امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 92318 |
تاریخ انتشار : 13 تیر 1395 - 16:44 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دانش > نجوم – در یک اتفاق مهم و سرنوشت‌ساز فضاپیمای جونو پس از پنج سال سرانجام فردا به مدار مشتری وارد می‌شود تا ماموریت مهم خود را شروع کند. برای دومین بار در تاریخ بشر است که فضاپیمایی می تواند به سیاره مشتری برسد. جونو روز دوشنبه موتور اصلی خود را روشن کرده تا وارد مدار […]

دانش > نجوم – در یک اتفاق مهم و سرنوشت‌ساز فضاپیمای جونو پس از پنج سال سرانجام فردا به مدار مشتری وارد می‌شود تا ماموریت مهم خود را شروع کند. برای دومین بار در تاریخ بشر است که فضاپیمایی می تواند به سیاره مشتری برسد.

جونو روز دوشنبه موتور اصلی خود را روشن کرده تا وارد مدار مشتری شود.براي 35 دقيقه بايد بايد روشن باقي بماند و به گفته محققان ناسا تنها يك فرصت وجود دارد. اين مسئله به معناي آن است كه فردا طي 35 دقيقه همه دانشمندان و محققان اين ماموريت نفس‌هايشان در سينه حبس مي‌شود تا براي قرار گرفتن جونو در مدار مشتري تلاش كنند. فضاپیمای جونو وقتی به مشتری می‌رسد در یک مدار بیضوی قرار می‌گیرد.

این ورود که الحاق مداری مشتری نام گرفته، سخت‌ترین بخش ماموریت است. هیچ کس نمی‌داند که آیا این فضاپیما می‌تواند در برابر تابش و تلاطم ناشی از نزدیکی به مشتری تاب بیاورد یا نه. البته جونو به یک گنبد تیتانیومی برای حفظ ابزار حساسش مجهز شده است.

رسيدن جونو به مشتري لحظه‌اي مهم و سرنوشت ساز برای بشر به حساب می‌آید. سیاره‌ مشتری رازهای زیادی درباره‌ نحوه‌ تشکیل سیارات و پیدایش حیات دارد. قرار است این فضاپیما به مدت ۲۰ ماه در مدار این سیاره قرار گیرد تا اطلاعاتی را راجع به گازهای موجود در مشتری، ساختار آن و میدان مغناطیسی سایر مدارهای آن به زمین مخابره کند. جونو برای رسیدن به سیاره مشتری ۲.۸ میلیارد کیلومتر را طی كرده و ارسال سیگنال های رادیویی آن به زمین، ۴۸ دقیقه زمان نياز دارد. سیاره مشتری با داشتن یک مینی منظومه شمسی متشکل از ۶۷ قمر همواره به عنوان یک سیاره شگفت انگیز برای اخترشناسان محسوب می شود.دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که هسته جامدی در زیر جو متلاطم این سیاره وجود دارد یا اینکه چه چیزی میدان مغناطیسی عظیم اطراف سیاره را هدایت می‌کند. اگر مغناطوسفر نامرئی سیاره در نور مرئی مشخص شود، این میدان مغناطیسی اندازه‌ای دو برابر ماه کامل از زمین را خواهد داشت.

فضاپیمای جونو که نام خود را از همسر افسانه‌ای ژوپیتر، خدایگان رومی گرفته، از 9 ابزار برخوردار است که می‌تواند در قلب سیاره نفوذ کند. این کاوشگر در ارتفاع 4184 کیلومتری سطح مشتری پرواز خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مسئله‌هايي که دانشمندان می‌خواهند بدانند وجود داشتن يا نداشتن آب در اتمسفر اين سياره است. آنها حدس می‌زنند که به احتمال قوی روی این سیاره آب وجود دارد. به طور کلی سفر جونو به مشتری می‌تواند به سوال‌های بسیار مهمی درباره‌ی جهان پاسخ دهد.

5454

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید