امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 94116 |
تاریخ انتشار : 26 تیر 1395 - 0:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دانش > پزشکی – همشهری آنلاین:یک تجزیه و تحلیل جدید از نتایج کارآزمایی‌های بالینی پیشین نشان می‌دهد که قرص‌های مکیدنی حاوی استات روی (zink acetate) در مقدارهای کافی در کوتاه کردن دوره سرماخوردگی از هفت روز معمول آن به حدود چهار روز موثرند. به گزارش رویترز در حالیکه از پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند که قرص‌های مکیدنی روی […]

دانش > پزشکی – همشهری آنلاین:
یک تجزیه و تحلیل جدید از نتایج کارآزمایی‌های بالینی پیشین نشان می‌دهد که قرص‌های مکیدنی حاوی استات روی (zink acetate) در مقدارهای کافی در کوتاه کردن دوره سرماخوردگی از هفت روز معمول آن به حدود چهار روز موثرند.

به گزارش رویترز در حالیکه از پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند که قرص‌های مکیدنی روی برای افراد مبتلا به آلرژی که سرما خورده‌اند تأثیر بیشتری دارند، این بازبینی جدید سودمندی‌های مشابهی را برای افراد غیرمبتلا به آلرژی که سرما خورده‌اند، نشان داد.

این پژوهشگران در ژورنال فارماکولوژی بالینی بریتانیا می‌نویسند ویروس عامل سرماخوردگی ممکن است در حلق یا گلو رشد کند و به همین علت است که استفاده از قرص‌های مکیدنی بهتر از قرص‌های خوراکی است.

دکتر هری هامیلا از دانشگاه هلسینکی در فنلاند و نویسنده اصلی مقاله این تحقیق می‌گویند: «قرص‌های معمولی مستقیماً به درون معده وارد می‌شوند، بدون اینکه روی در منطقه حلق آزاد شود، بنابراین مؤثر نیستند.»

از انجایی که بررسی‌های بالینی که با استفاده از قرص‌های مکیدنی با میزان کم روی انجام شده است، اثری بر سرماخوردگی نشان نداده‌اند، هامیلا و گروهش فقط کارآزمایی‌هایی را بررسی کردند که از قرص‌های مکیدنی استفاده کرده بودند که درمجموع ۷۵ میلی‌گرم یا بیشتر روی را به بدن افراد وارد می‌کردند.

این کارآزمایی‌ها درمجموع شامل ۱۹۹ شرکت‌کننده می‌شد که عمدتاً زنانی که بین ۲۰ تا ۵۰ سال داشتند. یک‌سوم افراد آلرژی داشت، ازجمله آلرژی نسبت به علف، درختان و حیوانات خانگی.

به شرکت‌کنندگان دستور داده شد تا هر دو تا سه ساعت یک قرص مکیدنی مصرف کنند و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشید تا قرص حل شود.

درمجموع، دوز میانگین روی که این افراد در هرروز دریافت می‌کردند، بین ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم بود.

این بازبینی نشان داد که در بیمارانی قرص‌های مکیدنی روی مصرف می‌کردند، دوره سرماخوردگی‌شان ۲.۹۴ روز کاهش یافته است، درحالی‌که افرادی در گروه شاهد قرار داشتند، به‌طور میانگین دوره هفت‌روزه سرماخوردگی را گذراندند.

این اثرات قرص‌های مکیدنی با ابتلای فرد به آلرژی، سیگار کشیدن یا شدت سرماخوردگی تغییر نکرده بود. این نتایج همچنین با توجه به سن، جنس و گروه قومی هم ثابت باقی می‌ماند.

دکتر مینو سینگ، استاد بیماری‌های کودکان در انستیتو آموزش و پژوهش پزشکی در چاندیگار در هند درباره این یافته‌ها گفت: «این موضوع مورد بررسی بسیار مهم است، زیرا سرماخوردگی مشکلی بسیار شایع است و باعث از دست رفتن ساعات بسیار کاری و ناتوانی در انجام کارها به علت فقدان تمرکز می‌شود.»

سینگ که در این بررسی شرکت نداشت گفت بااینکه این نتایج امیدوارکننده است، باید قبل از آنکه قرص‌های حاوی دوزهای بالای روی به شکل بدون نیاز به نسخه در اختیار بیماران قرار گیرد، عوارض جانبی روی بررسی شود.

سینگ گفت که برای مثال در تحقیقات پیشین استفاده از روی به صورت داروی استنشاقی باعث از دست رفتن موقتی حس بویایی در افراد بود و ممکن است قرص‌های مکیدنی حس چشایی را مختل کنند.

این پژوهشگران هم اشاره کرده‌اند که برخی از بیماران از اینکه قرص‌های مکیدنی باعث مزه فلزی در دهانشان می‌شوند، شکایت می‌کنند، اما شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی‌ها مشکلی از این لحاظ نداشتند.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
Recommended article from FiveFilters.org: Most Labour MPs in the UK Are Revolting.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید