امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 476611 |
تاریخ انتشار : 02 مرداد 1401 - 10:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا سفری را برای بررسی راه‌حل بحران سد النهضه آغاز کرد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک هامر، فرستاده ویژه این کشور به منطقه شاخ آفریقا از امروز ۲۴ ژوئیه سفری را شامل کشورهای مصر، اتیوپی و […]

فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا سفری را برای بررسی راه‌حل بحران سد النهضه آغاز کرد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک هامر، فرستاده ویژه این کشور به منطقه شاخ آفریقا از امروز ۲۴ ژوئیه سفری را شامل کشورهای مصر، اتیوپی و امارات آغاز خواهد کرد و در این سفر که تا اول اوت آتی ادامه خواهد داشت، راه‌حل بحران سد النهضه اتیوپی را بررسی خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است، هامر در این سفر حمایت آمریکا برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک برای مشکلات مربوط به سد النهضه اتیوپی را که در آن منافع تمامی طرف‌ها حفظ شده و موجب ایجاد منطقه‌ای آرام‌تر و شکوفاتر شود، ارائه خواهد کرد، همچنین او در آدیس آبابا با اعضای اتحادیه آفریقا که مذاکرات سد النهضه تحت نظارت آنها در دست انجام است، رایزنی خواهد کرد.
طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، هامر در اتیوپی فرصتی برای بررسی پیشرفت به دست آمده در زمینه ارائه کمک‌های انسانی، پیگیری موارد نقض حقوق بشر و نیز بررسی اقدامات انجام شده برای پیشبرد مذاکرات صلح میان دولت اتیوپی و مسؤولان تیگرای خواهد داشت.
هامر تاکید کرد: آمریکا به افزایش اقدامات دیپلماتیک برای حمایت از یک روند سیاسی فراگیر به سوی صلح پایدار و امنیت و شکوفایی برای همه گروه‌ها در اتیوپی متعهد است.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حدود یک هفته قبل در سفر خود به عربستان با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار کرد و دو طرف در آن دیدار بر لزوم امضای توافقنامه‌ای درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه بدون تاخیر بیشتر تاکید کردند، همچنین بایدن بر حمایت آمریکا از امنیت آبی مصر تاکید کرد.
اتیوپی در سال ۲۰۱۱ کار احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را با هدف تولید برق آغاز کرد و مصر از این جهت نگران است که با احداث این سد، سهمیه آبش از رودخانه نیل آبی کاهش یابد.
با وجود اینکه سه کشور مصر، سودان و اتیوپی سال ۲۰۱۵ توافقنامه اولیه‌ای را امضا کردند که در آن گفتگو و مذاکره به عنوان راهکاری برای حل تمامی مشکلات مربوط به سد تعیین شده بود، اما مذاکرات سه کشور برای رسیدن به توافقی درباره مکانیسم ذخیره‌سازی آب پشت سد و سازوکار راه‌اندازی آن با شکست مواجه شدند.
اتیوپی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دو مرحله از عملیات آب‌گیری سد را اجرا کرد و پیش‌بینی می‌شود ظرف چند هفته آینده نیز در فصل بارندگی سومین عملیات آب‌گیری سد النهضه را اجرا کند.
به توافق نرسیدن سه کشور یاد شده درباره سد النهضه موجب افزایش تنش‌های سیاسی میان آنها و ارجاع این پرونده به شورای امنیت شد و شورا نیز دو نشست درباره آن برگزار کرد بدون اینکه تصمیمی در خصوص آن بگیرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید