امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 42367 |
تاریخ انتشار : 21 آذر 1391 - 12:16 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : طی ادوار گذشته عسل اردبیل در سراسر کشور با نام عسل سبلان از محبوبیت خاصی برخوردار بود اما ورود عسل‌های تقلبی و غیراستاندارد به شبکه توزیع استان، بازار این محصول را با تهدیداتی مواجه کرده تا صدای مصرف‌کنندگان و مسئولان استان درآید. به گزارش مهر، عرضه عسل‌های تقلبی در بازار، عسل طبیعی […]

پارسی وی : طی ادوار گذشته عسل اردبیل در سراسر کشور با نام عسل سبلان از محبوبیت خاصی برخوردار بود اما ورود عسل‌های تقلبی و غیراستاندارد به شبکه توزیع استان، بازار این محصول را با تهدیداتی مواجه کرده تا صدای مصرف‌کنندگان و مسئولان استان درآید.

به گزارش مهر، عرضه عسل‌های تقلبی در بازار، عسل طبیعی با برند سبلان را از رونق انداخته و تولید‌کنندگان اصلی استان را به جهت عدم‌استقبال خریداران متضرر کرده است به همین جهت عسل سبلان که در سال‌های نه‌چندان دور یکی از برندهای معروف عسل بوده امروزه کمتر در سفره‌های مردم دیده می‌شود.

یکی از شهروندان اردبیلی گفت: برخورد قاطع با متخلفان در تولید عسل می‌تواند از چنین آفتی جلوگیری و صنعت تولید عسل در استان را تقویت کرده و منجر به صادرات عسل باکیفیت سبلان شود. حمید احمدی، وجود عسل‌های تقلبی در بازار را موجب بی‌رغبتی شهروندان و مسافران برای مصرف عسل سبلان برشمرد و تصریح کرد: برای بازگشت دوباره عسل طبیعی سبلان به سفره‌های مردم باید علل افت کیفیت عسل توسط کارشناسان و صاحب‌نظران آسیب‌شناسی و راه‌های برون‌رفت از این وضعیت مشخص شود.

وی استفاده از شکر و ترکیبات شیمیایی برای تولید و رنگ‌دهی به عسل را یکی از علل افت کیفیت عسل برشمرد و افزود: تولید‌کنندگان به جای استفاده از روش‌های طبیعی از شکر برای تولید بیشتر عسل و ترکیبات شیمیایی برای رنگ‌دهی به آن استفاده می‌کنند که موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را دربردارد. احمدی با بیان اینکه عسل ماده غذایی مقوی است و مصرف زیادی دارد، اضافه کرد: عسل ماده‌ای معجزه‌گر است و در درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد لذا تلاش برای تولید عسل با کیفیت بالا و موردپسند شهروندان و گردشگران باید مورد توجه قرار گیرد.

کمیسیون مبارزه با عسل تقلبی

رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولید‌کنندگان عسل ایران با اشاره به آسیب‌های عسل تقلبی بر پیکر صنعت تولید عسل گفت: عسل تقلبی ضربه جبران ناپذیری بر صنعت زنبورداری وارد کرده و مسئولان تاکنون اقدام اساسی برای مبارزه با عسل تقلبی انجام نداده‌اند که باید در این رابطه احساس مسئولیت کرده و تلاش مضاعفی داشته باشند. عبدالرضا بیگناه با بیان اینکه عسل تقلبی صنعت زنبورداری را زیر سؤال برده است، تصریح کرد: تولید و توزیع عسل ناسالم و تقلبی محدود به یک استان و منطقه نیست بلکه سودجویان و منفعت‌طلبان در سطح کشور با توزیع عسل نامرغوب، فعالان و دلسوزان این صنعت را دچار چالش جدی کرده‌اند که اگر راهکار اساسی اندیشیده نشود این صنعت همچنان به افول خود ادامه خواهد داد. وی خواستار تشکیل کمیسیون مبارزه با عسل ناسالم و تقلبی شد و افزود: اگر مسئولان برای تشکیل این کمیسیون برنامه‌ریزی کنند دست افراد سودجو از این صنعت کوتاه شده و به تولید عسل با کیفیت و مرغوب در سطح استان و کشور کمک خواهد کرد.

عرضه‌کنندگان عسل تقلبی چه کسانی هستند

رئیس انجمن ملی عسل ایران توسعه زنبورداری به‌صورت حرفه‌ای و کمک به تولید عسل با کیفیت بالا جهت تأمین نیازهای داخلی و صادرات را یکی از اهداف تشکیل این انجمن عنوان کرد. وی اضافه کرد: برای تقویت صنعت زنبورداری و تولید عسل مرغوب باید تولید‌کنندگان و زنبورداران حمایت شوند که مبارزه با عسل‌های تقلبی یکی از راه‌های حمایت از فعالان این صنعت است. بیگناه با بیان اینکه زنبورداران پروانه‌دار عسل تقلبی عرضه نمی‌کنند، ادامه داد: عرضه‌کنندگان و فروشندگان عسل تقلبی افرادی خارج از مجموعه تولید‌کنندگان بوده و حتی برخی از این عرضه‌کنندگان افراد کوچ‌رو هستند.

وی با اشاره به قدمت تولید عسل در اردبیل گفت: تولید عسل در اردبیل قدمتی 500ساله دارد و از 80سال پیش تولید این محصول در اردبیل از حالت سنتی به حالت مدرن تغییر یافت. بیگناه با انتقاد به از رونق افتادن صنعت زنبورداری و تولید عسل در اردبیل اضافه کرد: تولید عسل تا اواخر دهه 60در اردبیل رونق داشت اما از اوایل دهه 70واردات موم و ملکه ممنوع شد که از آن زمان تاکنون این صنعت از رونق افتاده است.

عسل حاشیه جاده‌ها تقلبی است

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل نیز با بیان اینکه بیشتر عسل‌های عرضه شده در جاده‌های این استان شهد تقلبی است، گفت: جلساتی برای برخورد با عرضه‌کنندگان عسل تقلبی برگزار شده اما متولی اصلی مبارزه با متخلفان هنوز مشخص نشده و دستگاه‌ها هر کدام برای مبارزه با این افراد خودداری می‌کنند.

سیدحامد عاملی با اشاره به دلایل دستگاه‌های دولتی برای جلوگیری از فروش عسل‌های تقلبی تصریح کرد: استاندارد‌سازی‌ عسل در استان انجام می‌شود اما برای جلوگیری از عرضه عسل‌های تقلبی باید جلسات مختلفی برگزار شده و متولی اصلی مشخص شود.

وی با بیان اینکه پیدا کردن عسل مرغوب برای خود مردم استان هم سخت شده است، افزود: باید با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط‌، به‌دور از نگاه صرفا کارمندی و با خلاقیت تمام، مبارزه با عسل‌های تقلبی را در دستور کار قرار دهیم.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 14
    1. نویسنده :محمد.جواد.آتشی

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :vatane.azad

      سایت کامل و خوبی دارین.

    1. نویسنده :آتشفشان

      bego ta shaiad kasi sedayat ra beshnavad

    1. نویسنده :بابک

      عرضه عسل‌های تقلبی در بازار جالب بود…

    1. نویسنده :سمیرا.جون

      جالب بود :دی

    1. نویسنده :دانش

      عکسهای خبری سایت بسیار زیبا و در بیشتر مواقع نایاب هستند. موفق باشید.

    1. نویسنده :پارسی.دوست

      همین طور ادامه بدین … موفق باشید.

    1. نویسنده :saied.kianian

      سایت باید جامع و فراگیر باشه هنوز کار زیاده و امیدوارم تا آخر همین طور ادامه بدین :دی

    1. نویسنده :pink

      عکسهای خبری سایت بسیار زیبا و در بیشتر مواقع نایاب هستند. موفق باشید.

    1. نویسنده :سهمیه.بندی

      نوشته بدی نبود… اما کاش… :-p

    1. نویسنده :باران

      عالی بود 🙂

    1. نویسنده :باران.همیشگی

      سایت پارسی وی اگه همین طور ادامه بده خیلی موفق خواهد بود.

    1. نویسنده :خردمند

      کارتون عالیه…توی این … پیدا کردن مطالب خوب سخته موفق باشین 🙂

    1. نویسنده :Elyar.Soleimani

      نوشته عرضه عسل‌های تقلبی در بازار خوب بود. بیشتر به قسمت سرگرمی و عکسهای روز توجه کنین.