امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 54329 |
تاریخ انتشار : 03 اسفند 1394 - 12:56 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

عدم اجرای طرح وام ۱۰ میلیونی کالا به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران: علی ابراهیمی: با گذشت بیش از ۴‌ماه از وعده مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، به گفته تولید‌کنندگان صدور کارت‌ اعتباری ۱۰میلیون تومانی خرید لوازم خانگی رسما شکست خورده، امکان اجرای این طرح وجود ندارد و خریداران منتظر صدور […]

عدم اجرای طرح وام ۱۰ میلیونی کالا

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران:
علی ابراهیمی:
با گذشت بیش از ۴‌ماه از وعده مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، به گفته تولید‌کنندگان صدور کارت‌ اعتباری ۱۰میلیون تومانی خرید لوازم خانگی رسما شکست خورده، امکان اجرای این طرح وجود ندارد و خریداران منتظر صدور این کارت‌ها برای خرید نباشند.

پرداخت تسهيلات 25ميليون توماني خريد خودرو و ارائه كارت اعتباري خريد كالاهاي با دوام ايراني 2‌طرحي بود كه دولت 25مهرماه امسال اجراي آن را در چارچوب بسته خروج از ركود مدنظر قرار داد اما اكنون مسئولان بانك مركزي از تعميم طرح خريد 25ميليون توماني به حدود 20هزار خودروي مازاد ثبت نامي توسط خودروسازان خبر داده اما از آمار ثبت نام تعداد كاركنان رسمي و قراردادي براي كارت‌هاي اعتباري خريد اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند. اين در حالي است كه توليد‌كنندگان لوازم خانگي از شكست اين طرح خبر مي‌دهند.

رئيس انجمن توليد‌كنندگان لوازم خانگي با تأكيد بر اينكه كارت‌هاي مذكور تا‌كنون ارائه نشده و از اين پس نيز ارائه نخواهد شد به همشهري اعلام كرد: مسئولان بانك مركزي با وعده‌هاي پي در پي و به بهانه فراهم نبودن زير‌ساخت‌ها اين طرح را مشمول مرور زمان كردند تا كسي به اجرايي‌نشدن آن اعتراضي نكند. در واقع فراهم نبودن زيرساخت‌هاي ارائه كارت اعتباري خريد لوازم خانگي دروغ و بهانه‌تراشي براي اجرا‌نكردن اين طرح بود.

محمد رضا دياني با بيان اينكه بانك مركزي روي اجراي طرح كارت اعتباري خريد لوازم خانگي نظر و طرحي ندارد، تحريك تقاضاي مؤثر در بازار را شيوه‌اي مرسوم در همه كشورهاي دنيا براي مقابله با ركود قلمداد كرد و افزود: با وجود قولي كه دولت و بانك مركزي داده بودند، كارت‌هاي اعتباري صادر نشد و اين موضوع ضربه بزرگي به صنعت لوازم خانگي زد، چرا كه با وجود ركود بازار، اين قول‌ها باعث شد تا خريد لوازم خانگي با اميد ارائه كارت‌هاي اعتباري به تأخير افتد.

دياني با اشاره به اينكه پرداخت تسهيلات‌ 25‌ميليون توماني خريد خودرو به نفع همه بود و هيچ‌كس ضرر نكرد، افزود: چرا كه بانك‌ها با دريافت سود 16درصدي از مردم و 6درصد از خودروسازان سود بردند، خودروسازان نيز با فروش خودروهاي دپو شده و حتي محصولات آتي بازاري مطمئن به‌دست آوردند و از سوي ديگر مشترياني كه به‌دليل گراني خودرو و كاهش قدرت خريد قادر به خريد خودروهاي صفركيلومتر نبودند نيز توانستند به‌طور اقساطي خودرو بخرند.

وي تأكيد كرد، با وجود تأثير‌گذاري مثبت وام 25ميليون توماني خريد خودرو، مشخص نيست چرا طرح ارائه كارت اعتباري خريد لوازم خانگي به‌رغم وعده‌هاي مسئولان بانك مركزي و دولت شكست خورد و اين موضوع باعث تشديد ركود بازار لوازم خانگي شد.
به گفته دياني، تا‌ماه گذشته(بهمن) حدود 5هزار ميليارد تومان كالا در انبارهاي توليد‌كنندگان لوازم خانگي دپو شده و در بهمن‌ماه نيز كه هر ساله بهترين زمان فروش لوازم خانگي محسوب مي‌شود، ميزان فروش كل لوازم خانگي 30درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.

  • تأمين مالي خودروهاي مازاد ثبت نامي

ديروز مديركل اعتبارات بانك مركزي از تأمين مالي 19هزار و 975خودرويي كه بيش از ظرفيت 110هزار دستگاه مصوب در طرح خروج از ركود ثبت نام شده در آينده نزديك خبر داد و اعلام كرد، قرار است بانك مركزي تسهيلات خريد خودروهاي ثبت‌نامي مازاد را با نرخ 19درصد به بانك‌ها پرداخت كند و بانك‌ها نيز آن را با نرخ 21درصد به‌خودروسازان بدهند اما درنهايت خودروسازان موظفند اين تسهيلات را با نرخ 16درصد با مشتريان حساب كنند.

اين درحالي است كه به گفته علي‌اصغر ميرمحمد صادقي، بانك مركزي آمار اينكه چه تعداد كاركنان رسمي و قراردادي براي طرح كارت اعتباري خريد كالا ثبت نام كرده‌اند را ندارد اما حدود 18هزار و 900نفر از مزدوجين در اين طرح ثبت نام كرده‌اند كه البته تاكنون بانك‌ها درخواستي براي تأمين اعتبار صدور كارت اعتباري از بانك مركزي نداشته‌اند.

 

منبع:همشهری آنلاین

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید