امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 513017 |
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1402 - 9:34 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

حجت‌الاسلام باباخانی درباره دلیل شکل‌گیری کمپین‌های دروغین در ایام محرم، گفت: تمام مردم ما به محرم و مراسم‌های عزاداری اباعبدالله(ع) عرق داشته و واقعا هم حضور آنها در مراسم‌ها بی‌نظیر است، از طرفی دیگر این‌ مراسم‌ها انسجام و پیوند بین معارف را به وجود آورده و ‌دشمن حتما در این راستا تلاش می‌کند به ما […]

حجت‌الاسلام باباخانی درباره دلیل شکل‌گیری کمپین‌های دروغین در ایام محرم، گفت: تمام مردم ما به محرم و مراسم‌های عزاداری اباعبدالله(ع) عرق داشته و واقعا هم حضور آنها در مراسم‌ها بی‌نظیر است، از طرفی دیگر این‌ مراسم‌ها انسجام و پیوند بین معارف را به وجود آورده و ‌دشمن حتما در این راستا تلاش می‌کند به ما ضربه بزند زیرا چون نقطه قوت ما همین مراسم‌ها هستند.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، در ایام محرم، راه‌اندازی کمپین‌های دروغی که نهایتا به نتیجه‌ای هم‌نمی‌رسد داغ می‌شود، محرم امسال هم کمپین‌های «پیراهن مشکی نپوشید»، «به مجلس عزاداری نمی‌رویم»، «کودک آزاری در مجالس عزا» و … در فضای مجازی راه‌اندازی شده و همچون سنوات گذشته استقبالی از آن نشده است.
به همین‌ منظور پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر به نقل از ایسنا با حجت‌الاسلام مجید باباخانی -رییس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی- به گفت‌وگو نشسته‌ است تا ریشه این اتفاقات را بشناسیم.
آقای باباخانی هرساله دشمن سعی می‌کند در ایام محرم ذهن افکار عمومی‌ را با راه انداختن کمپین‌های مختلف منحرف کند، به نظر شما دشمن از اقدام چه هدفی را دنبال می‌کند؟
سرمایه اصلی ما سنت‌های ما به ویژه سنت‌های دینی ما است که ما را به ١۴٠٠سال قبل و مفاهیم دینی و ارزشمندی متصل می‌کند، این سنت‌ها متشکل از محتوا و فرم است. مردم هم با قالب‌ها و فرم‌های بیشتر درگیر هستند و یکی از آفت‌ها این است که ما فرم‌زده و سبک‌زده بشویم و محتوا کمرنگ بشود و در مقابل یک آفت دیگر هم هست اینکه ما به محتوا بپردازیم اما فرم و ذائقه مردم را مدنظر قرار ندهیم.
بالاخره در هر صورت سنت‌ها هستند که ما را با معانی عمیق پیوند می‌دهند، این مناسک و سنت‌ها اهمیت‌شأن اتصال با آن معانی و عقاید است. در این میان دشمن هم می‌داند که نقطه ثقل ما این مفاهیم و محتواها است که از طریق سنت‌ها به آنها وصل می‌شویم و اگر اینها را می‌زند طبیعی است و برای ما برنامه دارند زیرا می‌خواهند جامعه ایرانی از این سنت‌ها فاصله بگیرد، به قول امام راحل محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و دشمن دقیقا می‌خواهد این موضوع را بزند.
سنت‌های ما در حال حاضر و در آینده مورد هجمه خواهند بود، از طرفی دیگر باید دقت کنیم این فرم‌ها و قالب‌ها از محتوا خالی نشود زیرا معنا است که به ما کمک می‌کند نه فرم و قالب. در طول ادوار تاریخی و در میان اقوام مختلف شکل‌ها و فرم‌ها تغییر پیدا می‌کند و باید متناسب با هر زمانی قالب متفاوتی ارائه کزد. اما آنچه در این میان مهم است اینکه ما فرم‌ها را نباید آنقدر اصالت بدهیم که از معنا فاصله بگیرد. از طرفی دیگر دشمن فرم را می‌زند که معنا را بزند، در واقع دشمن مشکلش با معنای و مفاهیمی است که از طریق فرم‌های مختلف به آنها متصل می‌شویم.
به نظر شما سازمان هیئت و تشکل‌های دینی و همچنین هیائت‌های مذهبی در مقابله با این کمپین‌ها چه واکنشی باید داشته باشند؟
ما در سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در این چند هفته گذشته تمام آنچه را در مورد اهانت به قرآن انجام دادند در یک فرم هنری تولید و عرضه کردیم اما ما آنقدر محتوای غنی داریم که می‌توانیم تهاجمی‌تر عمل کنیم، البته تهاجم صورت گرفته و آن هم آمار میل به گرایش به اسلام در غرب به ویژه در فرانسه و سوئد نشان‌دهنده این موضوع است. در واقع غرب از این اتفاق احساس خطر می‌کند و اینکه هجمه‌ها کم شده به این معنا نیست که ما خوب حمله نمی‌کنیم بلکه طرف مقابل احساس خطر بیشتری می‌کند. در بیست سال قبل تحقیق کنید میل به اسلام گرایی در غرب تا چه اندازه بوده و امروز به چه اندازه است.
داعش و اسلام‌هراسی یکی از دسیسه‌های غرب بود و پس از سقوط داعش و ‌مقابله جمهوری اسلامی به عنوان پرچمدار اسلام ناب در مقابل داعش، دولت شام و عراق مضمحل شد و این نشان می‌دهد حقانیت حق و باطل با کیست و این باعث احساس خطر بیشتر غرب. بالاخره این قدرت ایدئولوژی شیعی و اسلامی باعث شد غرب ضربات به دین ما را تقویت کند. بزرگترین تلاش‌شان هم تولید طالبان، داعش، القاعده و جریان سلفی بود و اینها نسخه بدلی بود که اسلام نابی را که امام‌خمینی(ره) بیان کردند به حاشیه ببرد. این‌ اقدام غرب نتوانست به موفقیت برسد زیرا اسلام ناب این‌ اتفاقات را در خود حل و همین امر زمینه ترس را برای دشمن بیشتر کرد.
به عقیده بنده این هجمه‌ها بیشتر خواهد شد زیرا اسلام‌ستیزی در دولتمردان غربی و آمریکایی شدت پیدا کرده و این بیانگر قدرت نفوذ جریان اسلامی است و اگر بتوانیم از دل مشکلات اقتصادی خارج بشویم و تحریم‌ها و سایر مشکلات را توسط دانشمندان مومن و مسلمان خودمان حل کنیم و به عبارتی دیگر مدلی از زندگی مطلوب را بتوانیم در جامعه جهانی تقویت کنیم این دشمنی‌ها بیشتر خواهد شد. کار ابلیسی به همین شکل است اگر  یک زمانی از طرف مقابل واکنشی را ندیدیم یعنی در مسیر درست حرکت نکرده‌ایم، البته خود غرب می‌داند این مدل کارها به جای اینکه قبح‌شکنی‌ کرده و یک فضای منفی را به وجود بیاود برعکس اتحاد جامعه اسلامی به ویژه بین شیعه و سنی و اقوام مختلف را رقم می‌زند. 
برخی‌ها معتقدند چرا همیشه منتظر حمله دشمن هستیم یکبار هم ما در موضع حمله قرار بگیریم، نظر شما چیست؟ در پاسخ به این افراد باید گفت اقدامات دشمن به خاطر ضعف حمله ما نیست بلکه به خاطر قوت گرفتن جریان اسلامی در کشورهای دیگر است. ما قرار نیست در مقابله با اتفاقاتی که دشمن رقم ‌می‌زند خیلی پرهیاهو باشیم‌ زیرا اسلام دین منطق و سنت‌ها است که به وسیله همین سنت‌ها و اتصال به معانی مفاهیم را منتقل می‌کند، این امر هم کار مردم، ‌دین‌داران و بزرگانی است که این سنت‌ها را برای ما حفظ کردند.
برای واکنش درست هیئت‌ها به این کمپین‌ها چه باید کرد؟
رصد میدان مهم است ولی همیشه نباید واکنش سریع و پاسخ عجولانه داشته باشیم، اما حتما به پاسخ هوشمندانه نیاز داریم. پس از این توهین‌های اخیر به ساحت قرآن صدها نغمه توسط شاعران آئینی سروده شده است، مداحان ما هم امسال با محتوای قرآنی بیشتر عجین شدند و مطمئن باشید موضوع قرآن در هیئت‌ها ان‌شاءالله در سال‌های آینده پررنگ‌تر می‌شود. هیئت‌های ما تمایل‌شان به کار قرآنی دو چندان خواهد شد و ما هم این خط را دنبال می‌کنیم زیرا نیاز داریم برنامه‌ها، مفاهیم و هنرهای قرآنی در هیئت‌ها تقویت شود و این احساس خطر در ‌هیئتی‌ها هم به وجود آمده که این مهم را دنبال ‌کنند.
در سازمان هیائت و تشکل‌های دینی نیز مجموعه‌های رسانه‌ای که در این زمینه تولیدات فاخر دارند را شناسایی خواهیم کرد. در حال حاضر طرح «هیئت خبرنگار» را در سراسر کشور پیگیری می‌کنیم. همین مجموعه پایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری صلح خبر به نقل از ایسنا کار خودش را بیست و چند سال پیش از مجموعه‌های دانشجویی آغاز کرد آن هم زمانی که کسی تصور نمی‌کرد دانشجویان بتوانند جریان خبری درست کنند و جریان ساز بشوند و خوشبختانه صلح خبر به نقل از ایسنا پس از یکی الی دو سال به یکی از بهترین، آزادترین و موثرترین‌ خبرگزاری‌های کشور تبدیل شد، جریان هیئت قدرت روایت و تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند «هیئت مرکز جهاد تبیین است»،  از این رو ما جریان روایت در هر هیئت را دنبال می‌کنیم زیرا این موضوع کمک می‌کند سواد رسانه‌ای در هیئت‌های ما بیشتر و عکس‌العمل سریع‌تر شده و به موقع در موضوعات مختلف را از خود نشان دهند. 
ما به عنوان خادمان حکمرانی در حوزه هیئت برخی جهت‌گیری‌ها را هدایت و برخی موانع را کمرنگ کرده تا بتوانیم‌ به کارهای مردمی‌ فاخر کمک کنیم.
در مورد کسانی‌ که در داخل با رفتارهای نادرست خود سوژه به دست رسانه‌های غربی می‌دهند چه برخوردی دارید؟ 
جریان هیئت ما بسیار جریان زنده‌ای است و آنقدر کارهای فاخر و خوب تولید می‌شود که کارهای ضغیف حذف می‌شود، طبع مردم ما هم اصالت دارد و هیوتی‌های ما این طبع را شناخته و خودشان هم صاحب طبع هستند.
از طرفی دیگر در محرم باید تلاش کنیم از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و در این ‌جریان شور ‌و شعوری که در محرم‌ اتفاق می‌افتد باید بستری برای ارتباط بیشتر مردم با محرم و اهل‌بیت(ع) را فراهم کنیم زیرا این ارتباط معنوی و معرفتی سرمایه کل سال مردم ما است و نباید بگذاریم توجه مردم به جریان‌های اصیل به سمت حاشیه‌ها و سوء برداشت‌ها برود.
البته بعد از محرم فرصت‌های گفت‌وگو را فراهم می‌کنیم تا تضارب نظرات شکل بگیرد. ما در سازمان هیئت و تشکل‌های دینی سعی کردیم اندیشکده هیوت را تقویت کنیم که ۷۰استاد دانشگاه در آنجا به ما کمک می‌کنند تا جریان گفت‌وگو شکل بگیرد، از این رو در ایام‌ محرم‌ باید بیشتر سعی کنیم از حاشیه‌ها فاصله بگیریم.
سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در اتفاقات مختلف به مداحان یا هیئت‌ها برای واکنش‌ جهت‌ می‌دهد؟
ما بسترسازی می‌کنیم، مثلا از نغمه‌های خوب توسط اساتید اهل فن استفاده و آنها را به مداحان متصل می‌کنیم، سعی می‌کنیم اساتید اهل فن نظرات خود در مورد نغمه‌ها و محتواها را بگویند. همچنین اندیشکده‌ هیئت به مداحان نزدیک شده است، در واقع ما فراتسهیل‌گری را به عنوان‌ وظیفه سازمان هیئت و تشکل‌های دینی برعهده داریم و تلاش بر این است که بین جریان معرفتی، شور و هنر انسجام به وجود بیاورم تا از بستر هیئت رشد و نمو ‌خود ‌را داشته و خدمات بیشتری به این‌ مسیر نورانی بدهند.
ریشه هتک حرمت به مقدسات ما و کمپین‌های دروغین از کجاست و چرا در این ایام این اتفاقات می‌افتد؟
تمام مردم به محرم و مراسم‌های عزاداری اباعبدالله(ع) عرق داشته و واقعا هم حضور مردم در مراسم‌ها بی‌نظیر است، براساس آمارها تا شهریور سال‌ گذشته نسبت توجه مردم به آئین‌ها و دین‌داری در جهان بی‌نظیر بوده است، از طرفی دیگر این‌ مراسم‌ها انسجام و پیوند بین معارف را به وجود آورده و ‌دشمن حتما باید در این راستا ما را بزند زیرا نقطه قوت ما است. در طول تاریخ نگاه کنید انقلاب اسلامی ما با محرم شروع شد، جنگ تحمیلی با محرم پیروز شد و همه مشکلات ما حتی مسائل اقتصادی با کمک هیئت می‌تواند به سمت حل شدن برود زیرا مردم در هئت‌ها حضور دارند و هرجایی که حضور مردم پررنگ‌تر می‌شود حل مساله شکل می‌گیرد.
در این میان هیئت بستر ارتباط مردم با مسائل است و این هیئت می‌تواند به جریان تسهیل‌گری کمک کند تا مردم و ظرفیت آنها در جهت مسائل جهت‌گیری پیدا کند لذا دشمن باید این را بزند. هیئت‌های ما اگر خوب عمل کنند کانون جهاد تبیین و حل مساله هستند و حتما دشمن نمی‌خواهد مسائل ما حل و جامعه ما رو ‌به اصلاح و رشد باشد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید