امروز: پنجشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 27 جماد أول 1446 | 2024-11-28
کد خبر: 155251 |
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396 - 13:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا،معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به برنامه مصوب دولت یازدهم در زمینه مقابله با آلودگی هوا گفت: برنامه مصوب دارای زمان‌بندی، تفکیک مسئولیت‌ها، جامع‌نگری و پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف و از این رو بسیار حائز اهمیت است که دستگاه‌ها […]

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا،معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به برنامه مصوب دولت یازدهم در زمینه مقابله با آلودگی هوا گفت: برنامه مصوب دارای زمان‌بندی، تفکیک مسئولیت‌ها، جامع‌نگری و پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف و از این رو بسیار حائز اهمیت است که دستگاه‌ها در همکاری با هم و بر اساس ساز و کار دقیق و منسجم برای اجرای تکالیف و مسئولیت‌های خود طبق برنامه زمان‌بندی شده حرکت کنند. 

وی با ابراز خرسندی از نتایج کسب شده به دنبال اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها اظهار کرد: خوشبختانه به طور قاطع می‌توانیم اعلام کنیم که در چهار کلانشهر، کیفیت هوا بسیار بهتر شده و این موضوعی بسیار ارزشمند است زیرا در نتیجه آن، تنفس میلیون‌ها هموطن بهتر شده است البته در چهار کلانشهر دیگر نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما پیشرفت‌ها کافی نبوده و باید تلاش بیشتری برای رسیدن به نتیجه غایی یعنی همان بهبود کیفیت هوا صورت پذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به طور قطع برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا بلندمدت و مستمر است و از این رو در صورت عدم استمرار و انسجام این برنامه و برنداشتن گام‌های موثرتر برای اجرایی کردن مصوبات، شاهد توقف پیشرفت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به شماره‌گذاری ۴ تا ۵ هزار خودرو جدید اظهار کرد: افزایش تعداد خودروها، افزایش فعالیت‌های مختلف صنعتی و نفتی و به طور کلی نیاز کشور به رشد و توسعه ایجاب می کند تا ما نیز تلاش بیشتری برای مقابله با انواع آلودگی‌ها و تخریب‌ها از جمله آلودگی هوا انجام دهیم تا هم شرایط رشد و توسعه کشور فراهم و هم این رشد به رشد سبز و بدون تخریب و آلودگی محیط زیست تبدیل شود.

ابتکار افزود: با تصویب قانون هوای پاک در مجلس دهم، تکلیف جدیدی در زمینه مقابله با آلودگی هوا ایجاد شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین بر ضرورت تشکیل کارگروه تدوین محتوای آموزشی و رسانه ای و انجام دقیق‌تر مباحث نظارتی تاکید کرد و گفت: اگرچه دستاوردهای این دوره، غیر قابل انکار و بسیار ارزنده است و پیشرفت‌های زیادی رخ داده – که حاصل زحمات و تلاش‌های همه دستگاه‌های مرتبط و فعالیت جمعی است- اما همچنان راه طولانی در پیش است.

وی از صدا و سیما خواست تا با توجه به علمی و تخصصی بودن مباحث محیط زیست و آلودگی هوا، با دقت و نگاه بی طرفانه نسبت به انعکاس اخبار و مباحث مرتبط اقدام کند تا مردم با آگاهی از شرایط نخستین، برنامه‌ها و اقدام‌های اجرا و نتایج کسب شده، در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های خود، دولت را در این زمینه همراهی کنند.

ابتکار اشاره ای هم به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرد و گفت: بر اساس این گزارش مشخص شد طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ شاهد روند کاهشی بیماری‌ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی‌ها بوده‌ایم و این نشاندهنده کارایی برنامه‌ها و اقدام‌های صورت گرفته است.

خروج بیش از ۹۰۰ هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل در دولت یازدهم

بنابراین گزارش، سعید متصدی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست– نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا در بسیاری از شهرها و کلانشهرهای کشور روندی کاهشی داشته است، گفت: به طور نمونه در تهران در سال ۹۵ شاهد آن بودیم که تعداد روزهایی با هوای سالم و پاک در مقایسه با سال ۹۲، ۷۰۰ روز افزایش یافت. همانطور که امسال در شیراز، هیچ روز ناسالمی نداشته یا در اصفهان شاهد افزایش سه برابری روزهای سالم و پاک در مقایسه با سال ۹۲ بوده‌ایم.

وی به برخی از اقدام های صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهرها، توزیع گازوئیل با گوگرد زیر ۵۰ قسمت در میلیون، حذف بنزین پتروشیمی، اجرای ۵۰ درصدی طرح کنترل بخارات مخازن و تانکرها یا همان طرح کهاب، پایش و آنالیز سه ماه یکبار بنزین، ارتقای استاندارد خودروها از یورو ۲ به یورو ۴، توقف تولید و شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده از آذر ۹۴، توقف شماره‌گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد یورو ۵ و خودروهای بنزینی داخلی فاقد یورو ۴، توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای مهر ۹۵، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تصویب حدود مجاز معاینه فنی جدید و توجه جدی به بحث کاتالیست‌ها در این مصوبه، راه‌اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، کاهش میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد در سال ۹۲ به ۸ درصد در سال ۹۵، پلمب شیر مازوت دو نیروگاه منتظر القائم اصفهان و تبریز، اقدام برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، خروج بیش از ۹۰۰ خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور را برخی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه برشمرد.

متصدی افزود: تعداد خودروهای فرسوده از رده خارج شده در مدت زمان فعالیت دولت یازدهم معادل ۵۰ درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شده از ابتدای اجرایی شدن طرح تا زمان آغاز به کار دولت یازدهم بوده است؛ به گونه‌ای که در فاصله سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ شاهد خروج نزدیک به دو میلیون خودرو فرسوده بودیم و در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۶ نیز شاهد خروج بیش از ۹۰۰ هزار خودرو فرسوده بوده‌ایم. تنها در سال ۹۵، ۳۳۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد.

متصدی اشاره‌ای هم به چالش‌ها، کاستی‌ها و نواقص موجود در انجام فعالیت‌ها داشت و اظهارکرد: در صورت رفع این نواقص و کاستی‌ها شاهد افزایش چشمگیر کیفیت هوا در کشور خواهیم بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اراک، مشهد، اهواز و تبریز به عنوان شهرهایی نام برد که روند بهبود کیفیت هوا در آن‌ها صعود چشمگیری نداشته است.

وی به علت این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: در اراک؛ گرد و غبار ناشی از تالاب میقان به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار، استفاده از منابع معدنی و تشدید پدیده گرد و غبار بر اثر این موضوع، استقرار صنایع در شمال غرب اراک و اثرگذاری بیشتر کانون‌های صنعتی روی شهر اراک، آلودگی زیاد کارخانه ایرالکو برخی از علل عدم توفیق چشمگیر برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

متصدی ادامه داد: در اهواز تنها در سال ۹۵ شاهد ۳۴ طوفان گرد و غبار بودیم. در هر طوفان گرد و غبار، حداقل سه روز پیش، حین و پس از طوفان شاهد آلودگی هوا هستیم که در کنار تشدید فعالیت‌های نفتی به دو چالش مهم برای بهبود کیفیت هوا اهواز تبدیل شده است.

در ادامه این جلسه، شینا انصاری – مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست– با اشاره به مصوبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ دولت در زمینه مقابله با آلودگی هوا گفت: طبق مصوبه پایش و آنالیزسه ماه یکبار بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت هشت کلانشهر صورت پذیرفته و نتایج نیز موجود است.

وی به اهمیت مبحث پایش به عنوان مبنای تصمیم گیری در مدیریت محیط زیست اشاره و اظهارکرد: پایش مستمر و کنترل منابع آلاینده یکی از جمله بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

انصاری با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی، میزان بنزن موجود در بنزین ۱ درصد و میزان ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد است، اظهار کرد: بررسی‌ها حاکی از روند کاهشی قابل توجه و مطابق با استاندارد در این زمینه است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به نصب و راه‌اندازی ۱۹۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در ۳۱ استان کشور برای پایش و اندازه‌گیری گازهای کلاسیک و ذرات معلق داشت و گفت: ایستگاه پایش کیفی هوا در دولت یازدهم، رشدی ۲۱ درصدی داشته‌اند.

وی همچنین از نصب و راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفیت هوا با اولویت پایش و آنالیز ذرات معلق با اولویت شهرهای درگیر گرد و غبار خبر داد و اظهارکرد: یکی دیگر از اقدام‌های مهم در این زمینه افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور و دسترسی به اطلاعات مربوط به کیفیت هوا به آدرس AQMS.DOE.IR است. در همین راستا، برنامه قابل نصب و راه‌اندازی بر دستگاه های تلفن همراه نیز در هفته محیط زیست ارائه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)،انصاری از سامانه پایش بر خط ۴۳۷ واحد صنعتی بزرگ خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر همه آن‌ها مجهز به پایش آنلاین خروجی دودکش و خروجی فاضلاب و پساب هستند.

  انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید