امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 246541 |
تاریخ انتشار : 30 آذر 1397 - 11:21 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر صلح خبر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: برگزاری همایش «صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت»، در هفته اخیر یکی از مهمترین اتفاقات سیاست خارجی در این هفته قلمداد می‌شود که به عنوان یکی از پیش کنفرانس‌های، کنفرانس امنیتی تهران که قرار است دی ماه برگزار […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

صلح خبر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: برگزاری همایش «صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت»، در هفته اخیر یکی از مهمترین اتفاقات سیاست خارجی در این هفته قلمداد می‌شود که به عنوان یکی از پیش کنفرانس‌های، کنفرانس امنیتی تهران که قرار است دی ماه برگزار شود به حساب می آید. در این همایش سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور به سخنرانی در حوزه های مرتبط با این همایش پرداختند. 

نتایج مثبت بدست آمده از مذاکرات یمنی یمنی در سوئد یکی از مهمترین اتفاقات هفته های اخیر بود که نقش جمهوری اسلامی ایران در این راستا بر کسی پوشیده نیست، ایران از ابتدای بحران یمن طرح ۴ماده ای را برای حل و برون رفت از بحران انسانی یمن پیشنهاد داد و همچنان هم بر این برنامه پای فشاری می کند چرا که آتش بس و گفتگو را به عنوان دو شرط اصلی و ابتدایی خروج از شرایط جنگی و بحرانی یمن دانسته است.  

امروز همه طرف های درگیر در یمن چه سعودی و امارت که مستقیم در بمباران و تجاوز نظامی ائتلاف علیه مردم یمن نقش داشتند و چه حامیان بین المللی آنها، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی همگی به این نتیجه رسیدند که یمن راهکاری سیاسی دارد و صرفا باید از مسیر گفتگو برای حل و فصل مشکلات آن کشور اقدام کرد.  

تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می‌آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

آمریکا و عربستان مسئول ۴ سال جنایت علیه بشریت در یمن هستند

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پیامی که در توییتر منتشر کرد، آمریکا ⁩ و عربستان را مسئول چهار سال جنایت علیه بشریت در یمن دانست.

متن پیام امیرعبداللهیان به این شرح است: گام اول توافق یمنی یمنی در ⁧ سوئد ⁩ را به همه یمنی ها تبریک می گوییم. توقف جنگ و تجاوز ⁧عربستان⁩ در سراسر ⁧ یمن ⁩به نفع ⁧ ریاض، ⁧ابوظبی ⁩و امنیت منطقه است. اما هرگز تاریخ فراموش نخواهد کرد که  آمریکا⁩ و عربستان، مسئول چهار سال جنایت علیه زنان و کودکان و علیه بشریت در یمن هستند.

ظریف با نخست وزیر قطر دیدار و گفتگو کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که در دوحه حضور دارد، پیش از ظهر امروز(شنبه) با شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

توسعه و تعمیق روابط دو جانبه، امنیت و ثبات منطقه‌ای و نیز ابراز حمایت از پیشرفت مذاکرات صلح خبر در یمن از مهمترین محورهای گفتگوی دو مقام در این دیدار بود.

سفیر جدید ایران در چین وارد پکن شد

 محمد کشاورز زاده سفیر جدید ایران در چین، صبح امروز (شنبه) به منظور آغاز فعالیت خود در این کشور، وارد پکن شد.

گفتنی است، پس از گذشت ۵ ماه که سفارت ایران در چین سفیر نداشت، محمد کشاورز زاده مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه از سوی این وزارتخانه به عنوان سفیر جدید ایران در چین انتخاب شد.

ظریف با همتای قطری خود دیدار و گفتگو کرد

محمد جواد ظریف و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر طی دیداری در دوحه در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.

مذاکره با دولت دونالد ترامپ بی فایده است

محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست بین المللی دوحه درباره دعوت دونالد ترامپ از حسن روحانی برای مذاکره گفت: ترامپ با وجود سیاستهای خصمانه خواستار مذاکره شده است و ما به وی پاسخ داده ایم که آیا شوخی می کنی؟

وزیر امور خارجه ایران گفت: مذاکره با دولت دونالد ترامپ بی فایده است.

ظریف افزود: ایران پیشتر برای گفتگوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری وزیر پیشین امور خارجه گفتگو کردم و نتیجه آن توافق هسته ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معنی است که مذاکره با او بی فایده است.

وی گفت: این آمریکاست که در منطقه دخالت می کند؛ استقرار نیروهای ما (ایران) به درخواست دولت بعضی کشورهاست.

ظریف افزود: تا زمانی که منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، به توافقنامه هسته ای متعهد خواهیم ماند.

ایران حادثه تروریستی بلوچستان پاکستان را محکوم کرد

بهرام قاسمی شنبه شب ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت پاکستان و خانواده های قربانیان و مجروحان این حادثه تلخ تروریستی، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای هرگونه اقدام مشترک علیه پدیده شوم تروریسم به هر شکل و نوع آن در منطقه را اعلام کرد.

در حمله تروریستی شامگاه جمعه در منطقه «گچ» ایالت بلوچستان در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، ۶ نیروی امنیتی کشته ، ۱۴ سرباز سپاه مرزی زخمی و چهار تروریست نیز کشته شدند.

خیزشی از وجدان‌های بیدار جهانی برای توقف جنگ در یمن آغاز شده است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار صلح خبر، در خصوص نتایج مذاکرات انجام شده در سوئد پیرامون بحران یمن و مواضع جمهوری اسلامی ایران، اظهارداشت: ما از ابتدای بحران یمن و آغاز تجاوز نظامی به آن کشور از سوی ائتلاف به رهبری عربستانی که تصور می کرد می تواند ظرف چند هفته یمن را به تسلیم وادارد، اعلام کردیم که تجاوز به هیچ کشوری و تحت هیچ شرایطی امری قابل قبول نیست و متجاوز هرگز نمی تواند با بمباران و کشتار مردم بیگناه به امیال و اهداف شوم خود دست پیدا کرده و ملتی دارای تاریخ را به زانو در آورد.

وی گفت: تاریخ این موضوع را به ما یادآوری می کند که تجاوز و اشغال سرزمین دیگران با توسل به زور و خشونت هیچ گاه نمی تواند کشور متجاوز را به فرجام دلخواه او  و سر منزل مقصد غیر انسانی خود  برساند.

در یمن باید آتش بسی تحت نظارت سازمان ملل به وجود بیاید

قاسمی گفت: از ابتدا مواضع ایران پیرامون یمن کاملا مشخص بود، ما گفتیم که متجاوزین باید به ستم و تجاوز خود پایان دهند و این حملات ددمنشانه را متوقف کنند، آتش بسی تحت نظارت جایی مثل سازمان ملل بوجود بیاید و شرایط برای اقدامات  انسان دوستانه، امدادی و کمک رسانی به مردمی که تجربه تلخ زیستن در سال های اخیر را زیر بمباران های متجاوزین و در سایه فقر مطلق، بیماری و ناامنی داشتند فراهم شود و حتی در صورت لزوم بیماران و مجروحین به بیرون از یمن منتقل و درمان شوند. 

ما خواستار فراهم کردن شرایط مذاکره میان گروه های یمنی برای تعیین سرنوشت یمن بودیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما خواستار فراهم کردن شرایط مذاکره میان گروه های یمنی برای تعیین سرنوشت این کشور بودیم و در این راستا رایزنی های بسیاری را در سال های اخیر به ویژه یکسال گذشته با توجه به عمق فاجعه بشری که در یمن رخ داد داشتیم و به آن شدت بخشیدیم. گفتگوهایی دقیق و فشرده را با چهار کشور اروپایی آغاز کردیم و اخیراً هم دور تازه ای از این مذاکرات میان ایران و E۴ در بروکسل برگزار شد. 

روحانی فرا رسیدن سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان را تبریک گفت

حسن روحانی رئیس‌ جمهو در پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان، را تبریک گفت.

تحریم‌ها هیچ‌گاه کارآمد نبوده‌اند و سیاستی را تغییر نخواهند داد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر سیاست تحریم های آمریکا را ناکارآمد دانست. 

متن پیام ظریف به شرح زیر است: «تحریم‌ها هیچ‌گاه کارآمد نبوده‌اند. آن‌ها به مردم عادی آسیب وارد می‌کنند اما سیاستی را تغییر نمی‌دهند. این نوعی تغییر رویه از سوی ایالات متحده آمریکا بود که موجب پیش‌برد مذاکرات ایران شد. امروز هم همان نیروی پویا وجود دارد. ایران و E۳+۲ بر سر میز مذاکره‌اند.این ایالات متحده آمریکا است که تصمیم گرفته است شانه خالی کند و خشونت و آشوب بپرورد.»

گفتگوی«بشار اسد» و «جابری انصاری» پیرامون کمیته قانون اساسی سوریه

 سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که «بشار اسد» و «حسین جابری انصاری» روز یکشنبه پیرامون تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و نشست کشورهای ضامن صلح خبر سوریه در ژنو در روزهای هفدهم و هجدهم دسامبر (۲۶ و ۲۷ آذرماه)، با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

در این دیدار، رئیس جمهور سوریه تلاشهای ایران برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را به رغم موانع بوجود آمده از سوی کشورهای حامی تروریسم مورد تمجید قرار داد.

سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست جمهور سوریه اعلام کرد: «[جابری] انصاری در دیدار عصر یکشنبه خود با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در جریان تمهیدات لازم برای برگزاری نشستی با حضور کشورهای ضامن صلح خبر سوریه- که برای دو روز آینده در ژنو برنامه ریزی شده است-  قرار داد».

صلح خبر درمنطقه باجنگ امکانپذیر نیست/ایران نیازی به هژمونی بودن ندارد

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز(دوشنبه) در همایش «صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت» که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم باید فعالیت بیشتری داشته باشیم. بعد از جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه همه به این نتیجه رسیدند که جنگ راه حل نیست و نباید از طریق نظامی به دنبال راه حل بود بلکه راهکار سیاسی بهترین گزینه است.

وی گفت: همه اذعان دارند که ایران با ثبات‌ترین کشور منطقه است و این به برکت نیروهای امنیتی مقتدر ما است و هر کس وارد ایران می‌شود این مساله را تایید می‌کند که امنیت ایران را هر کشوری ندارد.

خرازی افزود: مردم ما هر سال تقریبا یک انتخابات را تجربه می‌کنند و همه می‌دانند که حکومت ایران برخاسته از اراده مردمی است‌.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران نمی‌پذیرد که قدرت‌ها بخواهند بر منطقه کنترل داشته باشند، ایران نیازی به هژمونی بودن ندارد چرا که در میان کشورها نفوذ معنوی دارد و این به معنای هژمونی نیست.

اروپایی‌ها قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند

 سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه همایش «صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساز و کار احیای تمدن اسلامی، برگزاری نشست‌هایی مخصوص این موضوع است. امروز برگزاری نشست‌هایی با حضور همه کشورها بدون اینکه استثنایی قائل شویم، می‌تواند راهگشا باشد.

خرازی در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن SPV بین ایران و اروپا گفت: اروپا وعده اجرایی شدن این موضوع را داده، البته انتظار این است که گام‌های عملی در این راستا از سوی اروپا برداشته شود. در گفتگوهای آقای ظریف و اروپایی‌ها، آنها قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در مبارزه با تروریسم و حمایت از دولت‌های قانونی منطقه و مقابله با شیطنت‌ها داشته است. جمهوری اسلامی خواستار آزادی مردم و حمایت از حکومت‌های مستقل است و به این مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: امنیت ایران دارای دشمنانی است و بیگانگان قصد دارند برای این امنیت مشکل تراشی کنند. حرکات تروریستی مانند آنچه در چابهار اتفاق افتاد، تلاشی مذبوحانه است که راه به جایی نمی‌برد. رزمندگان و نیروهای امنیتی ما در صحنه حضور دارند ‌و به همین جهت اتفاقی نخواهد افتاد.

برای حل مشکلات منطقه نیاز به همکاری جمعی داریم

سید جلال دهقانی فیروزآبادی رئیس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران صبح امروز در “همایش صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه، یک سرنوشت”، درباره برگزاری این کنفرانس،گفت: عنوان کنفرانس امنیت منطقه ای در غرب آسیا، چشم انداز و ثبات، همکاری و پیشرفت جمعی و با شعار احترام، اعتماد، گفت وگو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی است.

رییس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در سال‌های ۹۵ و ۹۶، یادآور شد: سومین کنفرانس بر خلاف دو کنفرانس پیشین دو روزه خواهد بود و پیش از آن دو یا چند همایش علمی کاربردی برگزار خواهیم کرد که دستاوردهای آن می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری کنفرانس اصلی باشد.

وی با بیان اینکه سومین کنفرانس در ۱۰ پنل برگزار خواهد شد، ادامه داد: فاجعه یمن، جنایات جنگی و نقض امنیت انسانی، تجربه سوریه در مبارزه با تروریسم و چشم انداز ثبات در غرب آسیا، معامله قرن، راه حل مسئله فلسطین یا نابودی مسئله فلسطین، فرآیند جامع مذاکرات افغانستان و فرصت‌های پیش‌رو از جمله این پنل ها خواهد بود.

فیروزآبادی، عدم التزام آمریکا به قوانین و معاهدات بین المللی و امنیت غرب آسیا، نقش همکاری‌های مشترک امنیتی در مبارزه با تروریسم تکفیری، حاکمیت اینترنت، ثبات، همکاری و پیشرفت جمعی در منطقه، چشم انداز روابط دوستانه اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی، آینده عراق و صلح خبر ثبات و غرب آسیا و دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از دیگر موضوعات پنل های ده گانه این کنفرانس عنوان کرد.

سازوکار ویژه مالی با اروپا صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(دوشنبه) در نشست خبری در مورد سفر ظریف به قطر، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، سیاست های قبلی است و بر همکاری و گفتگو با کشورهای منطقه مبتنی است. برای اینکه بتوانیم مواضع خود را بیان کنیم و نگاهی به آینده داشته باشیم، در این نشست حضور یافتیم.

وی ادامه داد: نشست قطر نشست جدیدی نبود اما با توجه به موقعیتی که می‌توانست برای ما فراهم کند، این سفر یک روزه انجام گرفت و فرصت خوبی برای گفتگو با مقامات منطقه و خارج از منطقه به خصوص گفتگو و رایزنی با مقامات قطر، فراهم شد.

قاسمی گفت: امیدوارم واقعیت‌ها بتواند خود را در منطقه نشان دهد و ما نیز بتوانیم در مسیر درستی با کشورهای منطقه همکاری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اجرای سازو کار مالی اروپا گفت: این سازوکار مدتی است که تحت بررسی قرار دارد و سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با اتحادیه اروپاست. این سازوکار شامل اقلام بسیاری می‌شود که در این سبد کالایی می‌تواند دارو، مواد غذایی و سایر کالاها قرار گیرد؛ این مکانیزم می تواند با سایر کشورها هم برقرار شود.

پیگیری دیپورت اتباع ایرانی از گرجستان/اتهامات آمریکا مبنایی ندارد

غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در حاشیه “سمینار صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه و یک سرنوشت” در مورد صدور حکم در دادگاه آمریکا مبنی بر مسدود کردن اموال ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها طی چند دهه گذشته به خصوص دهه اخیر نشان دادند که به هیچ کدام از مقررات بین‌المللی پایبند نیستند و دولت جدیدی هم که در آمریکا بر سر کار است به طور کلی همه اصول و مقررات را زیر پا گذاشته و اقداماتی را هم که در ارتباط با اتهام زنی به ایران انجام می‌دادند، تشدید کردند.

وی گفت: مرکز حقوقی ریاست جمهوری و سایر نهادها این موضوعات را پیگیری کرده و اقداماتی را انجام داده و می‌خواهند که استنادات را ارائه دهند و به طور نمونه دیدیم که برای خروج آمریکا از برجام و نقض پیمان مودت هم قرار موقت صادر شده و راه های مختلف را بررسی می‌کنیم، بنابراین اتهامات آنها مبنایی ندارد.

دخالت‌های فرامنطقه‌ای مانع نظم درون زا در منطقه است

غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه صبح امروز در همایش صلح خبر و ثبات در منطقه غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت، اظهار داشت: اقداماتی که برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در راستای تامین امنیت و منافع‌شان برای خود تعریف می‌کنند از جمله عواملی است که ما به عنوان یک عامل امنیت زدا و مانع نظم درون‌زا و بادوام در منطقه تعریف می‌کنیم.

وی افزود: چالش بسیار جدی و عمیقی وجود دارد و آن اینکه چطور می‌شود این قدرت‌های نامتوازن را با هم جمع کرد، یعنی از یک سو بتوانید تاثیرگذاری منفی کشورهای فرامنطقه ای بر نظم منطقه‌ای را کاهش دهید و از سوی دیگر نقش خودتان را ارتقا دهید.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه ادامه داد: مشکل دیگری که ۷۰ سال است منطقه با آن مواجه است اشغال فلسطین است که یک بحران جدی به منطقه ما تحمیل کرده و از عوامل بحران‌زا، امنیت‌زدا و مشکل‌ساز در منطقه بوده و همیشه به عنوان مسئله جدی امنیتی در غرب آسیا مطرح بوده است.

دهقانی تصریح کرد: در کنار بحث اشغال گری، وجود سلاح‌های خطرناک کشتار جمعی در رژیم صهیونیستی از عوامل دیگری است که این هم مضاف بر علت شده و از عوامل کاهش‌دهنده امنیت محسوب می‌شود.

برجام پس از خروج آمریکا آسیب دیده است

 حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور بعدازظهر امروز در همایش «صلح خبر و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه، یک سرنوشت»، اظهار داشت: نشست امنیتی تهران فرصتی برای باز اندیشی درباره خانه پدری و تأمل در این سوال است که آیا فرزندان و وارثان خانه در حال بازسازی و نوسازی آن هستند یا با رقابت بر سر میراث در حال تخریب و ویران سازی خانه خود هستند.

وی گفت: ما در اینجا از یک زیستگاه تمدنی صحبت می‌کنیم از غرب آسیا، از شکست‌ها و پیروزی‌ها، خطاها و تهدیدها. سوالات بزرگ و پاسخ های سخت از آنچه بود آنچه هستیم و آنچه که می توانیم باشیم.

آشنا تصریح کرد: بگذارید از موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و از نیمه پر لیوان آغاز کنیم، همانطور که می‌دانید برجام روز بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پایبندی سایر کشورها بیشتر هم آسیب ببیند. اما هر اتفاقی که بیفتاد برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته ای را از پیشانی ایران بردارد.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: امروز به رغم خروج آمریکا از برجام کسی از امریکا حمایت نمی کند و کسی دیگر نگران فعالیت هسته ای ایران نیست. چه‌ موافق و طرفدار برجام و چه مخالف و منتقد آن.

وی افزود: می توانیم شهادت دهیم که اکنون برجام سرمایه ای ارزشمند برای صلح خبر و آرامش منطقه است و صلح خبر سازی ایران به برجام محدود نمی شود. ما با کمک روسیه و با حمایت ارتش سوریه مانع فروپاشی و تجزیه این کشور شدیم.

آشنا ادامه داد: تجزیه سوریه می توانست سرآغاز مداخله ها و تهاجم های ویرانگر باشد، پاسخ مثبت به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن کشور در برابر توطئه های خارجی مبتنی بر یکی از اصول اساسی سیاست های منطقه ای ایران است. ایران براندازی نظام های سیاسی مستقر در منطقه را به روش شورش های مسلحانه، مداخله خارجی و شیوه های غیر دموکراتیک و بیرون از صندوق‌های رأی برنمی‌تابد نه تنها در سوریه بلکه نسبت به همه کشورهای منطقه هم همین اصل را دنبال می‌کنیم.

ما با کسی که ۱۲ شرط برایمان تعیین کند حرفی نداریم

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: پاسخ من به توهمات رسوای ۱۲ گانه وزیر امور خارجه آمریکا از جمله «دخالت» ایران در امور منطقه خودش در مجمع دوحه.

وی فیلمی را در ادامه منتشر می کند که مربوط به بخشی از سخنانش در مجمع دوحه است؛ مجری برنامه نظر وی را درباره ادعاهای وزیر خارجه آمریکا می پرسد و در ادامه به ادعاهای ۱۲گانه پمپئو درباره ایران، درخواست وی برای تغییر و اصلاحات برجام و همچنین آزمایش موشکی ایران اشاه می کند و وقتی به بحث ادعایی مداخلات ایران در منطقه اشاره می کند، وزیر خارجه کشورمان صحبت مجری را قطع کرده و از او می پرسد: دخالت چه کسی؟ آمریکا دخالت می کند. ما در منطقه خودمان هستیم.

مجری سپس مدعی می شود ایران در منطقه سرباز دارد، که ظریف تاکید می کند: این منطقه ما است و هرجایی که ما سرباز یا مشاور نظامی داریم، به دعوت دولت ها صورت گرفته است. آیا ایالات متحده نیز می تواند چنین ادعای مشابهی را داشته باشد؟

ظریف ادامه می دهد: ما با کسی که ۱۲ شرط برایمان تعیین کند حرفی نداریم، با کسانی که یک قطعنامه شورای امنیت را که خودشان حامی آن بودند نقض می کنند مذاکره نمی‌کنیم.

ظریف فردا به ژنو می رود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: محمدجواد ظریف فردا سه شنبه برای شرکت در نشست مشورتی سه جانبه در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به ژنو سفر می کند.

نشست چهار جانبه روند آستانه و سازمان ملل متحد 

نشست چهار جانبه روند آستانه و سازمان ملل متحد در خصوص سوریه در ژنو آغاز به کار کرد. 

گفتنی است، پیش از حضور وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ژنو، نمایندگان ارشد مذاکره کننده سه طرف در روند گفتگوهای آستانه، با یکدیگر نشست داشتند. 

واکنش ظریف به مواضع جنگ طلبانه نتانیاهو علیه ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد به مواضع جنگ طلبانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی کشورهای غربی به این مواضع انتقاد کرد.

دیدار عراقچی و هوک مربوط به پیش از خروج آمریکا از برجام بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات برایان هوک، نماینده آمریکا در گروه اقدام ایران مبنی بر مذاکره با معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره زندانیان آمریکایی در ایران تصریح کرد: پیش از خروج آمریکا از برجام و در زمان برگزاری جلسات کمیسیون مشترک، درحاشیه نشست‌ها فرصتی برای رایزنی نمایندگان هیئت‌های کشورهای عضو ۱+۵ با یکدیگر یا با طرف ایرانی فراهم می‌شد. 

وی افزود: به نظر می‌رسد منظورآقای برایان هوک از گفتگو با معاون سیاسی وزیر امور خارجه مربوط به آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام است که پیش از خروج آمریکا از برجام در وین برگزار شد و طبق روال هیئت آمریکایی نیز در کنار سایر اعضای ۱+۵ با هیأت ایرانی نشست مشترکی داشت.

همیشه بر راه حل سیاسی سوری تاکید کرده ایم

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از نشست مشورتی کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: در کنار همتایان روس و ترک خود به منظور پیشبرد کمیته قانون اساسی سوریه برای حل بحران این کشور در ژنو هستم.

وی ادامه می دهد: ما همیشه بر یک راه حل سیاسی که سوری باشد و توسط خود سوری ها هدایت شود تاکید کردیم. غربی ها حالا مجبور شده اند این روش را بپذیرند؛ اما لازمه آن تسهیل کردن بجای دیکته کردن است.

اروپایی ها برای صیانت از برجام گامهای عملیاتی بردارند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه که برای دیدار دوجانبه فنلاند به سر می برد، امروز سه شنبه با آقای ماتی آنتونن قائم مقام وزارت امور خارجه، خانم آنه سیپی راینن معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه و آقای پرتی سالولاینن معاون کمیته امور خارجی پارلمان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها درخصوص آخرین تحولات برجام، منطقه و همکاریهای دوجانبه بحث و تبادل نظر بعمل آمد.

ایران و ترکیه متعهد به تقویت امنیت و ثبات در منطقه هستند

 محمد جواد ظریف که همراه هیاتی به ریاست رئیس جمهور به ترکیه سفر کرده است در توئیتی نوشت: « همراه با یک هیات عالیرتبه به ریاست رئیس جمهور روحانی برای برگزاری پنجمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه در آنکار هستیم. دو کشور به عنوان همسایگانی که در ۴۰۰ سال اخیر از موهبت صلح خبر و آرامش برخوردار بوده اند، متعهد به همکاری مشترک برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه مان هستیم».

کد خبر 4488235
محمد مهدی ملکی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید