قرآن آنچه اهمیت دارد تاکید بر نظریه جمع میان ظاهر و باطن قرآن است. کشف و باطن آیات از تنظیم و تعدیل روشمند است.
وی با بیان اینکه علمای معتقد به اسلام سنتی در ارائه نظریه‌های متقارن و محکم اسلامی خود را از حقایق تاریخی نتایج تلاش‌های علمی و معقول مفسران، حکیمان، عارفان، فلاسفه و علمای اخلاق محروم نساخته‌اند و مستند امروز و قرآنی هستند، افزود: چنانچه در مقام ارزیابی این نگرش درآمده و خواسته باشیم نمونه‌ای از آن را در دوران معاصر ارائه دهیم می‌توان به اثر منحصر به فرد علامه سیدمحمد حسین طباطبایی اشاره کرد که در مقام تفسیر سنتی از مهم‌ترین نثر اسلامی پاسخگویی بسیار مناسب به هجمه‌های مدرنیسم در عصر کنونی است.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه ضمن قدردانی از تمام تلاشگران این قوه که در عرصه احیای ارزش‌های والای اسلامی و ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه در رفتار و اخلاق کارکنان قوه قضائیه تلاش می‌کنند، ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده شاهد برگزاری مسابقات با کیفیت‌تر و پر تعدادتر در رشته‌های مختلف معارف بر اساس آثار علمی علمای عصر اخیر در قوه قضاییه باشیم.
رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه نیز گفت: هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژگی های خاصی از جمله حضور ۱۱ هزار و ۸۸۵ نفر از کارکنان و خانواده های آنان در این مسابقات داشت.
حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی همچنین حضور همه دستگاه ها و مراکز های تابع دستگاه قضایی در برگزاری مسابقات قرآن کریم را دومین ویژگی از مسابقات سراسری قوه قضائیه برشمرد و اضافه کرد: این دوره از مسابقات در هشت رشته از جمله حفظ موضوعی، ترتیل، تفسیر و مفاهیم برگزار شد که رشته مفاهیم بیشترین شرکت کننده حدود ۸۷ درصد از شرکت کننده ها را به خود اختصاص داد.
رئیس کل دادگستری فارس نیز در آیین اختتامیه مسابقات قرآنی قوه قضائیه که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن عید غدیر اظهار کرد: دادگستری استان فارس افتخار دارد که هشتمین دوره از مسابقات نهایی قرآن کریم را میزبانی کند.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی به اقدامات فرهنگی دادگستری فارس اشاره و اضافه کرد: دادگستری استان فارس به واسطه نیروهای خدوم که در اختیار دارد یکی از دادگستری های پیشرو در کشور است، بهترین نیروها، خدوم ترین و همچنین باسواد ترین نیروها را در کشور دادگستری فارس در اختیار دارد.
رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه ۸۷ درصد از پرونده های قصاص به صلح و سازش منتهی شده است، تصریح کرد: تا کنون ۳۰ فقره پرونده قصاص نیز تا این لحظه به صلح و سازش ختم شده است.
موسوی با بیان اینکه در تدوین سند تحول دادگستری فارس ۸۰ درصد پیشرفت حاصل شده است، گفت: در بحث آرایی که از سوی قضات صادر می شود سعی شده است تا چند شعبه به عنوان شعبه هایی که رای قطعی صادر می کنند برجسته شوند، از این رو فقط ۱۴ و نیم درصد از آرا نقض می شود اما مابقی آراها تجدید نظر رای قطعی می دهد.

استاندار فارس نیز بر لزوم توانمندی کارمندان در قرائت صحیح قرآن تاکید و ضمن اشاره به اینکه نباید نسبت به قرآن کریم بی توجه باشیم، اظهار کرد: باید در ترویج فرهنگ قرآن، فهم و عمل به قرآن کریم فعال باشیم.
محمدهادی ایمانیه اضافه کرد: امیدواریم همه کارکنان و کارمندان ادارات استان فارس به قرائت صحیح قرآن کریم توانمد شوند، البته بسیاری از آنان توانمند هستند.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز گفت: با هدف تعمیق جایگاه قرآن، امسال برای نخستین بار مسابقات قرآن در این مرکز برگزار شده است.
حسن عبدلیان‌پور با بیان اینکه برگزاری این مسابقات در کنار حرم شاهچراغ(ع) مایه افتخار است، استان فارس را خانه اهل بیت(ع) دانست و افزود: شیراز را به شعر و فرهنگ و ادبش می‌شناسند و فرهنگ غنی ایران اسلامی را می‌توان با اشعار و ابیات بزرگترین شاعران این دیار اعم از حافظ و سعدی شناخت.
عبدلیان‌پور با ذکر این نکته که بوستان و گلستان لبریز از مفاهیم قرآنی است، گفت: وجه تسمیه حافظ، حافظ قرآنی بودن و انس با کلام‌الله مجید است و در این مسیر گزافه نیست اگر قرآن عزیز را نخ تسبیح و اتصال دهنده همه جریان‌های محلی و فرهنگی در طول تاریخ ایران اسلامی بدانیم و مردان و زنان فرهنگ‌ساز این مرز و بوم را دانش‌آموزان مکتب قرآن و اهل بیت(ع) قلمداد کنیم.
او گفت: برگزاری چنین مسابقاتی با هدف تعمیق جایگاه قرآن به عنوان مهم‌ترین نقشه راه در خانواده‌های ایرانی به خصوص خانواده بزرگ قوه قضائیه روشن نگه دارنده راه جامعه‌ای است که بیش از پیش به آموزه‌های قرآن نیاز دارد.
برگزیدگان هشتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه
براساس این گزارش، در هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه، نفرات زیر در بخش‌های آقایان و بانوان و در رشته‌های مختلف، حائز رتبه‌های برتر شده و از آنان قدردانی و تجلیل شد.
در بخش آقایان بزرگسال 
در این مسابقات در بخش بزرگسالان در رشته حفظ ۱۰ جزء محمدحسین پیرعباسی از تهران حائز رتبه اول، محمد خلوجینی از همدان حائز رتبه دوم و محمد غرباوی از خوزستان حائز رتبه سوم شدند.
همچنین در رشته حفظ ۲۰ جزء محمدجواد پایکاری از تهران حائز رتبه اول، محمدامین مسلمی از دانشگاه علوم قضائی حائز رتبه دوم و علیرضا میرزاخانی از فارس رتبه سوم را کسب کردند. در رشته حفظ کل علی غلام آزاد از دانشگاه علوم قضائی حائز رتبه اول، مرسل دویران از زنجان حائز رتبه دوم و مهدی رمضانی نوده از تهران حائز رتبه سوم شدند.
در رشته قرائت تحقیق، حسین خسروی از یزد حائز رتبه اول، علیرضا مسیح پور از کهکیلویه و بویراحمد حائز رتبه دوم و بهرام بهرامی از کرمانشاه به رتبه سوم دست یافتند. در رشته قرائت ترتیل رحیم شریفی از خوزستان حائز رتبه اول، محمد سیلاوی از خوزستان حائز رتبه دوم و محمدمهدی یقطین از استان فارس حائز رتبه سوم شدند.
در رشته مفاهیم محمد عباسی از قم حائز رتبه اول، مصطفی حاجی مصطفی‌زاده از استان البرز حائز رتبه دوم، سیدمهدی حسنی‌نهاد از مازندران حائز رتبه سوم و شکیب غلامی از گلستان حائز رتبه پنجم شدند.
در رشته هنرهای تجسمی، واحد ناصری از کردستان حائز رتبه اول، عقیل کلی از خراسان شمالی و محمد مسعود یوسفی از تهران حائز رتبه دوم شدند.
در بخش آقایان زیر ۱۶ سال
همچنین در بخش آقایان زیر ۱۶ سال در رشته حفظ ۱۰ جزء، علی صالحی نیا از خراسان جنوبی حائز رتبه اول، محمدامین محمدنیا از خراسان رضوی حائز رتبه دوم و علیرضا خوری‌نژاد از قم به رتبه سوم دست یافتند.
در رشته حفظ ۲۰ جزء، محمد مجتبی نایب‌زاده از قم حائز رتبه اول و امیرعباس دوست‌محمدی از قزوین حائز رتبه دوم شدند. در رشته حفظ کل، محمد متقی از قم حائز رتبه اول، مهدی متقی از قم حائز رتبه دوم و محمدحسین رادمهر از مرکزی حائز رتبه سوم را کسب کردند.
در رشته قرائت تحقیق، نورالمهدی دوستی از ایلام حائز رتبه اول، محمد نعیم هدایت‌فر از اصفهان حائز رتبه دوم و متین مقدومی از سیستان و بلوچستان و سیدامیرحسین هاشمی از خراسان شمالی حائز رتبه سوم شدند. در رشته قرائت ترتیل، سبحان قلی‌زاده از خراسان جنوبی حائز رتبه اول، محمدمهدی رضائی‌نژاد از فارس حائز رتبه دوم، ابوالفضل نعمت‌الهی از فارس و امیررضا مزروعی از یزد به رتبه سوم دست یافتند.
در بخش بانوان بزرگسال
در بخش بانوان بزرگسالان در رشته حفظ ۱۰ جزء مینا صلواتی بیشه از بوشهر حائز رتبه اول، زهرا جعفری از تهران حائز رتبه دوم و فرشته سادات هاشمیان از اصفهان حائز رتبه سوم شدند. در رشته حفظ ۲۰ جزء محدثه ربانی از خراسان جنوبی حائز رتبه اول، سکینه علائی از چهار محال و بختیاری حائز رتبه دوم و کوثر تبیانیان از سمنان حائز رتبه سوم شدند.
در رشته حفظ کل فرزانه جعفریان از اصفهان حائز رتبه اول، فاطمه صفر زاده از قزوین حائز رتبه دوم و سیده صدیقه هاشمی از خراسان جنوبی رتبه سوم شدند. در رشته حفظ موضوعی، سمیه شعبانی از استان مرکزی حائز رتبه اول، زهرا باقری از خراسان شمالی حائز رتبه دوم، سهیلا سعادتی از فارس حائز رتبه سوم، زهرا خدایاری نائینی از اصفهان حائز رتبه چهارم و مریم بیگم قدمگاهی از خراسان رضوی حائز رتبه پنجم شدند.
در رشته قرائت تحقیق مریم سهرابی از کرمانشاه حائز رتبه اول، محبوبه سپندار از چهارمحال و بختیاری حائز رتبه دوم و سیده زینب تقوی‌پور از گیلان حائز رتبه سوم شدند. در رشته قرائت ترتیل، نجمه جعفریان از اصفهان حائز رتبه اول، حکیمه شفیعی از یزد حائز رتبه دوم و اعظم امینی‌نژاد از خراسان رضوی حائز رتبه سوم شدند.
همچنین در رشته مفاهیم، مروه کشیری از گلستان حائز رتبه اول، میترا فروتن از تهران حائز رتبه دوم و اعظم دری از خراسان رضوی رتبه چهارم را کسب کردند. در رشته هنرهای تجسمی، مینا پرسری از البرز حائز رتبه سوم، معصومه اکبری از فارس حائز رتبه چهارم و کیمیا کاووسی از استان مرکزی حائز رتبه پنجم شدند.
در بخش بانوان زیر ۱۶ سال
همچنین در بخش بانوان زیر ۱۶ سال در رشته حفظ ۱۰ جزء، کوثر فتحی از تهران حائز رتبه اول، زهرا صفرزاده از قزوین حائز رتبه دوم و فاطمه تکبیری از تهران رتبه سوم شدند. در رشته حفظ ۲۰ جزء، هانیه عبدالهی از آذربایجان شرقی حائز رتبه اول و کیانا سادات موسوی از همدان رتبه دوم شدند.
در رشته قرائت تحقیق، هانیه شاطری از خراسان رضوی حائز رتبه اول، آسیه کهزادی از فارس حائز رتبه دوم و زینب گلسرخی از یزد حائز رتبه سوم شدند. در رشته قرائت ترتیل، حسنی رضوانی‌زاده از خراسان رضوی حائز رتبه اول، کوثر محمدزاده از گلستان حائز رتبه دوم و زهرا ایمانی از آذربایجان غربی حائز رتبه سوم شدند.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید