امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 519373 |
تاریخ انتشار : 04 مهر 1402 - 14:31 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر، گروه بین الملل: رئیس جمهور فرانسه که تا چندی قبل از حمله نظامی به نیجر به دلیل کنار زدن رئیس جمهور سرسپرده این کشور و روی کار آمدن شورای نظامی و در معرض خطر قرار گرفتن غارت منابع نیجر توسط فرانسه دَم می‌زد، اینک از خروج سفیر و نیروهای خود از این کشور […]

صلح خبر، گروه بین الملل: رئیس جمهور فرانسه که تا چندی قبل از حمله نظامی به نیجر به دلیل کنار زدن رئیس جمهور سرسپرده این کشور و روی کار آمدن شورای نظامی و در معرض خطر قرار گرفتن غارت منابع نیجر توسط فرانسه دَم می‌زد، اینک از خروج سفیر و نیروهای خود از این کشور خبر می‌دهد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بالاخره تسلیم خواست و اراده شورای نظامی نیجر شده و خروج سفیر و نیروهای این کشور از نیجر را اعلام کرد.
این در حالیست که ماکرون به مداخله نظامی گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا علیه نیجر و ناکام گذاشتن کودتا در این کشور دل خوش کرده بود اما این گزینه در سایه مقاومت شورای نظامی نیجر و عقب نشینی گروه اکوواس از تهدیدات خود کاملاً شکست خورد. به نظر می‌رسد این روزها دیگر زبان تهدید و وعده‌های حمایت کشورهای استعمارگر جواب نمی‌دهد.
افزایش نفرت مردمی از غارت منابع نفتی، گازی، معدنی، طلا… در قاره آفریقا توسط فرانسه، از بین رفتن مفهوم دروغین دموکراسی غربی در سایه زدوبندهای رژیم‌های فاسد با استعمارگران، حمایت کشورهای همسایه مانند مالی، بورکینافاسو و گابن از شورای نظامی نیجر و مقاومت ارتش نیجر در برابر تهدیدات فرانسه از جمله دلایل پیروزی حرکت اخیر در نیجر به شمار می‌رود.

روزنامه العربی الجدید در خصوص نیجر با تیتر «پایان مأموریت فرانسه در نیجر» نوشت: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حالی از خروج سفیر و نیروهای این کشور از نیجر خبر می‌دهد که این اقدام پاریس در ادامه سلسله شکست‌های فرانسه در غرب آفریقا می گنجد. این روند بدان معنی است که در مرحله جدید سیاسی و نظامی غرب آفریقا، جایی برای فرانسه وجود ندارد. ماکرون حتی توان خرید وقت در خصوص خارج کردن نیروهای خود از نیجر را ندارد و تحلیلگران معتقدند که کودتاچیان در نیجر نیروهای فرانسوی را تحت فشار قرار داده و عرصه را بر آنها تنگ کرده‌اند.

روزنامه القدس العربی در خصوص سیاست‌های عربستان نوشت: طی ماه‌های گذشته عربستان گرایشات سیاسی جدیدی از خود نشان داده است. این کشور طی دهه‌های گذشته وابستگی شدیدی به غرب به ویژه به آمریکا پیدا کرده بود اما سال ۲۰۲۳ سیاست خارجی این کشور اسلامی شاهد نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای بود چرا ۲۰۲۳ سال پایان حمله عربستان به یمن و آغاز مذاکرات میان ریاض و نیروهای انصارالله بود. ریاض تلاش می‌کند تهدید این نیروها را از مراکز حساس عربستان و مرزهای این کشور بردارد.
از سوی دیگر شاهد امضای توافقنامه از سرگیری روابط سیاسی میان عربستان و ایران بودیم چرا که ریاض معتقد است برای حل مشکلات خود باید با ایران توافق کند؛ ایرانی که توان نظامی خیره کننده آن طی سال‌های اخیر رشد کرده و با موشک‌های فراصوت خود قادر است هر هدف راهبردی را منهدم کند.
مسأله بعدی نیز پیوستن عربستان به سازمان بریکس طی ماه اوت گذشته به ریاست چین است. این اقدام عربستان با هدف کسب حمایت کشورهای عضو بریکس در صورت افزایش فشارهای سیاسی غرب علیه ریاض صورت می‌گیرد.

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص مصاحبه اخیر محمد بن سلمان با شبکه فاکس نیوز در خصوص عادی سازی روابط با تل آویو نوشت: ولی عهد عربستان در این مصاحبه کاملاً دستپاچه و ضعیف ظاهر شده است به طوری که معارضان سعودی معتقدند وی تصویری مغایر با آنچه طی سال‌های گذشته از خود نشان داده ارائه کرده است. بن سلمان طی دوره اخیر توانسته از طریق اعلام استقلال عربستان از آمریکا برای خود جایگاه مردمی دست و پا کرده و به عنوان یک رهبر عربی که از رقابت‌های بین المللی به نفع کشور استفاده می‌کند ظاهر شود.
بن سلمان بر سر یک دو راهی است. بازگشت به گزینه تحت حمایت آمریکا قرار گرفتن که مرهون عادی سازی روابط با تل آویو است باعث می‌شود جایگاه اجتماعی و مردمی خود را از دست بدهد. از سوی دیگر اگر مقابل آمریکایی‌ها بایستد خوف آن دارد که نقشه‌هایی علیه وی کشیده شده و آینده حکومتش تهدید شود.

روزنامه لبنانی البناء در خصوص سکوت آمریکا در قبال سفر بشار اسد به چین نوشت: ما شاهد اظهارنظرهای رسمی از سوی مقامات آمریکایی در خصوص سفر رئیس جمهور سوریه به چین نبودیم. این در حالیست که کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا، شورای امنیت ملی این کشور و وزارت دفاع آن تنها در یک روز چندین بیانیه در اعتراض به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب صادر کرده بودند. تمایل سوریه به سمت چین با توجه به قدرت اقتصادی این کشور و طرح کمربند و جاده که یک طرح راهبردی در عرصه جهانی به شمار می‌رود مستقیماً تحریم‌های اعمال شده علیه دمشق را هدف قرار می‌دهد. سکوت آمریکا در قبال سفر اسد به چین و گسترش روابط دو کشور برخواسته از بی توجهی به این موضوع نیست بلکه واشنگتن هنوز نتوانسته حجم این ضربه سنگین را هضم کند.

روزنامه سوری الثوره در خصوص سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور این کشور به چین نوشت: این سفر تاریخی و مهم در شرایط حساسی صورت می‌گیرد که جهان شاهد تغییرات دراماتیک در توازن قوا به نفع کشورهای معتقد به برابری و عدالت و مبارزه با آمریکا است.
سیاست خارجه سوریه از دیرباز به سمت شرق گرایش پیدا کرده چرا که خواهان صلح و تحقق برابری میان کشورهای جهان است. چین و سوریه هر دو به شدت با سیاست‌های آمریکا مبنی بر سلطه گری و گسترش آشوب در کشورهای جهان مخالف هستند.

روزنامه المراقب العراقی در خصوص آمریکا نوشت: در حالی که بغداد برای پایان دادن به پرونده حضور نظامیان خارجی در کشور تلاش می‌کند اما شاهد افزایش تحرکات نظامیان آمریکایی و تقویت پایگاه‌های این کشور در عراق هستیم.
این در حالیست که عراق تمام امکانات نظامی لازم برای حمایت از کشور را در برابر تجاوزات داخلی و خارجی دارد. آمریکایی‌ها می‌کوشند تحت عناوین تاریخ مصرف گذشته مانند مبارزه با داعش همچنان حضور خود را در عراق توجیه کنند. با این وجود اتهامات گسترده‌ای علیه ائتلاف آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و نیروهای حشدشعبی عراق در جریان جنگ علیه داعش مطرح است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید