امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 115178 |
تاریخ انتشار : 16 مهر 1395 - 14:51 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، دکتر «سیروس احمدی نوحدانی» اتکا و وابستگی کشور به تنگه هرمز جهت صادرات و واردات را یکی از تنگناهای توسعه کشور عنوان و اظهار کرد: بنادری که درون خلیج فارس قرار دارند هم اکنون ظرفیت­های لازم برای پیوند کامل ایران به اقتصاد جهانی را ندارند. بسیاری […]

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، دکتر «سیروس احمدی نوحدانی» اتکا و وابستگی کشور به تنگه هرمز جهت صادرات و واردات را یکی از تنگناهای توسعه کشور عنوان و اظهار کرد: بنادری که درون خلیج فارس قرار دارند هم اکنون ظرفیت­های لازم برای پیوند کامل ایران به اقتصاد جهانی را ندارند. بسیاری از کشتی­‌های پهن پیکر و کشتی­‌های کانتینربر جدید با نسل 4 فراوری‌های جدید دریایی، توانایی عبور از تنگه هرمز را ندارند و به نوعی می­‌توان گفت که بنادر ما از آب‌های اقیانوسی جدا افتاده است.

وی افزود: اگر می­‌خواهیم اقتصاد رو به رشدی داشته باشیم، باید بتوانیم برای صادرات و واردات مزیت اقتصادی و زمانی ایجاد کنیم. برای این کار نیازمند وجود بنادری هستیم که مستقیما به آب های آزاد راه داشته و توانایی پذیرش کشتی­‌های پهن پیکر و کشتی­‌های کانتینری و نسل 4 را داشته باشند که این ظرفیت در سواحل مکران به گونه‌ای ممتاز و بی نظیر وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه کشور ایران از دیرباز یک قدرت بری و خشکی پایه بوده است گفت:  ایرانیان حتی زمانهایی که به جهان گشایی می­پرداختند چه در زمان هخامنشیان و چه در سلسله‌های دیگر، همیشه مسیر زمین را در پیش می­‌گرفتند و هرجا نیروهای ایرانی به دریا می­‌ر­سیدند همانجا متوقف می­‌شدند و عملا ایرانیان از پتانسیل‌های دریا کمتر استفاده کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در قرن حاضر که بیش از 83 درصد از مبادلات جهانی از طریق حمل و نقل اقیانوسی انجام می­‌شود کشورهایی که خشکی پایه هستند در تبادلات بین المللی خود دارای مشکل می­‌شوند. اینها اگر به آب‌های اقیانوسی بین المللی مرتبط نباشند هزینه‌های واردات و صادرات‌شان به شدت افزایش پیدا می­‌کند.

دبیر اجرایی همایش ملی فراوری پتانسیل های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران افزود: در نوار ساحلی جنوب شرق کشور باید بندرهای استراتژیکی ساخته شود و زیرساختهای لازم فراهم گردد تا ما بتوانیم یک خط کشتیرانی بین المللی را وارد کنیم. با این کار سواحل مکران، محور واردات- صادرات در کل منطقه می­‌شود.

وی ادامه داد: پاکستان و افغانستان، کشوهایcis، کشورهای آسیای مرکزی و حتی قفقاز تقاضادارند که بتوانند از این امکان برای صادرات و واردات کالاهای خود استفاده کنند. در واقع با این عمل یک درآمد ترانزیتی فوق العاده زیاد و دائمی برای ایران در منطقه به وجود می­‌آید.

احمدی با تأکید بر اینکه تداوم بی توجهی به سواحل و استفاده از دریا سبب عقب ماندن ایران از رقابت‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌شود، تأکید کرد: هم اکنون کشورهای همسایه ما روی گسترش بنادر و ارتباطات اقیانوسی خود به شدت کار می­‌کنند. پاکستان به همراه چین سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را انجام می­‌دهد و همینطور امارات و عمان و اگر آنها در این زمینه موفق شوند آن زمان ما وابسته به آن کشورها خواهیم شد.

احمدی با اشاره به برگزاری همایش ملی فرآوری پتانسیل‌های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه‌های اقیانوسی جنوب شرق ایران گفت: پژوهشگاه شاخص پژوه با مشارکت قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با برگزاری این همایش ملی درصدد است ضمن جریان سازی و معطوف کردن نگاه مسئولان اجرایی کشور به این منطقه، با خرد جمعی جامعه علمی و دانشگاهی، راهکارهای علمی و اجرایی را برای بهره برداری موثر از قابلیت‌های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه‌های اقیانوسی جنوب شرق ایران ارائه دهد.

عضو قطب جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه چابهار، استراتژیک ترین منطقه اقیانوس هند است افزود: ما در کل اقیانوس هند ساحلی به خوبی سواحل چابهار نداریم زیرا ما در چابهار سواحلی داریم که در خور هستند و به اصطلاح مناطقی داریم که هم عمق زیادی دارند هم ساحل غیر مضرس دارند که برای پهلوگیری کشتی­های پهن پیکرو حتی زیردریایی­‌ها مناسب هستند. این منطقه قابلیت این را دارد که با ساخت اسکله‌ها و بنادر، بزرگترین کشتی‌هایی‌هایی که در آبهای بین المللی تردد می­‌کنند را پذیرش کنند.

احمدی  با بیان اینکه روسیه که پهناورترین کشور دنیاست از این مزیت طبیعی محروم است، گفت: کشوری مانند روسیه با اینکه سواحل خیلی زیادی هم دارد اما یک تنگنای ژئوپلیتیکی دارد و آن این است که بندر خوبی ندارد، تمام سواحل روسیه در سیبری و شرق، همگی سواحل مضرس و در واقع صخره ای هستند و جز دو یا سه بندر در روسیه سایر بنادر، استراتژیک نیستند و نمی­‌توانند به خوبی از این بنادر برای مقاصد خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: این کشورها برای فعالیت و حضور در منطقه جنوب شرق آسیا و اقیانوس هند، نیاز به مناطق استراتژیک دارند که کشتی­‌های بزرگ و اقتصادی‌شان بتواند پهلو بگیرد در حالی که منطقه چابهار و کل منطقه سواحل مکران این ظرفیت را از لحاظ مورفولوژیکی و طبیعی دارا است.

احمدی با تبیین ضرورت ورود جامعه علمی کشور به حل برخی از مشکلات کشور افزود: وقتی ما می­خواهیم  یک حرکت بزرگ را در بخشی از کشور انجام دهیم و سرمایه گذاری های کلانی را انجام دهیم، نیاز به مطالعات وسیع و گسترده‌ای داریم و این مطالعات وسیع و گسترده را هیچ مقامی صالح­‌تر از دانشگاه‌ها نمی توانند انجام دهند.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس پژوهشگاه شاخص پژوه با مشارکت قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در نظر دارد همایش ملی فرآوری فرصت‌های ژئوپلیتیکی توسعه در کرانه‌های اقیانوسی جنوب شرق کشور را در تاریخ 27 و 28 مهرماه در تالار غدیر وزارت کشور برگزار نماید.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید