امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 472682 |
تاریخ انتشار : 29 خرداد 1401 - 3:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

مراسم بزرگداشت «دیانا آبکار» نخستین کنسول  زن جهان با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی مستقر در تهران برگزار شد. به گزارش صلح خبر، مراسم بزرگداشت «دیانا آبکار» نخستین کنسول افتخاری زن جهان با عنوان «دیانا آبکار؛ زنی فراتر از زمان خویش» شامگاه شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ با […]

مراسم بزرگداشت «دیانا آبکار» نخستین کنسول  زن جهان با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی مستقر در تهران برگزار شد.

به گزارش صلح خبر، مراسم بزرگداشت «دیانا آبکار» نخستین کنسول افتخاری زن جهان با عنوان «دیانا آبکار؛ زنی فراتر از زمان خویش» شامگاه شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ با حضور آرسن آواکیان سفیر ارمنستان، ساتوشی ماتسوشیتا دبیر سفارت ژاپن، آرمن موتافیان کنسول افتخاری استونی، زهره الهیان نماینده تهران، فاطمه مقصودی نماینده بروجرد، معصومه پاشایی بهرام نماینده جلفا و مرند، روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور، آرا شاهوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، الهام اکبری عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از ارامنه مقیم تهران در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد.
الهیان: خانم آبکار فردی انسان دوست و پیگیر حقوق مردم بود
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای در این مراسم خاطرنشان کرد: در کمیته حقوق بشر مجلس این ایده را داریم و دنبال می‌کنیم که بتوانیم نقاط اشتراک فرهنگی و اعتقادی میان ادیان توحیدی را گسترش دهیم و میان دین اسلام و مجموعه اعتقادات و تفکرات ارامنه و با موضوعات مشترکی نظیر صلح، دوستی و عدالت تعامل برقرار باشد؛ این نقاط اشتراک می‌تواند زمینه فعالیت و تعامل بیشتری را فراهم کند.
وی با بیان اینکه «فعالیت مسلمانان و پیروان سایر ادیان الهی در کنار هم و در مسیر صلح و دوستی و عدالت در جمهوری اسلامی ایران برای افراد خارج از ایران بسیار جالب است»، اظهار کرد: در مجامع بین‌المللی بصورت دائم تلاش می‌شود نوعی سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار و تلقی این باشد که یک فضای دیکتاتوری در ایران برقرار است، در صورتی که سالهاست که در داخل ایران مسلمانان و خواهران و برادران ارامنه در تعامل هستند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: در فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی در تلاشیم تا صدا و بلندگوی انجمن‌ها، NGO ها، تشکل‌های غیر دولتی و تشکل‌های مردمی باشیم؛ در همین راستا نیز از دریافت دیدگاه‌ها و ایده‌های ارامنه عزیز برای ارتقای نهادهای مردمی استقبال می‌کنیم. هم‌چنین امیدواریم با استمرار گفت‌وگوها و تعاملاتی که در طول سالیان گذشته در شبکه سازمان‌های غیر دولتی زنان برقرار بود، بتوانیم جامعه مدنی و نهادهای مردمی را که انجمن ارامنه یکی از آنها است، ارتقا بخشیم.
الهیان در پایان با گرامیداشت یاد دیانا آبکار گفت: خانم آبکار فردی انسان دوست و فعال در عرصه بین‌الملل و پیگیر حقوق مردم بود.
مقصودی: دیانا آبکارها بخاطر دیگر خواهی و دگر دوستی ماندگار شدند
به گزارش صلح خبر، فاطمه مقصودی نماینده بروجرد نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه در باور مسلمانان زن نرم افزار عالم هستی است، اظهار کرد: در جای جای آیات قرآن از زن به عنوان یک الگو یاد شده است. وجود زن قوام عالم هستی است و این نگاه که اگر زن نبود، دنیا کامل نبود در اعتقادات ما کاملاً موج می‌زند.
وی با اشاره به نگاه جامعه امروز ایران به زن خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی جمهوری اسلامی ایران نگاه به زن نگاهی زیبا و نگاه به انسانی کامل است؛ امروز دیگر هیچ کس حق ندارد زنان را محدود کند تا در بستری مناسب تمامی استعدادهای نهفته الهی در وجودش را به منصه ظهور برساند.
این نماینده مجلس نوع دوستی و دگر دوستی را از ویژگی‌های یک انسان کامل برشمرد و گفت: دگرخواهی انسان‌ها را به تکامل می‌رساند و این نوع دوستی و انسان دوستی یکی از ویژگی‌های خانم دیانا آبکار برشمرده می‌شود؛ اگر دیانا آبکارها ماندگار شدند بخاطر این نگاه دیگر خواهی و دگر دوستی و لبیک گفتن به سنت و قانون الهی است.
سفیر ارمنستان در تهران: دیانا آبکار مبارزه و میهن پرستی را تا مرگ خود به همراه داشت
آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در تهران نیز به عنوان یکی از سخنرانان مراسم بزرگداشت دیانا آبکار در سخنانی با بیان اینکه «دیانا از نخستین زنان سفیر در دنیا بوده است»، به بیان تاریخچه‌ای از فعالیت سفرای ارمنستان در کشورهای مختلف پرداخت و خاطرنشان کرد: از لحاظ کارایی و انجام وظایف دیپلماتیک دیپلمات‌های بسیاری در نخستین جمهوری ارمنستان به چشم می‌آیند؛ در شرایط سخت ایجاد شده آن روزهای ارمنستان این دیپلمات‌ها در مقابل سیاست‌های اتخاذی آن روزهای ارمنستان به‌خوبی توانستند از منافع این کشور دفاع کنند.
وی با تاکید بر اینکه دیانا آبکار تاثیر به‌سزایی در شناسایی تصویر استقلال نخستین جمهوری ارمنستان در سال ۱۹۲۰ از سوی ژاپن داشت»، اظهار کرد: دیانا آبکار در همان سال ۱۹۲۰ به عنوان نماینده و سفیر تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در شرق دور با مرکزیت ژاپن منصوب شد اما به علت عمر کوتاه اولین جمهوری ارمنستان، ماموریت آبکار نیمه تمام ماند؛ اما وی پس آن نیز از هیچ تلاش و کوششی برای پیشبرد منافع ملت ارمنستان فرو نگذاشت و در آن زمان نامه‌نگاری‌های بسیاری با شخصیت‌های سیاسی از جمله وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا داشت. دیانا آبکار همچنین درباره مسأله نسل کشی ارامنه ۹ جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است.
سفیر ارمنستان در تهران در پایان گفت: در این مراسم گرامیداشت، علاوه بر آنکه گوشه‌هایی از تلاش و کوشش یک بانوی ارمنی در قالب یک دیپلمات را برای پیشبرد منافع ملی خود نشان داده شد، نمونه بارزی از یک زن میهن پرست را نیز به تصویر کشاند؛ دیانا آبکار مبارزه و میهن پرستی را تا سال ۱۹۳۷ میلادی به همراه داشته تا زمان مرگ خود از هیچ کوششی برای سربلندی و رفاه از دست رفته کشورش فروگذار نکرد.
بگلریان: دیانا آبکار شخصیت ویژه‌ای بود
به گزارش صلح خبر، روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارامنه جنوب کشور نیز در این مراسم به بیان ویژگی‌های ارامنه پرداخت و مهارت و تبحر در تجارت را از جمله مهمترین این ویژگی‌ها برشمرد و تاکید کرد: توانمندی‌های تجاری ارامنه به واسطه جابجایی‌های متعدد و ناخواسته آنها در طی زمان شکل گرفته است.
وی به ویژگی‌های شخصیتی دیانا آبکار نیز اشاره و اظهار کرد: اگرچه تلاش‌های فردی بسیار مهم است و دیانا آبکار شخصیت ویژه‌ای بود اما به‌نظرم انباشت میراث گسترده و عمیقی که خانواده‌ها و تجار ارمنی بر جای گذاشتند، در طی زمان به ظهور و بروز شخصیت‌هایی نظیر دیانا کمک کرده است.
این نماینده مجلس هم‌چنین گفت: از نماینده سفارت ژاپن خواهش می‌کنم که مراتب تشکر ارمنیان ایران و جامعه ارمنیان و مردم آزاده جهان را به دولت ژاپن و مردم عزیز این کشور  بخاطر مهمان نوازی که از ارمنی‌ها در زمان نسل کشی ارامنه داشتند و هم‌چنین به دلیل همراهی مقامات این کشور با دیانا آبکار داشتند، ابلاغ کنند.
پاشایی: یکی از افتخارات آذربایجانی‌ها، زندگی بسیار مسالمت آمیز و خوب با ارامنه بوده است
معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه «یکی از افتخارات ما آذربایجانی‌ها زندگی بسیار مسالمت آمیز و خوب با ارامنه بوده است» تاکید کرد: زمانه‌ای رسیده که باید با تاریخ خود آشتی کنیم و تاریخ‌مان را دوست داشته باشیم؛ در تاریخ ما فداکاری‌های بسیاری است که در آن‌ها همه اقوام در کنار هم ایستاده‌اند. همیشه با افتخار از تاریخ جلفا و اقوامی که در آنجا زندگی کرده‌اند یاد می‌کنیم.
به گزارش صلح خبر، در این مراسم پیام ویدیویی یکی از نوادگان دیانا آبکار پخش شد. همچنین از یک قطعه موسیقی با عنوان «مادام دیانا آبکار» با آهنگسازی و نوازندگی هامیک آلکساندریان رونمایی شد.
دیانا آبکار (متولد اکتبر ۱۸۵۹ میلادی) بانوی ارمنی ایرانی‌الاصل است که از او به عنوان نخستین یا یکی از نخستین زنان دیپلمات در دنیا یاد  می‌شود؛  او از ۲۱ ژوئیه ۱۹۲۰ تا دسامبر همان سال سفیر دولت ارمنستان در ژاپن بود. آبکار سرانجام در ۸ ژوئیهٔ ۱۹۳۷ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید