امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 534614 |
تاریخ انتشار : 08 بهمن 1402 - 10:37 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مهر؛ گروه سیاست – حدود ۳۰ روز دیگر در یازدهم اسفندماه، انتخابات مهم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ این امید وجود دارد که مجلس دوازدهم، مجلسی در تراز انقلاب اسلامی باشد؛ مهم‌ترین و ضروری‌ترین پیش‌نیاز برای تشکیل مجلسی در تراز انقلاب اسلامی، راهیابی نمایندگانی در تراز ملت انقلابی ایران به خانه […]

به گزارش مهر؛ گروه سیاست – حدود ۳۰ روز دیگر در یازدهم اسفندماه، انتخابات مهم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ این امید وجود دارد که مجلس دوازدهم، مجلسی در تراز انقلاب اسلامی باشد؛ مهم‌ترین و ضروری‌ترین پیش‌نیاز برای تشکیل مجلسی در تراز انقلاب اسلامی، راهیابی نمایندگانی در تراز ملت انقلابی ایران به خانه ملت است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به شاخصه‌های نمایندگان تراز انقلاب اسلامی در دیدگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی.
«مردمی بودن» یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده انقلابی و تراز است که بارها از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. معظم‌له در همین رابطه در دیدار نمایندگان مجلس در خرداد ۱۴۰۱ فرمودند: «یک شاخص نماینده انقلابی مردمی بودن است؛ مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی‌بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست‌کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن‌کردن ذهن مردم داشتن. اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک داعیه‌ای دارند، یک خواسته‌ای دارند، حرف‌شان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صد درصد حق با شما است و این کسانی که گوش نمی‌کنند، عمل نمی‌کنند، چنین و چنان هستند»، نه، کافی نیست؛ یک وقت‌هایی هست یک گره در ذهن مردم هست، شماها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» که ما عرض کردیم، شامل این موارد می‌شود. مشکلاتی وجود دارد؛ فرض کنید فلان قشر یک مطالبه‌ای دارد، خب شما نماینده مجلسید، از مصرف کشور و درآمد کشور مطلعید، می‌دانید که این عملی نیست؛ وقتی می‌دانید عملی نیست، منتظر نمانید که مثلاً فلان نماینده اجرایی یا قضائی بیاید بگوید نمی‌توانیم؛ نه، شما بگویید نمی‌شود؛ یعنی هم گوش برای شنیدن حرف مردم، هم زبان برای روشن‌کردن ذهن مردم داشته باشید. ممکن است در آن جمعی که مقابل شما هستند، دو نفر، سه نفر، ده نفر جماعتی هم بگویند «برو بابا، این هم کاری نکرد» بگویند؛ شماها بایست به وظیفه‌ خودتان عمل کنید. مردمی‌بودن یعنی این؛ اینکه می‌گوئیم مردمی، مردمی، فقط این نیست که ما مثلاً فرض کنید که همین طور مدام شعار طرف‌داری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ «کمک»، هم شنیدن حرف آن‌ها است، هم اجراکردن خواسته‌ آن‌ها است در صورت امکان، هم روشن‌کردن ذهن آن‌ها است در صورت وجود اشکال و عدم امکان‌.».
رهبری حکیم انقلاب اسلامی البته میان مردمی بودن یک نماینده با عوام‌زدگی، تفاوت قائل می‌شوند و تصرح می‌دارند: «یکی از شاخصه‌های نماینده انقلابی این است که با عموم مردم، با عامه مردم همراه است اما عوام‌زده نیست. من به شما عرض بکنم هیچ وقت جَوزده نشوید. بعضی از مشکلات ما در بخشی از این سال‌ها به خاطر این بود که جَوزده شدیم. فرض کنید در یک جلسه‌ای نشستیم، از مسؤولین عالی‌رتبه کشور این‌ها یک چیزهایی است که اتفاق افتاده، بنده هم همان وقت‌ها بهشان اعتراض کردم در جلسه‌ای نشسته بودند، مثلاً فرض کنید اساتید دانشگاه هم آنجا حضور داشتند، یکی یک چیزی گفته، یکی‌شان بلافاصله یک امتیاز بزرگی را که به صلاح هم نبوده، همان‌جا مثلاً در بین سخنرانی به مجموعه‌ حاضر در جلسه داده؛ این جَوزدگی است، این فایده‌ای ندارد، این مضر است. همراهی با مردم، غیر از عوام‌زدگی و جَوزدگی و تحت تأثیرهای و هو قرار گرفتن است؛ نه. یکی از مهم‌ترین خصوصیات امام (رضوان‌الله علیه) همین بود؛ اگر یک وقتی یک نظری داشت که همه با او مخالف بودند و او معتقد بود که این نظر، نظر الهی و شرعی و درست است، می‌ایستاد؛ می‌گفت همه‌ دنیا هم با من مخالف باشند، باشند. قرآن هم همین دستور را به پیغمبر می‌دهد: وَ اِن تُطِع اَکثَرَ مَن فِی الاَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِ اللَه؛ این مطلب بارها در قرآن تکرار شده‌. نماینده‌ انقلابی آن کسی است که جَوزده نمی‌شود. شما یک قانون را تصویب کردید، به نظر شما قانون درستی هم بوده، یک عده‌ای مخالفت کردند، البته طبیعت کار این است که نگاه کنید ببینید آیا این مخالفین منطق درستی دارند یا ندارند؛ اگر منطق درستی داشتند البتّه می‌پذیرید، اگر منطق درستی نداشتند بایستید؛ بگویید بله، من تصویب کردم این قانون را، پایش هم می‌ایستم. اینکه در سایت‌ها و در فضای مجازی و مانند این‌ها علیه ما، علیه مجلس، علیه این مجموعه، علیه این قانون جنجال کنند، نباید شما را به زانو دربیاورد؛ یکی از خصوصیات نماینده‌ انقلابی این است‌».

«ضد فسادبودن» از دیگر شاخصه‌های یک نماینده نقلابی و تراز است؛ رهبر معظم انقلاب در همین رابطه می‌فرمایند: «نماینده انقلابی باید ضد فساد باشد و با فساد مالی و اقتصادی به شدت و به جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند».
معظم‌له در جای دیگری در همین باب می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی اجتناب جدی از تبعیض و فساد است… یک وقت می‌گوئیم ضدیت جدی با فساد، خب بله، همه ضدند، ما هم همه ضدیم؛ منتها گاهی اوقات می‌شود که این ضدیت با فسادِ در دیگران است، با تبعیضِ در دیگران است. باید خودمان مراقبت کنیم، خودمان جدیت داشته باشیم، هم با تبعیض و فساد در زید و عمرو، هم با تبعیض و فساد در شخص خودمان‌».
نماینده در تراز انقلاب اسلامی، فردی ساده‌زیست و به دور از تجملات است؛ رهبری معظم انقلاب اسلامی که خودشان در ساده‌زیستی سرآمد همگان هستند، می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی، ساده‌زیستی است؛ اسیر تجملات و اعیان‌منشی و امثال این‌ها نشدن؛ شما قبل از اینکه بیایید در مجلس، یک جور زندگی‌ای داشتید؛ حالا که آمدید مجلس، نباید فکر کنید که دیگر حالا ما نماینده‌ایم، مثلاً باید این جوری زندگی کنیم؛ نخیر؛ ساده‌زیست، همان زندگی معمولی‌ای که داشتید، همان را ادامه بدهید».
از دیگر خصیصه‌های یک نماینده انقلابی، اهتمام به حل مشکلات اساسی و ریشه‌ای کشور است؛ مقام معظم رهبری در این خصوص بیان داشتند: «یک شاخص نماینده انقلابی دنبال حل مشکلات اساسی کشور بودن است؛ یعنی واقعاً اساسی‌ترین مسائل را نگاه کنید، آن‌ها را دنبال کنید. من به تعبیر بهتر بگویم، در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد، مسائل فرعی وجود دارد؛ تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمی‌رسد. سراغ مسائل فرعی رفتن در حالی که ما مسائل اصلی را جلوی چشم داریم، جایز نیست. دنبال حل مشکلات اساسی و مسائل اصلی باشید؛ اصلی فرعی کنید موضوعات را».

نماینده تراز انقلاب اسلامی، یک شخصیت مسوولیت‌پذیر است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین راستا می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی مسئله‌ی مسوولیت‌پذیری است؛ قانونی را تصویب می‌کنید، اگر به نظرتان این قانون، قانون خوبی است و باید تصویب می‌شده، محکم بِایستید، بگویید بله، من این را تصویب کردم؛ بله، ما تصویب کردیم. این جور نباشد که ما بگوییم ما این قانون را تصویب می‌کنیم، می‌دانیم هم که شورای نگهبان رد می‌کند، خب بگذار مسوولیتش بیفتد به گردن شورای نگهبان. می‌دانیم که این قانون عملی نیست، بعضی از قوانین این جور است؛ ببینید من خودم نماینده مجلس بودم، بنده مجلس را از داخل می‌شناسم؛ گاهی آدم می‌داند که این قانون را دولت با این امکاناتی که دارد، با این شرایطی که دارد، نمی‌تواند عمل کند؛ می‌گوید خیلی خب، من تصویب می‌کنم، بگذار او عمل نکند، مردم او را متهم کنند، او را مسؤول به حساب بیاورند که چرا عمل نشد. نه، این درست نیست؛ باید مسئولیّت‌پذیری داشته باشید».
یک نماینده انقلابی با سایر مسؤولان کشور در قوا و دستگاه‌های مختلف، در راستای پیشبرد امور کشور و رفع مسائل مردم، همکاری و تعامل همه‌جانبه و صمیمانه دارد؛ مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی همکاری صمیمانه با دیگر دست‌اندرکاران مدیریت کشور است. یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده؛ ناهماهنگی مسؤولان سه قوه و بدنه سه قوه. حالا گاهی مسؤولان هم با هم رفیقند، می‌نشینند دور هم و توافق می‌کنند، بدنه توافق نمی‌کند؛ این اشکال ایجاد می‌کند در اداره کشور؛ این دیگر تجربه سال‌های متمادی ما است. باید همکاری صمیمانه وجود داشته باشد؛ گروکشی نباید وجود داشته باشد؛ معارضه‌ بی‌معنا نباید وجود داشته باشد. همکاری صمیمانه با دولت، با دستگاه قضائی، با دیگران، با هر کسی که به نحوی سر و کار دارد؛ همکاری کنند برای پیشرفت کارهای درست کشور. البته اگر چنانچه آدم خطایی در آن طرف مشاهده می‌کند، باید صریح آن خطا را متذکر بشود؛ اما آنجایی که واقعاً جای همکاری است، همکاری کند».

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید