امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 77477 |
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1395 - 18:44 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دانش > فناوری – آمریکا دو فروند بمب افکن بی-52 خود را به منظور آنچه مقابله با داعش در عراق و سوریه اعلام شده به تازگی در پایگاه هوایی العبید قطر مستقر کرده‌اند. این بمب‌افکن راهبردی اما چه مشخصات فنی دارد و چرا مهم است؟ بي-52 كه هنوز هم توسط آمريكا پس از سالها مورد استفاده قرار […]

دانش > فناوری – آمریکا دو فروند بمب افکن بی-52 خود را به منظور آنچه مقابله با داعش در عراق و سوریه اعلام شده به تازگی در پایگاه هوایی العبید قطر مستقر کرده‌اند. این بمب‌افکن راهبردی اما چه مشخصات فنی دارد و چرا مهم است؟

بي-52 كه هنوز هم توسط آمريكا پس از سالها مورد استفاده قرار مي‌گيرد برای ماموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای در دوره جنگ سرد و به عنوان جایگزینی برای بمب‌افکن بی-۳۶ ساخته شد. بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس ( Boeing B-52 Stratofortress) هواپیمای جت بمب‌افکن راهبردی فروصوت است كه شركت بوئينگ آن را براي نيروي هوايي آمريكا ساخت. در سال ۱۹۴۶ نیروی هوایی امریکا خواستار یک بمب افکن اتمی بود که نسل بعدی بمب افکن های تازه این نیرو یعنی غول بی شاخ دم بی ۳۶ باشد . بمب افکن جدید باید دارای برد مشابه ب۳۶ ولي با سرعت بيشتر مي‌بود.

بی-۵۲ قادر به پرواز با سرعت‌های نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع ۱۵ هزار متری است.این هواپیما قادر به حمل بمب‌های اتمی یا متعارف هدایت‌شونده و قابلیت ناوبری دقیق جهانی است. از بی-۵۲ در جنگ‌های متعارف برای مأموریت‌های تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، و عملیات‌های دریایی استفاده می‌شود. در جریان جنگ سال ۱۹۹۱ عراق حدود چهل درصد کل بمب‌های نیروهای ائتلاف توسط بمب‌افکن‌های بی-۵۲ شلیک شد. بی-۵۲ در ماموریت‌های پایش اقیانوس هم بسیار کارآمد است و می‌تواند به نیروی دریایی آمریکا در عملیات‌های ضد کشتی و مین‌گذاری کمک کند.این هواپیما قادر است در طول دو ساعت ۳۶۴ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس را دیده‌بانی کند.


هم‌اکنون تنها مدل بی-۵۲اچ این هواپیما در خدمت نظامی است. این بمب افکن استراتژیکی، دارای بردی برابر با 14,162 کیلومتر است و به همين خاطر  هواپیمایی میان قاره ای یا کانتیننتال به حساب مي‌آيد. البته این برد، در حالت بدون سوخت گیری هوا به هوا اندازه گیری شده است، و در غیر این صورت، برد این هواپیما، با سوخت گیری هوا به هوا می تواند نا محدود باشد.

براي ديدن اينفوگرافيك در ابعاد بزرگتر روي آن كليك كنيد

از این مدل، که قادر به حمل و شلیک بیست موشک کروز هواپایه است، در مجموع ۱۰۲ فروند در سال‌های ۲-۱۹۶۱ ساخته شد. ۸۵ فروند از این هواپیما در خدمت فعال نیروی هوایی آمریکا قرار دارند و ۹ فروند در حالت ذخیره نگهداری می‌شوند. وزن خالی این هواپیما حدود ۸۳ تن و حد اکثر وزن برخاست آن ۲۱۹.۶ تن است و می‌تواند حداکثر ۳۱.۵ تن انواع مهمات شامل انواع بمب، موشک، مین و موشک‌های کروز را حمل کند. سرعت بی-۵۲ حدود ۱۰۴۵ کیلومتر در ساعت (۰.۸۶ ماخ) است و پنج خدمه شامل فرمانده هواپیما، خلبان، ناوبر، مسئول رادار و افسر جنگ الکترونیک دارد.

برد عملیاتی بی-۵۲ با سوخت کامل به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد در حالی‌که با سوخت‌گیری هوایی قادر است تا جایی که توانایی جسمی خدمه پرواز آن اجازه دهد به پرواز خود ادامه دهد.

در سال ۱۹۹۶ دو بی-۵۲ با استفاده از ۱۳ موشک کروز هواپایه ای‌جی‌ام-۸۶ به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد حمله‌ور شدند. این پرواز ۲۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتری طولانی‌ترین مسافتی بود که تاکنون در یک ماموریت جنگی پیموده شده و ۳۴ ساعت طول کشید.

5454

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناملی

      برای امید دادن به زندگی ایرانیان تلاش کنید