امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 447002 |
تاریخ انتشار : 20 آبان 1400 - 9:43 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس ستاد ارتش انگلیس می‌گوید هنوز زود است که بگوییم غرب در افغانستان شکست خورده است. او در عین حال ادعا کرد که افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک در جایگاه بهتری از آنچه مردم انتظار دارند باشد. به گزارش صلح خبر به نقل از فایننشال تایمز، ژنرال نیک کارتر،‌فرمانده ارتش بریتانیا در آخرین حضور خود […]

رئیس ستاد ارتش انگلیس می‌گوید هنوز زود است که بگوییم غرب در افغانستان شکست خورده است. او در عین حال ادعا کرد که افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک در جایگاه بهتری از آنچه مردم انتظار دارند باشد.

به گزارش صلح خبر به نقل از فایننشال تایمز، ژنرال نیک کارتر،‌فرمانده ارتش بریتانیا در آخرین حضور خود در کمیته دفاع مجلس عوام پیش از ترک این سمت گفت که طالبان با سلف خود تفاوت دارند و اگر عناصر “کمتر سرکوبگر” طالبان در رده‌های بالای کشور مشغول کار شوند دولت افغانستان می‌تواند فراگیرتر باشد.

رئیس ستاد دفاع ارتش بریتانیا گفت که قضاوت در مورد شکست ائتلاف ناتو در افغانستان پس از تسلط سریع طالبان بر کابل در ماه اوت و پس از خروج نیروهای آمریکایی، خیلی زود است.

کارتر که در پایان نوامبر از مقام ارشد نظامی بریتانیا کناره‌گیری می‌کند، در حضور نمایندگان مجلس عوام در کمیته دفاعی مجلس عوام، گفت: فکر می‌کنم خیلی زود است که بگوییم شکست رخ داده است. پیروزی در اینجا باید با نتایج سنجیده شود و نه با دستاوردهای بزرگ نظامی.

وی افزود: نسخه دوم طالبان متفاوت است. افراد زیادی در طالبان کنونی وجود دارند که مایلند به شیوه‌ای مدرن‌تر حکومت کنند، اگر عناصر کمتر سرکوبگر در نهایت کنترل را به دست آورند، فکر می‌کنم دلیلی وجود ندارد که باور نکنیم افغانستان در پنج سال آینده به کشوری فراگیرتر از آنچه گمان می‌رود، تبدیل شود، 

او از سازمان‌های اطلاعاتی غرب که قدرت طالبان را دست کم گرفته بودند، دفاع کرد و دلیل سقوط ناگهانی دولت افغانستان و قدرت‌گیری طالبان را تغییر ناگهانی وفاداری جنگ‌سالاران محلی دانست و  گفت: آنچه در مراکز استان‌های – هرات، لشکرگاه، قندهار – می گذشت این بود که میلیون ها دلار دست به دست می شدند. آنچه در آنجا اتفاق افتاد این بود که وفاداری طی یک هفته تغییر کرد.

بلندپایه ترین مسئول نظامی بریتانیا از ادعاهای پیشین خود که گفته بود دولت افغانستان پس از خروج نیروهای غربی قدرت را حفظ خواهد کرد، دفاع کرد و گفت که ارزیابی بدبینانه‌تر در آن زمان باعث تضعیف رئیس جمهور وقت کشور اشرف غنی می شد. او گفت: برنامه این بود که دولت افغانستان را وادار کنیم که در کنار هم بماند و آن را حفظ کند. من یکی از صداهایی هستم که آنها به آن گوش می‌دادند، احتمالاً بیشتر از هر خارجی دیگری غیر از آمریکایی‌های عجیب و غریب.

کارتر در پاسخ به این که چرا در زمان تخلیه نیروها نسبت به نامیدن طالبان به عنوان “دشمن” هشدار داده بود، گفت که برای محافظت از نیروهای بریتانیایی که هنوز در آنجا بودند. 

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید