امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 4 ذو القعدة 1445 | 2024-05-11
کد خبر: 79137 |
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1395 - 9:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در ارزیابی بودجه 95 از نگاه ساختاری و بودجه دو دوازدهم گفت:عذری که دولت در خصوص  تاخیر ارائه بودجه آورد قابل قبول نبود چرا که گفتند […]

به گزارش پایگاه صلح خبر pic-26199-1444029498غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت در ارزیابی بودجه 95 از نگاه ساختاری و بودجه دو دوازدهم گفت:عذری که دولت در خصوص  تاخیر ارائه بودجه آورد قابل قبول نبود چرا که گفتند به دنبال ارائه بودجه  پس از اجرایی شدن برجام بودند.

وی در این خصوص افزود: تصور می کنم تاخیر رخ داده نمی تواند تحت تاثیر شرایط مطرح شده از جانب دولت باشد به جز در حالتی که اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی در بودجه امری مهم باشدچرا که پیش بینی به این صورت است که نفت و میعانات روزانه 2 میلیون و 250 هزار بشکه صادر شود و درآمد آن در اختیار دولت قرار گیرد،حال آنکه قبل از اجرایی شدن برجام سقف صادرات نفت بر اساس برجام 1 میلیون بشکه بود.

توجیه دولت در خصوص ارائه دیرهنگام بودجه قابل قبول نبود

مصباحی مقدم همچنین تصریح کرد:این فرصت وجود داشت که دولت بودجه را بدهد و فرض را بر این بگذارد که تحریم ها برقرار است و پس از آن اگر تحریم ها برداشته می شد عدد و رقم بودجه های عمرانی افزایش پیدا می کرد.

این نماینده مجلس در این خصوص تاکید کرد: مشابه کاری که مجلس در سال گذشته درباره بودجه انجام داد و بودجه را دو سقفی کرد، پس امکان این کار وجود داشت، نه این که دولت بودجه را با تاخیر بدهد با این استدلال که پس از اجرایی شدن برجام تفاوت خیلی زیادی خواهد کرد.

دولت سهم خود از دارایی های آزاد شده زیر سایه برجام را پیش خور کرده است

مصباحی مقدم در خصوص رویکرد بودجه 95 نسبت به دارایی های آزاد شده در دوران برجام گفت:نسبت به درآمدهای آزاد شده در بودجه 95 هیچ نشانه ای نیست و البته این موضوع دلیل روشنی دارد.

وی ادامه داد: 7 میلیارد دلار درآمد آزاد شده بود که در هزینه های امسال دیده شده و تبدیل به منابع مالی برای طرح های عمرانی می شود و در پیگیری های شخص بنده آقای نوبخت نیز این موضوع را تایید کرد بنابراین ر بطی به بودجه سال آینده ندارد.

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: منابع دیگر 29 میلیارد دلار برای بانک مرکزی و 50 میلیارد دلار برای صندوق توسعه ملی است و ربطی به درآمد یا هزینه دولت ندارد.

وی تاکید کرد:بنابراین سهمی در بودجه نیست که دولت بخواهد برای آن برنامه ریزی کند، چرا که سهم دولت هنوز دریافت نکرده پیش خور شده یعنی آن ها را به حساب بانک مرزی منظور و ریال آن را دریافت و مصرف کرده است و الان نیز تبدیل به دارایی های خارجی بانک مرکزی شده است.

نگاه امید دولت در بودجه 95 به بیرون از مرزها و سرمایه گذاران خارجی بود

مصباحی مقدم در خصوص رویکرد کلی دولت روحانی در بودجه 95 گفت: نگاه دولت هنوز به این است که شرکت های خارجی می آیند و سرمایه گذاری می کنند ورونق ایجاد می شود و به ظرفیت های داخلی کشور نگاه جدی ندارد.

وی با اشاره به نقطه قوت بودجه 95 گفت:یک گام البته به پیش گذاشته است و آن یک گام این است که 27 هزار میلیادر تومان اوراق خزانه منتشر و نقدینگی را مقداری جمع کنند و بدهی خود را به بانک ها و پیمانکاران پرداخت کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد:البته این ظرفیتی است که در بودجه 94 با عدد و رقم پایین آورده بود و امسال تحت عنوان سرمایه های مالی با رقم بالاتر پیش بینی شده است.

خیز غلط دولت روحانی برای تسویه 40 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک ها از تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی/ مجلس مخالفت کرد

مصباحی مقدم در ادامه این بحث گفت:یک تسویه بدهی نیز دولت با بانک مرکزی دارد از تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی می خواهد حدود 40 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها را تسویه کند.

وی ادامه داد: این شبیه کاری است که آخر دوره دولت قبل احمدی نژاد نسبت به 76 هزار میلیارد تومان بنا داشت انجام دهد که مجلس جلوی وی را گرفت چرا که این اقدام گرچه آثار مثبتی دارد و بدهی های دولت به بانک ها را از این طریق تسویه و تراز مالی دولت متعادل می کند اما یک اقدام صوری و شکلی است نه اینکه دولت درآمدی کسب کرده باشد و بخواهد از طریق آن بدهی های خود را تسویه کند که کار واقعی در حقیقت آن است.

ارزیابی از میزان عملیاتی بودن بودجه 95

مصباحی مقدم در ارزیابی از عملیاتی بودن بودجه95 گفت: پیوست چهارمی که بودجه به همراه دارد نشان از تلاش دولت برای عملیاتی شدن بودجه دارد اما بازخورد شبیه به این کار را در سال جاری هنوز ندیده ایم و دولت باید گزارش کند چقدر بودجه سال 94 عملیاتی اجرا شده است.

دولت در جهت خروج از رکود اقدام خاصی نکرد/بالغ بر هزار ترلیون تومان نقدینگی در دست مردم است
وی با بیان اینکه اقدامات دولت در کنترل تورم مثبت است گفت : اقدامات دولت در کنترل تورم مثبت است اما از جهت خروج از رکود اقدام خاصی دیده نمی شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: نقدینگی در دست مردم بالغ بر یک میلیون میلیارد یا هزار ترلیون تومان شده است، این نقدینگی نیز همانگونه که بارها تاکید شده به مثابه سیلی است که اگر مهار نشده و به سمت تولید جهت داده نشود،  دائما این خطر وجود دارد که به بازارهای جایگزین زمین و ساختمان رود و آسیب بزند و دولت از این ظرفیت استفاده درستی نمی کند.

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد:اگر این نقدینگی درست به کار گرفته شود حرکت بزرگی در اقتصاد پدید می آید اما به سمت تولید هدایت نمی شود، و این توان را دولت نداشته است که را این نقدینگی به سمت تولید بهره گیرد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ ذخیر قانونی و کاهش نرخ سود بن بانکی اقدامات خوبی بوده است، گفت: این اقدامات اگرچه خوب بود انا  در راستای جهت دادن منابع به سمت تولید اثر بخش نبوده است و این نکته ای است که مورد غفلت قرار گرفته است .

مصباحی مقدم تاکید کرد: اگر مبنا را اقتصاد مقاومتی قرار دهیم و درون زایی اقتصاد از دیدگاه دولت ، باید ظرفیت های داخلی در گام اول فعال شود تا اینکه با فعال شدن این ظرفیت های داخلی اشتیاق را برای سرمایه گذار خارجی ایجاد کنیم که این اقنصاد پررونق است و از این اقتصاد پررونق ما نیز می توانیک استفاده کنیم. در شرایط رکود هیچ زمینه جاذبه ای برای روابط اقتصادی خارجی می توان ایجاد کرد

اشتباه دولت روحانی در تمرکز بر روابط سیاسی بیش از ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذار خارجی

مصباحی مقدم با اشاره به اشتباه دولت روحانی در تمرکز بر روابط سیاسی بیش از ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذار خارجی، گفت:روابط سیاسی البته بخشی از موانع بر سر راه را بر می دارد اما چندان اثر ایجابی ندارد اثر ایجابی زمانی دارد که ظرفیت های اقتصادی خود را معرفی کنیم – البته باید معرفی آن ها توسط سرمایه گذاران داخلی نشان – و اشتیاق را برای سرمایه گذار خارجی ایجاد کنیم.

روابط سیاسی بین کشورها لزوما به بهبود مناسبات اقتصادی بین آن ها منتهی نمی شود

وی با بیان اینکه روابط سیاسی بین کشورها لزومابه بهبود مناسبات اقتصادی بین آن ها منتهی نمی شود، خاطر نشان کرد:ما بهترین روابط سیاسی را در جهان عرب ابتدا با عراق ، سوریه و الجزایر داریم اما الجزایر یک نمونه روشن از این مساله است که روابط اقتصادی ما با آن ها چند صد میلیون دلار است و این میزان هیچ گونه تناسبی با روبط سیاسی ما در عالی ترین سطح است ندارد.

گام مناسب کمیسیون تلفیق و مجلس در تکیه بر گروه های درآمدی در موضوع هدفمندی یارانه ها

مصباحی مقدم با انتقاد از این که دولت در لایحه بودجه ارسالی به مجلس برای سال 95 هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه بخواهد تغییر جدی در اجرایی شدن هدفمندی بدهد ارائه نکرده بود، گفت: خوشبختانه کمیسیون تلفیق گام خوبی برداشت و روی گروه های درآمدی تکیه کرده است که این گروههای درآمدی دیگر باید از یارانه ها استفاده کنند، و مجلس نیز ان را تایید کرد.

دولت روحانی ترجیح می داد توپ موضوع حذف یارانه بگیران در زمین مجلس باشد

مصباحی مقدم در خصوص حذف دهک های یارانه بگیر نیز گفت: دولت اقای روحانی ترجیح می داد توپ موضوع حذف یارانه در زمین مجلس باشد چون نمی خواست هزینه اجتماعی بپردازد.

وی در این خصوص تاکید کرد: نباید از یاد ببریم که اثر مثبت و مفید قانون هدفمندی یارانه ها از نظر افکار عمومی به نفع دولت خواهد بود نه به زیان دولت گرچه عده ای که برخوردار هستند از دریافت یارانه محروم می شوند اما عده زیادی نابرخوردار از این اقدام خشنود می شوند البته باید همزمان به کمک بیشتر به کمک بیشتر خانواده های محروم پرداخت تا اثر مثبت را نشان دهد این امکان هست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد:اگر بتوانیم یارانه نقدی را به خانواده های محروم و به علاوه گروهی هم وزن آن ها بپردازیم اما پرداخت یارانه را برای تحصیل جوانان کم درآمد، پرداخت یارانه برای معالجه بیماران خاص و صعب العلاج از هر گروه ، یارانه به خانواده هایی که مایل هستند اصلاح سیستم گرمایش و سرمایش خانوارهایی که مایل به انجام این کار هستند، اضافه کنیم، دو فایده بزرگ را به دست اورده ایم.

وی ادامه داد: فایده اول اینکه یارانه به هدف اصابت کرده و دیوم اینکه  کاهش مقدار مصرف انرژی را محقق می کنیم ، چرا که  مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است و بخش اعظم این مصرف در هزینه های مصرفی انرژی خانوار است.

مصباحی مقدم همچنین تاکید کرد: مثلا یک یارانه به تولید بدهیم و بگوییم در صورت اصلاح مصرف موتورخودرو یارانه دریافت می کنید، با این کار مقدار مصرف سوخت خودرو را به نصف کاهش می دهیم و مقدار مصرف بنزین به نصف و گازوئیل به یک سوم تقلیل می یابد

وی افزود:پس یارانه را بدهیم اما به این شکل و در جایی به کار بگیریم که اثر آن اصلاح ساختار تولید و روش های مصرف انرژی و آب است یا مثلا به کشاورز در صورتی یارانه دهیم که از روش قطره ای و بارانی استفاده کند.

مقدار مصرف گاز ایران به میزان مصرف کل اروپا است

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر گرمایش خانه ها به صورت قدیمی انجام می گیرد که یک لوله ضخیم به یک مجتمع گاز تزریق می کند حالا اگر این سیستم به یک پکیج تبدیل شود این حجم گاز به میزان 10 تا 20 درصد مصرف قبلی تقلیل می کند و مقدار هزینه گاز به یکباره کاهش می یابد ،یعنی هزینه ای برای یکبار به صورت وام یا حتی مجانی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مقدار مصرف گاز ایران به میزان مصرف کل اروپا است، گفت:600 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنیم که به کمرتر از نصف تقلیل می یابد، باید کاری کنیم ساختار مصرف انرژی اصلاح شود و تغییر کند اگر این اتفاقات بیافتد کاری اساسی است که هزینه ها را پایین می آورد

تعریف پایان عمر توزیع یارانه نقدی بر اساس قانون مادر و قوانین بالادستی

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که پایان عمر توزیع یارانه نقدی بر اساس قانون مادر و قوانین بالادستی چه زمانی است، گفت:در متن قانون هدفمندی توضیح داده شده است که توزیع یارانه نقدی موقتی است  و بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها زمان دوره هدفمندی یارانه دوره پنجم دیده شده بود به یک معنا پایان برنامه پنجم سال 94 بود با مصوبه مجلس مقداری این زمان کش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: پایان برنامه پنجم پایان پرداخت یارانه نقدی است و در قانون آمده بود که می باید طی این مدت راهکارهایی دنبال شود که به نظام جامع تامین اجتماعی برسیم و پرداخت نقدی قطع شود.

عضو کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح نظام جامع تامین اجتماعی گفت:نظام جامع می گوید نیازمندی های مردم اعم از بیمه درمانی ، بیمه تامین اجتماعی –که اکثریت مردم امروز تقریبا تحت پوشش قرار دارند-  کمک هزینه برای مقاوم سازی مسکن آنها ، کمک هزینه برای تحصیل جوانان، کمک هزینه برای درمان بیماران صعب العلاج و خاص ، کمک برای افزایش حمل و نقل عمومی تا 70 درصد از مجموعه حمل و نقل و تعداد دیگری از نکات و کمک هزینه برای بیکاران و جوانان جویای کار- یعنی تا زمانی که به جوان جویای کار شغلی داده نشده – پرداختی صورت گیرد و خانواده هایی که تحت پوشش حمایتی هستند تامین مایحتاج تا رفع فقر صورت گیرد این نظام جامع می شود

مصباحی مقدم با بیان اینکه این اهداف تا پایان سال 95 محقق نمی شود، گفت:5 سال قبل که قانون عملیاتی شد باید جهت دهی مناسبی می شد به این سمت و چون نوع اجرا به گونه ای بود که اصلا ابعاد دیگر به جز توزیع یارانه نقدی عملیاتی نشد .

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه  خاطر نشان کرد:اگر این تصویر محقق می شد 45 هزار تومان مفهوم خود را از دست می داد و نیازی باقی نمی ماند که بخواهد پرداخت نقدی صورت گیرد، الان 45 هزار تومان امروز نیز ارزش خود را به یک سوم تا یک چهارم نیز کاهش یافته اما با جمع این منابع کارهای زیای می شد کرد .
منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید