امروز: چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 8 ذو القعدة 1445 | 2024-05-15
کد خبر: 467433 |
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1401 - 12:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/گیلان معاون قضایی رئیس کل دادگستری گیلان، با بیان اینکه شورای حل اختلاف بر صلح و سازش تاکید دارد، عنوان کرد: به دنبال مصالحه و برد طرفین دعوا هستیم. حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرمحمدی در گفت وگو با صلح خبر، با بیان اینکه براساس ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴ کلیه دعاوی […]

صلح خبر/گیلان معاون قضایی رئیس کل دادگستری گیلان، با بیان اینکه شورای حل اختلاف بر صلح و سازش تاکید دارد، عنوان کرد: به دنبال مصالحه و برد طرفین دعوا هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرمحمدی در گفت وگو با صلح خبر، با بیان اینکه براساس ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴ کلیه دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در شورای حل اختلاف رسیدگی و منجر به صدور رای می شود، اظهار کرد: همچنین قضات شورا با مشورت اعضای شورا اقدام به رسیدگی و صدور رای در کلیه دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی، دعاوی تعدیل اجاره بها، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه و مهر و موم ترکه و رفع آن، دعاوی خانوادگی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، تامین دلیل و جرایم تعزیری که مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت است، می کنند.
وی با اشاره به ارائه نظر مشورتی شعبه شورای حل اختلاف و در نهایت صدور رای از سوی قاضی شعبه، افزود: در تصادفات هم جنبه عمومی و هم جنبه خصوصی جرم وجود دارد و راننده مقصر از نظر جنبه عمومی جرم باید مجازات شود، اما در جنبه خصوصی جرم که حق شاکی است، باید از طریق دیه صدمه وارده جبران شود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان، با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف به تسریع در پرداخت دیه کمک می کنند، گفت: رسیدگی به پرونده های تصادفات منجر به فوت و جرح و مطالبه دیه که می تواند بسیار زمان بر باشد، در دو شعبه شورای حل اختلاف گیلان رسیدگی و مبلغ دیه بعد از تعیین میزان صدمات وارده و با همکاری بیمه ها خیلی زود پرداخت می شود.
حجت الاسلام میرمحمدی، وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف را صلح و سازش دانست و تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف اقدام به رسیدگی به پرونده هایی می کنند که از سوی مقام قضایی به شعبه ارجاع داده می شود و تنها در موارد خاص شورای حل اختلاف نمی تواند به رسیدگی ورود کند.
آزادی ۸۹۵ زندانی گیلان در سال گذشته
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مقام قضایی در دادگاه و دادسرا دادخواست های حقوقی را به شعب شورای حل اختلاف ارجاع می دهد، خود افراد نیز می توانند به شعب شورای حل اختلاف مراجعه کنند.
معاون قضایی دادگستری گیلان، با بیان اینکه شعب شورای حل اختلاف در صدور عدم توفیق در صدور رای پرونده را مجددا به مقام قضایی ارجاع می دهند، عنوان کرد: سال گذشته ۱۴۲ هزار و ۵۳۰ پرونده وارده به شعب شورای حل اختلاف استان گیلان داشتیم و به بیش از ۱۸۳ هزار پرونده رسیدگی و رای صادر شد.
وی با اشاره به عملکرد مثبت ۷۷۶ پرونده در سال ۱۴۰۰، اضافه کرد: از ۱۳۴ هزار و ۱۰۹ پرونده قابل صلح، ۳۹ هزار و ۴۰۵ پرونده معادل ۳۰ درصد منجر به صلح و سازش شد.
حجت الاسلام میرمحمدی، گیلان را جزو ۱۰ استان نخست از حیث میزان پرونده های ورودی به شعل شورای حل اختلاف دانست و بیان کرد: میزان پرونده های وارده رابطه مستقیم با جمعیت استان دارد و گیلان از استان های پرجمعیت و متراکم کشور است که همین تراکم و ازدحام یکی از عوامل افزایش دعاوی و تعارضات و درگیری هاست.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان، تخلیه موجر و مستاجر و مطالبات طلب را دارای بیشترین فراوانی در پرونده های وارده به شعب شورای حل اختلاف استان دانست و گفت: سال گذشته با کمک کارکنان شعب ویژه زندان شورای حل اختلاف استان موفق به آزادی ۸۹۵ نفر شدیم.
وی با بیان اینکه استان گیلان ۲۵۶ شعبه شورای اختلاف در شهرها دارد، اظهار کرد: ۱۰ شعبه از این ۲۵۶ شعبه در زندان ها مستقر است و لذا به روند اجرای احکام درباره زندانیان دارای جرایم مالی و… می پردازند. بخشی از بدهی توسط نهادهای حمایتی و بخشی دیگر به صورت آورده زندانی یا تقسیطی پرداخت خواهد شد.
معرفی ۲۴۰ صلح یار در ستاد صبر گیلان
حجت الاسلام میرمحمدی، یکی از دستاوردهای مثبت شعب ویژه زندان شورای حل اختلاف را کاهش جمعیت زندانیان دانست و تاکید کرد: یکی از ماموریت های شوراهای حل اختلاف نقش آفرینی موثر در کاهش جمعیت زندان هاست؛ همچنین محکوم له نیز به حق خود می رسد.
وی با اشاره به راه اندازی ستاد ملی صبر قوه قضائیه از سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: ستاد ملی صبر ۲۵ عضو شامل شخصیت های حقوقی و حقیقی دارد و متناظر این ستاد در استان ها نیز راه اندازه شده است. در حال حاضر ۲۴۰ صلح یار را در استان گیلان معرفی کردیم که مشغول رسیدگی به پرونده ها هستند.
معاون قضایی دادگستری گیلان، با بیان اینکه شورای حل اختلاف بر صلح و سازش تاکید دارد، عنوان کرد: به دنبال مصالحه و برد طرفین دعوا هستیم، زیرا صلح و سازش به معنی گذشتن کامل از حق خود نیست و به جای مسیر طولانی و زمان بر قضایی، می توانیم حق خود را طلب کنیم و طرف مقابل نیز آسیب نمی بیند.
وی از ۲۵ هزار و ۱۹۵ مورد اجرای احکام و مختومه شدن ۲۹ هزار و ۴۷۶ پرونده قضایی در سال گذشته خبر داد و افزود: شعب شورای حل اختلاف در مرحله اجرای احکام نیز مصالحه را دنبال می کنند، یعنی پرونده ها را در مرحله اجرای احکام هم برای مصالحه ارجاع می دهیم که خوشبختانه سال گذشته ۴۸۹۵ پرونده را به مصالحه ختم کردیم.
حجت الاسلام میرمحمدی، مرکز شورای حل اختلاف دادگستری استان گیلان را دارای ۱۲۰۰ پرسنل اعم از قاضی و کارشناس و مشاور و… دانست و یادآور شد: شاهد مجاهدت کارکنان شعب شورای حل اختلاف هستیم، زیرا سازش از قضاوت سخت تر است و تلاش می کنیم جایگزینی انتقام با صلح و صفا و دوستی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید