امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 469404 |
تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1401 - 15:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

دولت مالی اعلام کرد، گروهی از افسران هفته گذشته تلاش کردند تا با کمک یک کشور غربی کودتا کنند که به لطف هوشیاری و حرفه‌ای بودن نیروهای دفاعی و امنیتی مالی تلاششان نافرجام ماند. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، سخنگوی دولت مالی اعلام کرد: گروه کوچکی از افسران ضد ترقی‌خواه و […]

دولت مالی اعلام کرد، گروهی از افسران هفته گذشته تلاش کردند تا با کمک یک کشور غربی کودتا کنند که به لطف هوشیاری و حرفه‌ای بودن نیروهای دفاعی و امنیتی مالی تلاششان نافرجام ماند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، سخنگوی دولت مالی اعلام کرد: گروه کوچکی از افسران ضد ترقی‌خواه و دون‌پایه “مالی” چهارشنبه شب گذشته تلاش کردند تا دست به کودتا بزنند. این افسران از سوی یک کشور غربی حمایت می‌شدند. این تلاش کودتا به لطف هوشیاری و حرفه‌ای بودن نیروهای دفاعی و امنیتی مالی نافرجام ماند.
وی با ارائه جزئیات اندک گفت: دولت مالی این حمله ظالمانه به امنیت کشور را که با هدف مختل کردن و یا حتی نابود کردن تلاش‌های اساسی برای تضمین امنیت کشورمان و بازگشت به یک نظم قانونی که صلح و ثبات را در مالی تضمین می‌کند، محکوم می‌کند.
یک منبع نظامی ناشناس به شبکه الجزیره گفت، تاکنون حدود ۱۰ تن در این رابطه بازداشت شده‌اند. دولت تایید کرده که امنیت در ایست‌های بازرسی سراسر باماکو به منظور بازداشت دیگر عوامل این کودتای نافرجام افزایش یافته است.
ادعاها درباره این کودتای نافرجام درست در همان روزی مطرح شد که مالی از “گروه پنج نیروی ساحل” خارج شد؛ تلاش چند کشوری که با هدف مقابله با شبه‌نظامیان در این منطقه شکل گرفته است. این گروه پنج عضوی در سال ۲۰۱۷ میلادی تشکیل شد و شامل جمهوری چاد، بورکینافاسو، موریتانیا و نیجریه نیز می‌باشد.
مالی در حال حاضر توسط عاصمی گویتا، رئیس جمهور موقت این کشور که یک سرهنگ ارتش است و در سال ۲۰۲۰ رهبری کودتای نظامی علیه ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس جمهور سابق و همچنین کودتای مه ۲۰۲۱ علیه “باه انداو”، رئیس جمهوری دولت انتقالی و جانشین کیتا را برعهده داشت، اداره می‌شود.   
اگرچه دولت نظامی مالی هیچ نامی از مقصر خارجی این کودتای نافرجام نبرده است اما این اطلاعیه در بحبوحه وخیم شدن روابط مالی با فرانسه مطرح می‌شود.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید