امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 524269 |
تاریخ انتشار : 07 آبان 1402 - 12:55 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به‌عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است و از این رو مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری ۴.۴ همتی و ۱۹۵ میلیون یورویی این سازمان بنادر در سواحل مکران خبر داد. به گزارش صلح خبر،‌  شهریورماه سال گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن […]

بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به‌عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است و از این رو مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری ۴.۴ همتی و ۱۹۵ میلیون یورویی این سازمان بنادر در سواحل مکران خبر داد.

به گزارش صلح خبر،‌  شهریورماه سال گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شد.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ششم آذرماه ۱۴۰۱ بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریامحور اشاره شده، چراکه موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریامحور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند.

در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار اهمیت منطقه مکران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و همه مسئولان هم به این موضوع پرداختند ‌و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر در سواحل مکران برنامه‌های دولت به منظور رشد اقتصادی کلان کشور در حال انجام است.

چرا منطقه مکران اهمیت دارد؟

بندر راهبردی مکران در شرق استان هرمزگان حوالی جاسک و در منطقه کوه‌مبارک قرار دارد، طول سواحل مکران ۱۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر آن در استان هرمزگان و ۵۴۰ کلیومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از آن‌جایی که یکی از استراتژی‌های سازمان بنادر، توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط راهبردی خواهند بود؛ توجه به این بندر هم در دستور کار قرار دارد و به گفته مسئولان، مطالعات اقتصادی‌ برای توسعه آن در حال انجام است.

در این راستا به‌تازگی علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- مجموعه اقدامات سازمان را در خصوص توسعه سواحل مکران و بنادر واقع در نوار ساحلی جنوب تشریح کرد و گفت: با توجه‌به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به‌لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین‌المللی دریایی، نقش بسزایی در فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب ایفا می‌کند.

مقدمات ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به‌عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است و در همین رابطه نیز سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه‌ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، در حال حاضر جانمایی ایجاد بندر تجاری و نفتی مکران در منطقه کوه مبارک و فرایند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن در حال انجام است.

سرمایه‌گذاری ۱۹۵ میلیون یورویی و ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیاردریالی سازمان بنادر در سواحل مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره فرایند جذب سرمایه در سواحل مکران و میزان سرمایه‌گذاری در این بندر، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

صفایی تصریح کرد: توسعه سواحل مکران و دستیابی به اقتصاد دریاپایه در این منطقه علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی سازمان بنادر، نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که در این خصوص نیاز است تا مشوق‌هایی برای توسعه همه‌جانبه این سواحل در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران با رغبت و استقبال برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران اعلام آمادگی کنند و با سرمایه‌گذارهای خود بر توسعه و رونق این منطقه بیفزایند.

زمینه حضور سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی فراهم می‌شود

وی با اعلام اینکه فقدان برخورداری از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل شامل بزرگراه، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری مهیا نشود، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند با اعطای مشوق‌های لازم از جمله اعمال تخفیف‌های تعرفه‌ای و سایر تسهیلات، زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.  

پیش‌بینی ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش‌بینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق‌یافته است.

صفایی یادآور شد: سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمترتوسعه‌یافته محسوب می‌شود. اما با توجه‌ به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت‌زدایی، ایجاد زیر ساخت‌های حمل‌ونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاش‌های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریا محور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

وی بیان کرد: احداث و بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه‌ها در سواحل مکران به‌ دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل و نقل دریایی ملی و بین‌المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریا محور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید