امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 517438 |
تاریخ انتشار : 09 شهریور 1402 - 12:53 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دولت آمریکا انتقال تسلیحاتی به ارزش ۸۰ میلیون دلار به تایوان را تحت برنامه‌ای برای «کشورهای مستقل» تایید کرده است؛ اقدامی که احتمالا خشم پکن که جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، برانگیخته خواهد کرد. به گزارش صلح خبر، وزارت امور خارجه آمریکا تعدادی از قانونگذاران را نسبت به فروش تسلیحات آتی به […]

دولت آمریکا انتقال تسلیحاتی به ارزش ۸۰ میلیون دلار به تایوان را تحت برنامه‌ای برای «کشورهای مستقل» تایید کرده است؛ اقدامی که احتمالا خشم پکن که جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، برانگیخته خواهد کرد.

به گزارش صلح خبر، وزارت امور خارجه آمریکا تعدادی از قانونگذاران را نسبت به فروش تسلیحات آتی به تایوان مطلع کرد.

این وزارت‌خانه بدون نام‌بردن از هیچ‌گونه سیستم خاصی اعلام کرد: «این انتقال تسلیحات جهت تقویت قابلیت‌های دفاع تایوان از خود به واسطه قابلیت دفاع مشترک و دفاع ترکیبی و افزایش آگاهی حوزه امنیت دریایی انجام خواهد شد».

همچنین ۲ مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند: «ایالات متحده آمریکا سال‌هاست تسلیحات خارجی به تایوان فروخته است. برنامه فروش تسلیحات خارجی این امکان را برای شرکای واجد شرایط فراهم می‌سازد تا سرویس‌ها و آموزش‌ها مربوط به دفاع آمریکا را خریداری کنند».

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز ضمن تایید این خبر و قدردانی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این راستا، عنوان کرد: «این تسلیحات نه تنها به تایوان جهت محافظت از دموکراسی کمک خواهد کرد بلکه بازدارندگی آمریکا را در برابر تهاجم فزاینده حزب کمونیست چین تقویت می‌کند.»

اگرچه وزارت خارجه آمریکا به جزئیات دقیق این تسلیحات اشاره نکرد اما گفت که این تسلیحات شامل «سیستم‌ها دفاع هوایی، خودروهای زرهی، پهپادها، خودروهای جنگی پیاده نظام و موشک‌های بالستیک» می‌شود.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود دانسته است.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهوری تایوان با «کوین مک‌کارتی» رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانونا موظف به حمایت از تایوان است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید