امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 454649 |
تاریخ انتشار : 27 دی 1400 - 7:32 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهارکرد: به نظر می‌رسد که مقتدی صدر از طولانی شدن اختلافات بر سر انتخاب نخست وزیر جدید عراق استقبال می کند چرا که این موضوع باعث می‌شود مدت نخست وزیری مصطفی الکاظمی طولانی‌تر شود. حسن هانی زاده  در گفت‌وگو با صلح خبر در ارتباط با دیدار اخیر هادی العامری، رئیس […]

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهارکرد: به نظر می‌رسد که مقتدی صدر از طولانی شدن اختلافات بر سر انتخاب نخست وزیر جدید عراق استقبال می کند چرا که این موضوع باعث می‌شود مدت نخست وزیری مصطفی الکاظمی طولانی‌تر شود.
حسن هانی زاده  در گفت‌وگو با صلح خبر در ارتباط با دیدار اخیر هادی العامری، رئیس جریان فتح با مقتدی صدر، رئیس جریان صدر در نجف و رایزنی‌های آنها در مورد انتخاب نخست وزیر آتی عراق گفت: گروه هماهنگی شیعیان در عراق که در آن جریان‌هایی  همچون جریان ائتلاف فتح و  قانون در آن حضور دارند با جریان صدر برای انتخاب نخست وزیر عراق اختلاف نظر دارند .

وی ادامه داد: جریان سائرون  یا همان جریان صدر  به دلیل به دست آوردن ۷۳ کرسی در انتخابات پارلمانی عراق  در تلاش است که نخست وزیر آینده عراق را  انتخاب کند و در همین چارچوب دو گزینه مد نظر دارد ، یا این که نخست  وزیری مصطفی الکاظمی برای ۴ سال دیگر ادامه پیدا کند و یا گزینه مربوط به خارج از دولت یعنی «جعفر صدر» که از خود جریان سائرون است و اکنون سفیر عراق در لندن است به عنوان نخست وزیر آتی عراق انتخاب شود .

هانی زاده با بیان اینکه جریان هماهنگی شیعیان با  انتخاب مجدد مصطفی الکاظمی و همچنین جعفر صدر  برای نخست وزیری عراق مخالف است ، افزود:  هیئت هماهنگ شیعیان اعتقاد دارد که می تواند با ائتلاف ۸۳ کرسی را  در پارلمان در اختیار بگیرد و نخست وزیر بعدی عراق  را معرفی کند.

 وی با بیان اینکه دیدار اخیر هادی العامری از جریان فتح و مقتدا صدر از جریان صدر در راستای آخرین تلاش ها برای انتخاب نخست وزیر عراق انجام شده است ، اظهار کرد : از دیگر سو می بینیم که بین حزب دموکرات کردستان و  اتحادیه  میهنی کردستان نیز برای تعیین رییس‌جمهور جدید عراق  و یا ادامه ریاست جمهوری برهم صالح  اختلاف نظر وجود دارد و حزب  دموکرات با انتخاب «هوشیار زیباری» وزیر  امور خارجه پیشین عراق به عنوان رئیس‌جمهور جدید عراق موافقت کرده است.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا ، همچنین با بیان اینکه در حال حاضر اختلافات بین جریان صدر  و گروه هماهنگ شیعیان برای انتخاب نخست وزیر آتی این کشور ادامه دارد ، تصریح کرد: به نظر می رسد مقتدی صدر  تمایل دارد که این اختلافات ادامه پیدا کند چرا که در این صورت مصطفی الکاظمی مدت بیشتری را به عنوان نخست وزیر در این سمت باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه این اختلافات به ضرر مردم عراق است و مردم عراق و مرجعیت این کشور انتظار دارند که انتخابات برگزار شده در اکتبر سال گذشته  منجر به تشکیل کابینه قوی و کارآمد در این کشور  شود، در  مورد اختلافات جریان صدر  و گروه هماهنگی شیعیان در مورد وضعیت آینده «حشد شعبی» خاطرنشان کرد : گروه‌های شیعه در عراق در مورد چند موضوع با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند که  می‌توان به موضوع انتخاب نخست وزیر عراق خارج از کابینه فعلی و همچنین نحوه ادامه فعالیت حشد الشعبی  اشاره کرد، مقتدی صدر معتقد است که حشد الشعبی باید خلع سلاح شود ولی دیگر  گروه‌های شیعه معتقد هستند  که حشد  یک نیروی مسلح مردمی است که می‌تواند در برابر گروهک های تروریستی از مردم عراق حمایت کند.

هانی زاده  همچنین در مورد گزینه های گروه هماهنگی شیعیان برای نخست وزیری آینده عراق اظهار کرد: آنها «نوری مالکی» و« اسعد عیدانی» استاندار کنونی بصره را در این زمینه  مطرح کرده اند که عیدانی با توجه به مقبولیتش در بین گروه های شیعه  از شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر جدید عراق برخوردار است که البته جریان مقتدی صدر با این انتخاب نیز  مخالفت کرده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید