امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 220404 |
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1396 - 23:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

روزشمار شعارهای انقلابی مردم در انقلاب 57 به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ در پرونده ویژه انقلاب 57 به روزشمار شعارهای انقلابی مردم در انقلاب اسلامی 1357 می پردازیم. دههٔ فجر به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفته می‌شود. طی این ده روز، آیت الله سید روح‌الله خمینی بعد از تبعید پانزده ساله در دوازدهم بهمن […]

روزشمار شعارهای انقلابی مردم در انقلاب 57

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ در پرونده ویژه انقلاب 57 به روزشمار شعارهای انقلابی مردم در انقلاب اسلامی 1357 می پردازیم. دههٔ فجر به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفته می‌شود. طی این ده روز، آیت الله سید روح‌الله خمینی بعد از تبعید پانزده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ به ایران وارد شد. در نهایت با اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی، سلطنت پهلوی در بیست و دوم بهمن ماه 57 منقرض شد.

ما در دهه فجر بهمن ماه سال 1396، که انقلاب وارد 40 سالگی خود شده است، پرونده ویژه انقلاب 57 را باز نمودیم. در این پرونده به موضوعات و حاشیه نگاری این انقلاب شکوهمند به رهبری امام خمینی (ره) پرداخته ایم. در این پرونده به بررسی روزشمار شعارهای انقلابی می پردازیم. در پرونده دیگری شعارهای انقلابی مردم ایران در سال 57 را به طور کامل بررسی نموده ایم.

به صورت کلی شعارهای انقلابی را می توان به سه گونه تقسیم نمود:

  • شعارهای شفاهی،
  • دیوار نوشته ها،
  • و نوشته های مکتوب ادبی.

این شعارها غالباً از مساجد، تکایا، حسینیه ها و گروه های مبارز، به مردم می رسید. شعارهایی همگون و هدفمند که در همه استان ها، شهرستان ها، روستاها و بطور کلی، سراسر ایران توسط مردم فریاد زده می شد.

روزشمار شعارهای انقلاب

حوادث به وجود آورنده انقلاب اسلامی ایران، در روزهای خاصی اتفاق افتاد که در فرهنگ تاریخی ایران بسیار مهم است. هر حادثه ای در خود پیامی را به مردم منتقل می نمود و این وجدان های بیدار شده و رها شده از بند استبداد، این پیام ها را با صدای بلند فریاد می نمود. در ذیل به بررسی این شعارها در مقاطع حساس انقلاب در سال 1357 پرداخته ایم.

1) 17شهریور1357؛جمعه سیاه

 مردم ایران چند روز قبل از واقعه 17 شهریور، در لوله تفنگ سربازان نظام پادشاهی گل نشانده بودند و با این کار مهر ورفعت نهضت اسلامی را به لوله های سرد تفنگ ها تقدیم کرده بودند. اما در روز جمعه17 شهریور1357، مردم تهران که به تظاهرات چند میلیونی در روزهای پس از عید فطر دست زده بودند، امیدوار بودند که قوای نظامی قصد تهاجم به راهپیمایی آنها را ندارند. اما دولت شریف امامی به فرمان شاه، مردم را در میدان ژاله به خاک و خون کشید. این واقعه که در تضاد با آرمان های مردم بود، آن واقعه را تبدیل به شعار نمود:

  •  قتلگه پهلوی، ژاله تهران شده
    قتلگه پهلوی، تمام ایران شده
    ارتش بگو جواب گل گلوله است؟

2) 13آبان 1357

در سالروز تبعید امام، مراسمی در دانشگاه تهران با حضور ده ها دانش آموز و دانشجو، زن و مرد و کودک برگزار شده بود. با دخالت ارتش شاهنشاهی، آن مردم مظلوم، در دانشگاه به خاک و خون کشیده شدند. بلافاصله پس از حادثه تلخ دانشگاه، این رخداد تبدیل به شعار انقلاب شد:

  • دانشگاه، دانشگاه
    مزدور به خون کشیده
    دانشجو، دانشجو
    در خون خود غلتیده
  • این است شعار ملت
    دانشجو شهادتت مبارک
  • کشتار دانشجویان به دست شاه جلاد
    خواسته آنان بود برچیدن استبداد
  • این است شعار امت
    دانشجو شهادتت مبارک

 3) 15 آبان 1357

در آبان 1357، شاه طی پیامی از رادیو و تلویزیون، خطاب به مردم ایران گفت: من پیام انقلاب شما را شنیدم و سعی در جبران اشتباهات گذشته می کنم. این واقعه که در تضاد با آرمان های مردم بود، در تظاهرات روزهای بعد به شکل شعار درآمد:

  • مهدی بیا شاه مسلمان شده
    آب وضوش خون جوانان شده
    مهدی بیا شاه مسلمان شده
    روز و شب مسلمین، شام غریبان شده

 بدین ترتیب، هر اقدام رژیم که در تضاد با آرمان های مردم مسلمان ایران بود، تبدیل به شعار می شد تا موح عظیم انقلاب را به پیش ببرد.

4) 30 آبان 1357

شاه بدون توجه به احساسات مذهبی مردم، به حرم امام هشتم شیعیان حمله کرد. به همین مناسبت، در 5 آذر عزای عمومی اعلام شد و این واقعه به شعار کوبنده ای برضد نظام پادشاهی تبدیل شد:

  • یاحجة بن الحسن
    دل ها پریشان شده
    مهدی بیا شاه مسلمان شده
    قبر امام هشتم گلوله باران شده
  • مشهد مقدس را، گنبد حضرت را
    مسجد کرمان را، رکس آبادان را
    ژاله تهران را، شاه به آتش کشید
    به آتشش کی کشیم

5) 10 آذر1357 فریاد الله اکبر بر فراز بام ها

جمعه، شب دهم آذر، اول محرم1399، در تهران و شهرستان ها تظاهراتی روی داد که در مبارزات سیاسی دنیا سابقه نداشت، به گونه ای که مأموران نظامی و نیز خود دولت را گیج کرد. تظاهرات شبانه که از پیش برنامه ریزی شده و تبلیغ گردیده بود، از ساعت 21، در یک لحظه به وقوح پیوست. و فریاد اعتراض مردم که در دو عبارت مقدس آسمانی: “الله اکبر” و “لا اله الا الله” خلاصه شده بود، کشور را تکان داد. تظاهرات در خیابان نبود تا با گلوله، صداها را خفه کنند. آن شب عده بسیاری از تظاهرکنندگان که در مسجدها بودند، به خیابان ها ریختند و با تیراندازی مأموران جان باختند و فریاد “الله اکبر” را به شکلی جدید رونق بخشیدند.

روزشمار شعارهای انقلابی
روزشمار شعارهای انقلابی

 6) 19 و 20 آذر، راهپیمایی تاسوعا و عاشورا

 همیشه حکومت های ستمگر در این دو روز احساس خطر می کنند. دهه اول محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) در سال 57 عطر و بوی دیگری داشت. مردم خاطره ممنوعیت عزاداری سید و سالار شهیدان را در ذهن داشتند. این بار اما، پیوسته با هم در صحنه حاضر شدند. «راه‌پیمایی تاسوعا و عاشورا از نظر عظمت و انضباط و ‌یكپارچگی نمونه و بی‌سابقه بود. هر دو روز [تاسوعا و عاشورا] از ساعت 9 صبح تا وقت ناهار من در پشت پنجره‌ اتاق خود صفوف راهپیمایانی را كه از خیابان فردوسی می‌گذشتند، نظاره می‌كردم. در مدت سه تا چهار ساعت عرض این خیابان و پیاده‌روها مملو از جمعیتی بود كه برای پیوستن به صفوف سایر راهپیمایان در حركت بودند و سیل جمعیت تا آنجایی كه چشم كار می‌كرد موج می‌زد. این خیابان فقط ‌یكی از مسیرهای راه‌پیمایی بود و من ارقام‌ یك میلیون تا‌ یك میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت را كه درباره‌ تعداد شركت‌كنندگان در این راه‌پیمایی منتشر شد اغراق‌آمیز نمی‌دانم.» این ها گفته های “آنتونی پارسونز” ، سفیر انگلیس در ایران درمورد راهپیمایی تاسوعا و عاشورای 57 است.

 عاشورا، روز تعیین سرنوشت است.

  •  تاسوعا قرار ما
    عاشورا قیام ما
  • عاشورا، عاشورا
    قیام ملی ما
  • عاشورای حسینی
    پیروزی خمینی
  • ای وارثین راه حسینی
    ای پیروان خمینی
    با ملت همراه ما می گوییم
    مرگ بر شاه، مرگ بر شاه

7) 14دی 1357

روز فرار دو تن از فرماندهان مغرور رژیم شاه ژنرال ازهاری، رئیس دولت نظامی شاه و ژنرال اویسی، فرمانده نظامی تهران که از مردم شکست خوردند. به دنبال آن هم فرار شاه رخ داد. امکان پذیر نبودن نگهداری سلطنت به وسیله نظامیان در آن ایام برهمکان اثبات شده بود. در همین زمان، شاه، شاپور بختیار را به توهم اینکه یکی از رهبران جبهه ملی است و می تواند مردم را فریب دهد و آتش انقلاب را خاموش کند، به نخست وزیری انتخاب کرد. ولی بختیار به اندازه کافی نقاط ضعف داشت:

  • کابینه بختیار، یک حیله جدید است
    برنامه خمینی، برچیدن یزید است
  • بختیار، بختیار ز خوبیت دم نزن
    می شناسد تورا، ز کودک و مرد و زن
  • نه مرغ طوفانی، نه موج دریایی
    تو گرگ خون خواری، تو نوکر شاهی

با جابه جایی سیاسی مهره ها، هیچ سستی و خللی در عزم راسخ ملت ایجاد نشد. مردم می خواستند برای همیشه رژیم فاسد پادشاهی را به زباله دانی تاریخ بفرستند. مردم با تمام قدرت فریاد می زدند:

  • کابینه بختیار نابود باید گردد       جمهوری اسلامی ایجاد باید گردد
  • نه شاه می خوایم نه بختیار        رهبر می خوایم با اختیار       مرگ بر شاه و بختیار

8) 26 دی 1357 (شاه رفت)

خروج شاه در 26 دی 1357، واقعه مهمی بود که تظاهرات سراسری مردم کشور را با شادی همراه ساخت. طی 37 سال سلطنت، شاه صدها بار از کشور خارج شد و در همه موارد، بازگشت وی مسلم بود. ولی این بار، وضع به گونه دیگری بود. شاه، تحت فشار ملت قرار گرفت. به گونه ای که فریاد مرگ بر شاه، همه جا شنیده می شد و کشتار هم فایده ای نداشت. برخی از شعارهایی که این روزها سر داده شد عبارت بودند از:

  • کودک دبستان باشدش بر زبان     مرگ بر شاه(3)    مرگ بر شاه
  • خون هر یک شهید، می دهد این نوید   مرگ بر شاه(3)     مرگ بر شاه
  •  کشور ما کشور اسلامیه
    نهضت ما نهضت قرآنیه
    یکدل و یک صدا
    می دهیم این ندا   مرگ بر شاه(3)   مرگ بر شاه
  • رهبر ما خمینی بت شکن
    داده ندا به مردم این وطناین رژیم پلید است
    بدتر از یزید است     مرگ بر شاه(3)     مرگ بر شاه

طنزهای انقلاب هم فصل جالبی از ادبیات این دوران است:

  • شاه فراری شده سوار گاری شده       شاه فراری می شود        حکومت اسلامی می شود
  • نه شاه می خوایم نه شاپور          لعنت به هردوتاشون
  • نه شاه می خوایم نه شاپور          لعنت به هردو مزدور
  • پفک نمکی شوره          نخست وزیر کوره
  • ای شاه دم بریده           زمان قدرت مردم رسیده
  • توپ، تانک، فشفشه       این شاه باید کشته شه
  • حرف حق گفتنیه      این پهلوی رفتنیه          چاره دگر نداره

در این ایام شعارهای انقلابی بسیاری دال بر محوریت رهبری امام خمینی فریاد زده می شد. شعارهایی مانند”نهضت ما حسینی است  رهبر ما خمینی است”، “حزب فقط حزب الله   رهبر فقط روح الله”، “تاخون در رگ ماست خمینی رهبر ماست “، گواهی پذیرش همگانی رهبری امام خمینی(ره) بر انقلاب اسلامی است.

روزشمار شعارهای انقلابی
روزشمار شعارهای انقلابی

9) بهمن 1357، پرشکوه ترن استقبال تاریخ

شاه با ناامیدی تمام از کشور فرار کرد. ارتش استحکام سابق را ندارد. بختیار با حمایت آمریکا نخست وزیر است. ولی در میان توده مردم جایی ندارد. ضربات کوبنده و سهمناک انقلاب او را به تلاطم انداخته است. قدرت اصلی در اختیار امام خمینی است. تبعیدی ای که در پاریس است و عزم بازگشت به میهن دارد. پرسنل هواپیمایی تصمیم می گیرند هواپیمایی را اختصاصاً برای بازگزداندن امام به پاریس بفرستند. ولی دولت بختیار مانع می شود. مردم خشمگین در مقابل دانشگاه و خیابان های منتهی به فرودگاه، اجتماعات بزرگی تشکیل می دهند. ملت با شعارهای کوبنده، دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند:

  • وای به حالت بختیار        اگه امام فردا نیاد    مسلسل ها بیرون میاد

تحصن علما، روحانیون مبارز، مدرسین حوزه ها در دانشگاه تهران و تظاهرات عظیم مردم و نیز دیگر شرایط فراهم شده، سرانجام دوات بختیار را مجبور ساخت که به بستن فرودگاه ها پایان دهد و به اجبار قدمی عقب رود. پرواز پیروزی از پاریس به سمت تهران حرکت نمود. 12 بهمن امام با استقبالی باشکوه و بی نظیر وارد ایران می شود. پس از 15 سال تبعید و دوری از کشور.

10) 22بهمن 1357، پیروزی انقلاب اسلامی، انقراض رژیم سلطنت 2500ساله

برای اکثریت مردم، آمدن امام، پیروزی بزرگی بود. چرا که برای استقلال، آزادی و حکومت اسلامی (جمهوری اسلامی) حضور امام لازم بود. بر خلاف کارشکنی های بسیار دولت بختیار، امام خمینی(ره) در پرشکوه ترین استقبال مردم به ایران بازگشت و مردم با سردادن شعارهای محبت آمیز، ورود رهبر انقلابشان را گرامی داشتند.

  • ما جز خمینی، رهبر نداریم              فرمانروایی، دیگر نداریم
  • از همت او سرافرازیم                    منتخب او را ما قبول داریم
  • بند اسارت را خمینی پاره کرد           جان ها فدایش درد ما را چاره کرد

 

سرویس اخبار روز پایگاه صلح خبر

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید