امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 501404 |
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1402 - 3:04 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همانطور که جایگاه‌های اجتماعی در جامعه نهادینه شده، خانواده نیز باید در سطح جامعه به عنوان یک ارزش مطرح شود؛ عاملی که امروزه فرزندآوری را کاهش داده فردگرایی بودن افراد در جامعه است. محمد احمدیان در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: قانون تحدید […]

صلح خبر/خراسان رضوی مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همانطور که جایگاه‌های اجتماعی در جامعه نهادینه شده، خانواده نیز باید در سطح جامعه به عنوان یک ارزش مطرح شود؛ عاملی که امروزه فرزندآوری را کاهش داده فردگرایی بودن افراد در جامعه است.

محمد احمدیان در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: قانون تحدید موالید درست زمانی تصویب شد که کاهش جمعیت مسیر خود را در حال طی کردن بود و با اجرایی کردن این قانون به روند کاهش جمعیت در جامعه سرعت داده شد.

وی با تاکید بر این امر که خانواده باید در سطح جامعه به عنوان یک ارزش مطرح شود، افزود: در سطح خانوار و آنچه امروز مطالعات علمی در سطح کشوری و حتی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان می‌دهد، فرد محور شدن افراد در زندگی عاملی برای عدم رغبت به فرزندآوری شده است.

احمدیان بیان کرد: امروزه دیگر رویکرد به ازدواج مانند سابق نیست و افراد بیشتر از آنچه به عنوان  وظیفه اجتماعی در قبال خانواده دارند به فکر خودشان هستند و فردگرایی در خانواده رونق بیشتری گرفته است. زنان بیشتر دوست دارند برای خودشان زندگی کرده و پیشرفت کنند و تمایلی به فرزندآوری ندارند.

وی نهاد خانواده را یک ارزش دانست و توضیح داد: درست است دکتر، مهندس، معلم، مدیر، دانشجوی موفق و… اینها همه در جایگاه اجتماعی  دارای ارزش هستند، اما مادر بودن و داشتن فرزندان سالم و صالح هم یک ارزش است و نهادینه کردن ارزش خانواده در جامعه کنونی نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است.

مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سال‌ها قانون تحدید موالید کار خود را انجام داده. در این شرایط پس از ۱۳ سال تصویب قانونی به عنوان قانون «جوانی جمعیت» کاری بسیار شایسته بود. این قانون در قالب یک قرارگاه جمعیتی وظایفی را برای نهادهای مربوطه مشخص کرد و با مشارکت و انجام درست وظایف تعریف شده برای تمام ارگان‌های عضو این قرارگاه امیدواریم تا پایان امسال مشکل کاهش جمعیت کنترل شود.

وی تقویت قرارگاه جوانی جمعیت را مهم دانست و گفت: قرارگاه استانی اجرای قانون جوانی جمعیت از ۱۰ کمیته تشکیل شده و در این راستا حمایت‌هایی مانند بیمه، کمک هزینه درمان، تامین مسکن، هزینه‌های نگهداری در دوران بارداری برای افراد کم‌برخوردار و… در تقویت این هدف تاثیر بسزایی دارد.

احمدیان در ادامه با بیان اینکه مسئولیت اجرای وظایف کمیته بهداشت و درمان قرارگاه جوانی جمعیت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده شده است، گفت: کمیته بهداشت و درمان در حوزه‌های ازدواج، طلاق، فرزندآوری و ناباروری فعالیت‌هایی را برعهده دارد و آموزش‌های پیش از ازدواج و ازدواج‌های دانشجویی از جمله فعالیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عرصه ازدواج است، در حالی که این دانشگاه متولی امر ازدواج نیست اما با توجه به حساسیت موضوع در کنار سایر ارگان‌ها به این موضوع نیز پرداخته است.

وی بیان کرد:  پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، جوانی جمعیت و رفع موانع فرزندآوری عظم ملی می‌خواهد، در این راستا نیازمند مدیرانی جمعیت‌باور و جمعیت‌یاور هستیم تا برنامه‌های ابلاغ شده در قرارگاه جوانی جمعیت را درست و به موقع اجرا کنند.

کاهش فرزندآوری در اقتصاد و تغییر شکل جامعه تاثیر بسزایی دارد

احمدیان مطرح کرد: در حال حاضر ایران از لحاظ جمعیتی رتبه ۱۸ را در جهان دارا است و اگر با همین شکل پیش برویم نرخ جمعیت ما نسبت به کشورهای همسایه کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیرات منفی عدم فرزندآوری در جامعه بیان کرد: این فرایند دو تاثیر بسیار مهم در حوزه اقتصاد و تغییر شکل در جامعه را دارد. قدیم در خیابان‌ها بیشتر کودکان و نوجوانان بودند و درصد بالایی از جمعیت را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دادند اما امروز جمعیت ما را بیشتر افراد میانسال  یا افرادی که در آستانه  پیری هستنند تشکیل داده‌اند و این روند شکل جامعه را از یک جامعه جوان به جامعه کهنسال تبدیل کرده است.

احمدیان اظهار کرد: امسال ۱۰ درصد جمعیت ما سالمندان هستند و کشورهای اطرافمان هم، همین نرخ جمعیت را دارند. اگر تا سال ۲۰۵۰ با همین شکل پیش برویم ما به ۳۰ درصد جمعیت کهنسالان خواهیم رسید که باعث می‌شود نیروی کار جوان را از دست بدهیم و برای جبران آن وابسته به کشورهای همسایه شویم. علاوه بر اشتغال، مشکلات فراوانی مانند تامین هزینه‌های نگهداری سالمندان، جایگزینی نیروی جوان به جای نیروی سالمندان در ادارات و محیط‌های کار، نداشتن افراد نخبه و کارآمد، عدم ایده پردازی و تکنولوژی، و….برای جامعه به وجود خواهد آمد.

وی اعلام کرد: سن ۱۰ تا ۵۴ سالگی بهترین سن برای باروری است در این گروه سنی همه قادر به باروری هستند اما بسته به توان جسمی افراد باید مراقبت‌ها انجام شود. در حال حاضر میانگین سن ازدواج در کشور ما ۲۲ تا ۲۸ سال است اگر در همین سن ازدواج انجام شود و طی ۲ سال اول فرزندی به دنیا بیاید، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اما با توجه به نادرست بودن سبک زندگی و تاثیرات آلودگی هوا، تغذیه نادرست، عدم انجام فعالیت‌های ورزشی، بیشتر بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت و … وجود دارد که در سن بالا سبب می‌شود مادر در دوران بارداری با مشکل مواجه شود و فرزندش هم با مشکل متولد شود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید