امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 484379 |
تاریخ انتشار : 17 مهر 1401 - 10:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

یکی از دوستان برنده بلاروسی صلح نوبل امسال، در سال ۲۰۱۱ به دوستش هشدار داده بود که به کشورش برنگردد چون با زندان مواجه می‌شود اما او برای کمک به جامعه مدنی با توزیع کمک‌های بین‌المللی، تصمیم گرفت به زادگاهش بلاروس بازگردد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، “آلس بیالیاتسکی” بلاروسی که […]

یکی از دوستان برنده بلاروسی صلح نوبل امسال، در سال ۲۰۱۱ به دوستش هشدار داده بود که به کشورش برنگردد چون با زندان مواجه می‌شود اما او برای کمک به جامعه مدنی با توزیع کمک‌های بین‌المللی، تصمیم گرفت به زادگاهش بلاروس بازگردد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، “آلس بیالیاتسکی” بلاروسی که اکنون در زادگاهش در بازداشت موقت است، در کنار گروه حقوق بشری روسی “مموریال” و “مرکز آزادی‌های مدنی” اوکراین جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ را دریافت کرد.
Vytis Jurkonis، رئیس دفترخانه آزادی ویلنیوس که یک گروه حقوق بشری با حمایت مالی آمریکاست، گفت: بیالیاتسکی گفته بود که من هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام.
وی که در سال ۲۰۰۸ با بیالیاتسکی دیدار و با او چندین سال کار کرده بود، به وی هشدار داده بود که مقام‌های لیتوانی به صورت تصادفی اطلاعات و جزئیات مربوط به حساب‌های بانکی‌اش را در لیتوانی به مقام‌های بلاروسی داده‌اند.
بیالیاتسکی در بازگشت از لیتوانی در سال ۲۰۱۱ به اتهام فرار مالیاتی بابت پول‌هایش در حساب‌های بانکی این کشور به چهار سال و نیم حبس محکوم شد. این پول از سوی سازمان‌های بین‌المللی بابت کمک به جامعه مدنی در بلاروس تامین شده بود. بیالیاتسکی همچنین با به خطر انداختن جان خود این پول را توزیع کرده بود.
رئیس دفتر “خانه آزادی” در ویلنیوس ادامه داد، این پول‌ها به صدها نفر کمک کرد تا از خانواده‌ها پس از زندانی شدن خودسرانه سرپرستان خانوارها در بلاروس حمایت کنند و همچنین به حمایت از سازمان‌های حقوق بشر پس از یورش به دفاترشان و مصادره تجهیزات کمک کرد.
وی افزود: این پول‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی است و بیالیاتسکی آنها را بین افراد نیازمند توزیع کرد.
رئیس دفتر خانه آزادی ویلنیوس افزود: این چیزی است که توسط رژیم مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، چون می‌خواهند زندانیان سیاسی، خانواده‌ها و همکاران را تحت فشار قرار دهند و مطمئن شوند که زندگی آنها تباه می‌شود.
وی ادامه داد: او چهره جامعه مدافعان حقوق بشر در بلاروس و مظهر آن چیزی است که مدافعان حقوق بشر باید باشند و گاهی حتی امنیت و زندگی شخصی خود را فدای منافع دیگران می‌کند.
بیالیاتسکی موسس گروه حقوق بشری ویاسنا است که اگرچه در بلاروس ممنوع است اما در لیتوانی، لهستان، گرجستان و اوکراین فعالیت دارد.
وی که در سال ۲۰۱۴ از زندان آزاد شد بار دیگر در ۲۰۲۱ به زندان افتاد و آن هم باز برای فرار مالیاتی بود. وی به کارزار مبارزه برای حقوق بشر ادامه داد و در اعتراضات ضد دولتی در مینسک، بلاروس در ۲۰۲۰ حضور یافت که ده‌ها هزار نفر در آن شرکت داشتند و خواستار برکناری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور بودند.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید