امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 507452 |
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1402 - 16:09 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مقامات سابق تنظیم مقررات هسته‌ای و وزارت امور خارجه آمریکا ضمن آنکه از وزارت انرژی این کشور خواستند در برنامه استفاده از اورانیوم درصد بالا که از آن برای ساخت بمب استفاده می‌شود در یک آزمایش جدید انرژی هسته‌ای تجدیدنظر کند، گفتند، استفاده از این نوع اورانیوم می‌تواند انجام چنین آزمایشاتی در دیگر کشورها را […]

مقامات سابق تنظیم مقررات هسته‌ای و وزارت امور خارجه آمریکا ضمن آنکه از وزارت انرژی این کشور خواستند در برنامه استفاده از اورانیوم درصد بالا که از آن برای ساخت بمب استفاده می‌شود در یک آزمایش جدید انرژی هسته‌ای تجدیدنظر کند، گفتند، استفاده از این نوع اورانیوم می‌تواند انجام چنین آزمایشاتی در دیگر کشورها را ترغیب کند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت انرژی آمریکا و دو کمپانی قصد دارند هزینه آزمایش راکتور کلراید مذاب (MCRE) در آزمایشگاه ملی آیداهو و استفاده از بیش از 600 کیلو سوخت حاوی اورانیوم غنی شده 93 درصد را تقسیم کنند.

کمپانی “ترا پاور ال‌ال‌سی” (TerraPower LLC) تحت حمایت بیل گیتس،‌ صنایع عام “کمپانی جنوبی” (Southern Co) و وزارت انرژی آمریکا امیدوارند این آزمایش شش ماهه منجر به پیشرفت‌هایی در راکتورها شود که می‌توانند به کاهش آلودگی مرتبط با تغییر آب و هوا کمک کنند.

اما گروهی از اعضای سابق کمیسیون تنظیم مقررات اتمی از جمله آلیسون مک‌فارلین، رئیس سابق این کمیسیون و معاونین سابق وزارت امور خارجه آمریکا که مسئول منع گسترش تسلیحات اتمی بودند، گفتند، آزمایش راکتور کلراید مذاب می‌تواند به دست دیگر کشورها این بهانه را بدهد که در مسیر دستیابی به راکتورهای جدید، غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا که برای ساخت بمب استفاده می‌شوند، انجام دهند.

این کارشناسان در نامه‌ای به مقامات وزارت انرژی گفتند: خسارتی که این آزمایش به امنیت ملی وارد می‌کند می‌تواند بیشتر از هر گونه سود و منفعت بالقوه‌ای باشد که ممکن است این فناوری انرژی غیرقابل پیش بینی و پر ریسک داشته باشد.     

آلن کوپرمن،‌ استاد دانشکده روابط عمومی ال‌بی‌جی در دانشگاه تگزاس که این نامه‌ را تنظیم کرده، گفت: شوکه کننده است که وزارت انرژی بدون اطلاع عموم یکی از سیاست‌های دوحزبی و قدیمی آمریکا را برای جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی متزلزل می‌کند.

در ادامه این نامه آمده است: طراحی جدید راکتور کلراید مذاب برای تبدیل شدن به طرحی با اورانیوم غنای پایین ممکن از کمی طول بکشد و هزینه‌بر باشد اما در عوض هزینه‌های مرتبط با امنیت رو کم می‌کند.  

این در حالی است که وزارت انرژی اعلام کرد، اورانیوم غنی‌شده درصد بالا برای حفظ اندازه کوچک این راکتور آزمایشی لازم است. اگر اورانیوم غنی‌سازی شده 20 درصدی در این پروژه استفاده شود، هسته راکتور باید سه برابر بلندتر، سه برابر عریض‌تر و حاوی 40 برابر حجم نمک سوخت بیشتر باشد. زمانی که این آزمایش انجام شود، این راکتور غیرفعال و برچیده خواهد شد.

سخنگوی کمپانی ترا پاور گفت، آزمایش راکتور کلراید مذاب در یک تاسیسات امن که اکنون غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا در آن انجام می‌شود، صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید