امروز: یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 10 ذو الحجة 1445 | 2024-06-16
کد خبر: 546087 |
تاریخ انتشار : 05 خرداد 1403 - 13:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر به نقل از الجزیره، امروز شنبه ۲۵ مه، بیست و چهارمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از اشغالگری رژیم صهیونیستی است. ارتش اشغالگر برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ به بهانه محافظت از منطقه الجلیل (شمال فلسطین اشغالی) به لبنان حمله کرد و سپس در سال ۱۹۸۲ مناطق وسیع‌تری را تا بیروت […]

به گزارش صلح خبر به نقل از الجزیره، امروز شنبه ۲۵ مه، بیست و چهارمین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از اشغالگری رژیم صهیونیستی است. ارتش اشغالگر برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ به بهانه محافظت از منطقه الجلیل (شمال فلسطین اشغالی) به لبنان حمله کرد و سپس در سال ۱۹۸۲ مناطق وسیع‌تری را تا بیروت پایتخت لبنان به اشغال خود درآورد. اما در سال ۲۰۰۰ اسرائیل مجبور شد از جنوب لبنان خارج شود، البته به استثنای مزارع شبعا و تپه‌های کفر شوبا. سپس در سال ۲۰۰۶ اسرائیل تهاجم جدیدی را علیه لبنان آغاز کرد و امروز در سال ۲۰۲۴ شاهد رویارویی جدید میان ارتش اسرائیل و حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی هستیم.
در جبهه جنوب لبنان تا امروز چه چیزی تغییر کرده است؟
به اعتقاد «هشام جابر» سرتیپ لبنانی و کارشناس مسایل راهبردی تحولاتی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ در جبهه جنوب لبنان رخ داده به شکل زیر است:
جنوب لبنان بعد از ۱۸ سال از شر اشغالگری اسرائیل آزاد شد و به اولین سرزمین عربی تبدیل شد که نیروهای مقاومت توانستند آن را آزاد کنند.
اسرائیل در جریان اشغال جنوب لبنان متحمل خسارات جانی و مادی زیادی شد که موجب گشت در ماه مه ۲۰۰۰ بدون اطلاع عوامل خود به شکل یک جانبه از لبنان عقب نشینی کند.
زمانی که ارتش اسرائیل از جنوب لبنان عقب نشینی کرد «تری رودلارسن» نماینده وقت دبیرکل سازمان ملل متحد با نقشه‌ای به لبنان آمد و خط آبی را در مرزهای این کشور و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. لازم به ذکر است که این خط یک مرز بین‌المللی محسوب نمی‌شود و ده‌ها هکتار زمین کشاورزی بین آن تا مرز واقعی وجود دارد.
در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ حزب الله قدرت نظامی و سازمانی خود را تقویت کرد و در سال ۲۰۰۶ جنگ جدیدی بین حزب الله و ارتش اسرائیل اتفاق افتاد که این تجاوز اسرائیل به لبنان با شکست همراه بود.
بعد از ۳۳ روز از آغاز جنگ، اسرائیل به رهبری «ایهود اولمرت» نخست وزیر وقت این رژیم تصمیم به توقف جنگ گرفت و از جنوب لبنان عقب نشینی کرد و بعد از آن قطعنامه شماره ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد صادر شد که در پی آن نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) در جنوب لبنان مستقر شدند.
طی ۱۸ سال گذشته اسرائیل همواره قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض کرده و نیروهای یونیفل هم نتوانسته‌اند نقش خود را در جنوب لبنان به درستی انجام دهند.
در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ حزب الله اعلام کرد که با هدف حمایت از غزه جبهه جنوب لبنان را علیه رژیم صهیونیستی باز می‌کند و از آن زمان تاکنون درگیری میان نیروهای حزب‌الله و ارتش اسرائیل در مرز لبنان و فلسطین اشغالی ادامه دارد.
این جنگ در حالی ادامه پیدا کرده که اسرائیل می‌گوید حزب‌الله تاکنون تنها ۲۰ درصد از قدرت نظامی خود را نشان داده و فقط دو بار از موشک‌های زمین به زمین استفاده کرده و همچنین موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های بالستیک دقیق خود را نگه داشته و از بسیاری از تجهیزات پیشرفته خود استفاده نکرده است. همچنین تاکنون نیروهای ویژه رضوان حزب الله هم وارد عرصه جنگ نشده‌اند در حالی که این نیروها آماده ورود به مرزها و سیطره بر شهرک‌های الجلیل در شمال اسرائیل فلسطین اشغالی هستند.
تثبیت مقاومت در جبهه جنوب لبنان
سرتیپ هشام جابر در ادامه تاکید کرد امروز درگیری‌ها در جبهه جنوب لبنان با دشمن صهیونیستی همچنان در حال تشدید است، اما این درگیری‌ها در همین سطح باقی می‌ماند و به جنگ گسترده کشیده نمی‌شود و حزب الله هرگز به دنبال گسترش جنگ نیست.
«وسیم بزی» تحلیلگر سیاسی لبنان نیز به نوبه خود رویدادها از سال ۲۰۰۰ تا کنون را در جبهه جنوب لبنان به سه مرحله تقسیم می‌کند:
اولین مرحله مربوط به سال ۲۰۰۰ است؛ زمانی که بخش اشغالی جنوب لبنان از شر صهیونیست‌ها آزاد شد و این نقطه اوج مقاومت مسلحانه بود که ۱۸ سال به طول انجامید. با این حال مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا همچنان در اشغال صهیونیست‌ها باقی ماند و مرزهای دریایی مشخص نشد.
مرحله دوم مربوط به سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ است که مقاومت قدرت خود را مجدداً سازماندهی کرد و مناطق مرزی لبنان شاهد رشد جمعیت اقتصاد و شهرنشینی بود.
مرحله سوم مربوط به دوره‌ای است که جنگ جولای ۲۰۰۶ اتفاق افتاد؛ جایی که دشمن مجدداً در برابر مقاومت لبنان شکست خورد و به اعتراف خود صهیونیست‌ها نتوانست به هدف خود برسد.
این تحلیلگر لبنانی با اشاره به مشارکت حزب‌الله در نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از نوار غزه تاکید کرد که در این میان مقاومت لبنان موفق شده حضور قدرتمند خود را در جبهه‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تثبیت و با ارتشی مقابله کند به لطف حمایت‌های دائمی غرب و آمریکا از قوی‌ترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید