امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 85448 |
تاریخ انتشار : 05 خرداد 1395 - 11:40 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه – وی این تصمیم را در محکوم کردن آنچه وی آن را تلاشی برای به رسمیت شناختن بخش شمالی این جزیره (تحت اشغال ترکیه) نامید، اتخاذ کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آناستاسیسادس ( یک قبرسی یونانی تبار) از شرکت در مراسم ضیافت شامی که […]

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه – وی این تصمیم را در محکوم کردن آنچه وی آن را تلاشی برای به رسمیت شناختن بخش شمالی این جزیره (تحت اشغال ترکیه) نامید، اتخاذ کرد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آناستاسیسادس ( یک قبرسی یونانی تبار) از شرکت در مراسم ضیافت شامی که در استانبول برای روسای کشورها ترتیب داده شده بود خودداری کرد زیرا مطلع شد که در آخرین دقایق مصطفی آکینچی رهبر بخش ترک نشین قبرس که در سطح رئیس کشور نیست به این ضیافت شام دعوت شده است.
solh-khabar-5-3-95
این نخستین تنش جدی در گفتگوهای صلح خبری است که یک سال پیش بین آناستیادس و آکینچی برگزار شد و هدف از آن یکپارچه کردن این جزیره مدیترانه است . این جزیره از سال 1974 به دو بخش تقسیم شده است.
نیکاس کریستودولیدس سخنگوی دولت قبرس در بیانیه ای اعلام کرد: «با تاسف، رئیس جمهوری پی برد که زمینه برای برگزاری نشست با رهبر بخش ترک نشین قبرس در بیست و هفتم مه مهیا نیست.»
درحالی که رئیس جمهوری قبرس دوشنبه در استانبول برای شرکت در نشست بشردوستانه جهانی شرکت داشت، هنگامی که او  مطلع شد آکینچی نیز در ضیافت شام حضور دارد ، از شرکت در این نشست خودداری کرد و دعوت آکینچی را به این ضیافت غیرقابل قبول دانست.
 مصطفی آکینچی ریاست جمهوری (خودخوانده) ترک نشینان شمال قبرس را برعهده دارد که فقط ترکیه آن را به رسمیت می شناسد.
به این ترتیب دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از آکینچی از دید بخش یونانی نشین قبرس، تلاش برای خدشه دار کردن اقتدار رئیس جمهور قبرس و دادن اعتبار بیشتر به رهبر بخش ترک نشین شمال قبرس است .
رئیس جمهوری قبرس اعلام کرد مصمم است به گفتگوهای صلح خبر ادامه دهد مشروط بر اینکه احترام متقابل و نه تصمیمات یکجانبه برای بالا بردن جایگاه یک کشور خودخوانده وجود داشته باشد.
این بیانیه اعلام کرد: «چنین تصمیماتی نه فقط به روند فعلی کمک نمی کند بلکه به این روند زیان وارد می سازد.»
منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید