امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 536407 |
تاریخ انتشار : 24 بهمن 1402 - 8:45 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به مشکلات متعدد صادرات ناشی از بازگشت ارز به سامانه نیما میزان صادرات کاهش و در مقابل قاچاق افزایش یافته است، در حالیکه با رفع مشکلات بازگشت ارز، قاچاق زعفران دیگر صرفه اقتصادی ندارد. علی حسینی در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به تاثیر تنش‌های سرمایی و […]

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به مشکلات متعدد صادرات ناشی از بازگشت ارز به سامانه نیما میزان صادرات کاهش و در مقابل قاچاق افزایش یافته است، در حالیکه با رفع مشکلات بازگشت ارز، قاچاق زعفران دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

علی حسینی در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به تاثیر تنش‌های سرمایی و گرمایی در تولید زعفران اظهار کرد: به دلیل تنش‌های سرمایی و گرمایی تولید زعفران در سال جاری در سه استان عمده تولید کننده این محصول یعنی خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور در سه استان مذکور وجود دارد که از این میزان باید حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن و در عالی‌ترین شرایط ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن زعفران تولید شود، ولی آمارها کمتر از این مقدار را نشان می‌دهد.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: به عنوان یک فعال در این بخش معتقدم که در بخش زعفران باید آموزش‌های لازم کاشت، داشت و برداشت داده شود. اینکه هنوز نمی‌دانیم چقدر، در چه زمانی، با چه پیازی، در چه عمقی بکاریم و چه زمانی آبیاری کنیم باعث می ‌شود تولید دچار نوسان باشد و کوچکترین تنش نیز آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: وظیفه وزارت جهادکشاورزی آموزش است که متاسفانه این بخش هنوز مغفول مانده است.

حسینی با بیان اینکه زعفران ایران ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز بازارهای خارجی را تامین می‌کند، گفت: برای صادرات سختگیری‌هایی وجود دارد و گفته می‌شود که صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به صورت نیمایی بازگردانند و برای بازگشت ارز تعهد بدهند این در حالیست که صادرکنندگان کارتن، کیسه، زعفران، جعبه بسته‌بندی و… خود را با ارز آزاد خریداری می‌کنند. در مقابل اما قاچاقچیان هیچ مشکل و مانعی ندارند. به عبارت دیگر با توجه به مشکلات متعدد صادرات ناشی از بازگشت ارز به سامانه نیما میزان صادرات کاهش و در مقابل قاچاق افزایش یافته است، درحالیکه با رفع مشکلات بازگشت ارز، قاچاق زعفران دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

وی در پایان گفت: تولید ما دچار مشکل است. وقتی تولید مشکل دارد نمی‌توانیم به فکر صادرات باشیم. در قدم اول باید تولید را درست کنیم زیرا تا تولید نباشد صادرات معنایی ندارد و این مهم نیز با آموزش و برنامه‌ریزی اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید