امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 208825 |
تاریخ انتشار : 10 آذر 1396 - 22:01 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: سرانه گوش دادن به موسیقی در کشور بالاتر از سرانه مطالعه است. به گزارش صلح خبر ، احد جاودانی در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان “لیلم”، با بیان این مطلب افزود: سال گذشته اولین سنگ بنای جشنواره موسیقی محلی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: سرانه گوش دادن به موسیقی در کشور بالاتر از سرانه مطالعه است.

به گزارش صلح خبر ، احد جاودانی در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان “لیلم”، با بیان این مطلب افزود: سال گذشته اولین سنگ بنای جشنواره موسیقی محلی لیلم درحالی نهاده شد که برگزارکنندگان این جشنواره بر این باور بودند که اقبال کمتری این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های زیرزمینی و غربی صورت می گیرد .

جاودانی خاطرنشان کرد: اما حرکت به سمت سوق یافتن به موسیقی بومی در حالی آغاز شد که سرانه مطالعه در کشور هشت تا چهارده دقیقه اما سرانه گوش دادن به موسیقی دو ساعت بود و همین برگزارکنندگان جشنواره بومی لیلم را کمی امیدوار کرد .

وی تصریح کرد: با برگزاری دور نخست جشنواره و استقبال زیاد جوانان و نوجوانان به موسیقی محلی، برگزارکنندگان جشنواره لیلم را بر آن داشت تا دور دوم این جشنواره را با گام هایی بلندتر برپا کنند .

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد مازندران افزود: امسال که دومین سال برپایی جشنواره لیلم است می بینیم که این جشنواره قدم در مرحله بین المللی گذاشت و علاوه بر مازندران، استان های گیلان، گلستان، سمنان و قزوین نیز در این جشنواره شرکت کرده اند .

جاودانی گفت: به علاوه هنروران بومی کشورهای آذربایجان و افغانستان نیز در این جشنواره به هنرنمایی پرداختند .

وی افزود: برداشتن این گام های بزرگ آن هم در دومین سال برپایی جشنواره مایه مسرت است و می تواند به انتقال موسیقی بومی استان و جذب جوانان و نوجوانان کمک شایانی کند .

به گزارش صلح خبر، مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان “لیلم” نیز در این مراسم گفت: هدف از برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم حفظ فرهنگ‌های ارزشمند بومی و ملی است .

محمد غلامی در آیین اختتامیه دومین جشنواره بومی البرزنشینان لیلم یادآورشد: با غفلت ورزیدن به هنر بومی در واقع به بدنه فرهنگ و هنر کشور آسیب جدی وارد می شود .

غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره هایی مانند لیلم موجب زنده شدن انگیزه و رقابت در میان نسل جوان موسیقی شده و فضا را از سکون و خاموشی به در می آورد .

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان “لیلم” تصریح کرد: به علاوه گرد آمدن اساتید موسیقی فولکلور می تواند منجر به ارزیابی قابل اعتنا در خصوص سطح کیفی موسیقی بومی مازندران شود .

وی افزود: طی سه روز برگزاری جشنواره 294 هنرور به رقابت پرداختند و در مجموع 44 اجرای گروهی در شهرهای ساری، بهشهر، آمل و سمنان به انجام رسید.

زنده نگهداشتن هنرهای اصیل بومی یک تعهد اجتماعی است

به گزارش صلح خبر ، محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: طوفانی به نام موسیقی و فیلم هالیودی در قالب تهاجم فرهنگی در حال نابود کردن داشته ها و آثار اصیل دیگر کشورها است . غرب با نفوذ فرهنگ هالیودی درآمد کلانی از این راه بدست آورده است .

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ایران دارای غنای فرهنگی است و نباید اجازه نفوذ به این فرهنگ را بدهیم .

اسلامی یادآورشد: زنده نگهداشتن هنرها و فرهنگ های اصیل بومی از تعهدات اجتماعی هر شهروندی به شمار می رود .

وی گفت: احیا و انتقال داشته ها و ارزش های فرهنگی یک تکلیف بوده و باید با قدرت در برابر تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنیم و به سمت فرهنگ اصیل بومی خود پیش برویم .

اسلامی با تاکید بر اینکه جشنواره های اینچنینی باید جریان ساز باشند، تصریح کرد: موسیقی معناگرای بومی در جریان همین جشنواره ها زنده می ماند، رشد کرده و انتقال می یابد .

وی افزود: باید با برگزاری چنین جشنواره هایی این موسیقی معناگرا و اصیل را سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان منتقل کنیم.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید