امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 535780 |
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1402 - 14:36 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۱۷ بهمن‌ماه با تاکید بر دستیابی به عدالت فرهنگی برگزار شد. به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، در این نشست که در تالار رودکی برگزار شده است، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و رضا مهدوی […]

نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۱۷ بهمن‌ماه با تاکید بر دستیابی به عدالت فرهنگی برگزار شد.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، در این نشست که در تالار رودکی برگزار شده است، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و رضا مهدوی (دبیر جشنواره) حضور پیدا کردند.
تاکید سمیعی به دستیابی به عدالت فرهنگی
در ابتدای این نشست خبری امیرحسین سمیعی در سخنانی مطرح کرد: از اواسط دی ماه که آغاز به کار کرده‌ام تا امروز درباره ابعاد جشنواره گفت‌وگوهایی در این باره کرده‌ایم. این دوره از جشنواره نکات مهمی دارد که در جدول هم مشخص است و آن هم اینکه مهم‌ترین نکته این جشنواره آن مسئله عدالت فرهنگی است؛ حجم و تعداد اجراها نکته‌ای است که به تبیین بیشتری نیاز دارد و سعی کرده‌ایم با تعادل جغرافیایی که در چینش اجراها وجود دارد به این عدالت فرهنگی دست پیدا کنیم. مثلا در جدول امسال بخش پاپ دو برابر شده و تعداد اجراهای بیشتری در این حوزه داریم که بخشی در فرهنگسذای بهمن و بخشی دیگر در سالن میلاد برگزار می‌شود.او ادامه داد: نکته دیگر جشنواره امسال حضور بانوان عزیز و همچنین بخش‌های ویژه کودک و نوجوان است. ما تلاش کردیم که این دوره از جشنواره، اضافه‌کننده جریانی موثر در موسیقی کشورمان باشد. به همین دلیل لازم است که اطلاع رسانی بیشتری درباره حضور گروه‌های بین‌المللی و داخلی انجام شود. من موسیقی پاپ را سرچشمه همه جریان‌های موسیقی می‌دانم که می‌تواند از بستر موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی ما بهترین محل برای آشتی مخاطب با جریان جدی موسیقی باشد.سمیعی با طرح این پرسش که ما برای معرفی موسیقی خوب به جوان‌ها چه کرده‌ایم؟ نیز گفت: ما نباید ورود جریان جدی و تخصصی موسیقی به موسیقی پاپ را نادیده بگیرم. این موسیقی سهم شنیداری به‌سزایی دارد که باید با اضافه کردن یک نگاه کیفی خوب آن را به نقطه مطلوب برسانیم. به طور حتم مبنا، صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ البته من این موضوع را صفر تا صد نمی بینم چون ما در ارکسترهای خودمان نوازندگان خانمی داریم که حضورشان برای ما بسیار با اهمیت است و ما تلاش کردیم شرایط موثرتری را برای حضورشان مهیا کنیم.
مهدوی: جشنواره موسیقی فجر ریسمان است
در ادامه این نشست خبری رضا مهدوی (دبیر جشنواره) در سخنانی مطرح کرد: بنده نگاه کلان به جشنواره موسیقی فجر دارم و فکر می‌کنم آیینه تمام معنای موسیقی ایران است کخ میتواند در آینده موجب توسعه کمی و کیفی به جهان مادی و معنوی شود.دبیر جشنواره ادامه داد: منظورم از نگاه معنوی به این معنا است که افرادی که به نحوی با موسیقی زاویه دارند، با پرداخت درست نگاهشان اصلاح خواهد شد.امسال سعی کردیم جشنواره را مردمی کنیم و میهمانانی داریم که شاید سال‌های گذشته چندان نداشتیم؛ در واقع جشنواره را با همه مردم سهیم خواهیم شد.او تاکید کرد: این جشنواره یک ریسمان است که کمک می‌کند ما خودمان را بالا بکشیم و نهادهای آموزشی را متوجه کنیم که چه نسل‌هایی را پرورش دهند.مهدوی اضافه کرد: این جشنواره باید در قد و قامتی باشد که بتواند در عرصه بین‌الملل هم قد علم کند. ما استادانی داریم که در منطقه بی‌بدیل هستند و می‌توانیم جشنواره موسیقی فجر را مرکزی قرار دهیم که خودش به همه جایزه می‌دهد. نباید اجازه دهیم این رویداد همیشه با جشنواره فیلم فجر مقایسه شود. الان مد شده است که جشنواره‌های خارجی کم‌اعتبار به جوانان ما مدال طلا و نقره می‌دهند. جشنواره‌هایی که اصلا داورانش مشخص نیستند. بهتر است ما خودمان جوانانمان را پوشش دهیم و با افزایش جوایز آنها را حمایت کنیم. ما چیزی کم نداریم. ما دنبال ایده‌آل‌هایی هستیم که شرایط فرهنگ و هنر برای ما راحت‌تر از گذشته شود
دبیر جشنواره تاکید کرد: واقعا بنا داشتیم که از همه طیف‌ها در این جشنواره استفاده کنیم. خوشبختانه استقبال امسال عالی بود؛ کسانی که حتی فکر نمی‌کردیم بتوانیم آنها را کنار خود داشته باشیم، تقاضای حضور داشتند. البته بضاعت ما در موسیقی بیشتر است؛ تقاضا دارم سال آتی ۱۰ شب جشنوار داشته باشیم و گروهی نماند که بگوییم سالن نداریم و در جدول نمی‌توانیم، بگنجانیم.
حضور ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره سی و نهم
امیرعباس ستایشگر نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی مطرح کرد: جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در ۷ سالن در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهدشد. در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد. ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب که‌ در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند.او ادامه داد: ۲۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه بررسی شده است و جایزه موسیقی و رسانه نیز در دو محور اصلی برگزار خواهد شد.ستایشگر همچنین گفت: جشنواره موسیقی با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. مانند دوره‌های گذشته ما بخش بزرگداشت‌ها را هم خواهیم داشت. در حوزه پژوهش نیز فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بستر رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو برگزار می‌شود.
ستایشگر ضمن ارائه آماری درباره بخش غیر رقابتی نیز توضیح داد: ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر خواهند بود و در مجموع ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند، خانم و ۱۲۸۷ هنرمند، آقا هستند.مدیرعامل انجمن موسیقی و دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر درباره بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: جشنواره دارای هیئت انتخاب است و همه انتخاب‌ها از این مجرا به جشنواره معرفی می‌شوند که در شب اختتامیه اسامی آنها اعلام خواهد شد.
او همچنین بودجه جشنواره سی و نهم را ۱۵ میلیارد تومان برآورد کرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید