امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 98315 |
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1395 - 10:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه محیط زیست؛ به گزارش خبرنگار مهر، مختار مهاجر شامگاه پنج‌شنبه در همایش «دو قدم تا فاجعه» در مسجد امام حسین (ع) خار کلاته علی‌آبادکتول اظهار کرد: تغییر اکوسیستم استان گلستان، سه استان هم‌جوار (خراسان، مازندران و سمنان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی افزود: انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان نه‌تنها به دلیل […]

گروه محیط زیست؛

به گزارش خبرنگار مهر، مختار مهاجر شامگاه پنج‌شنبه در همایش «دو قدم تا فاجعه» در مسجد امام حسین (ع) خار کلاته علی‌آبادکتول اظهار کرد: تغییر اکوسیستم استان گلستان، سه استان هم‌جوار (خراسان، مازندران و سمنان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان نه‌تنها به دلیل تهدیدهای حوزه کشاورزی و محیط‌زیست بلکه به دلیل تغییر اکوسیستم و افزایش ریز گردها باید برای همیشه متوقف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با یادآوری اینکه ازنظر یونسکو انتقال آب بین‌حوزه‌ای ممنوع است، تصریح کرد: حوزه آبریز و آبخیز زرین گل و اترک موضوع قومیتی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی و اکوسیستمی است.

وی با تأکید بر اینکه خطر تغیر اقلیم گلستان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: خطر تغییر اقلیم در گلستان جدی است باید جلوی آن گرفته‌شده و با درک حساسیت موجود منابع آبی استان را حفظ کرد.

مهاجر بابیان اینکه گلستان دارای ۴۵۰ هزار هکتار جنگل است، ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان علی‌آبادکتول واقع‌شده است.

وی اضافه کرد: از این میزان جنگل حدود ۱۲۰ هزار هکتار آن در دهنه زرین گل واقع‌شده که باقی‌مانده از عصر سوم یخبندان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: تغییر اکوسیستم یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است و فقط مربوط به شهرستان علی‌آبادکتول نیست.

به گفته مهاجر اگر جلوی آب سرچشمه‌های زرین گل گرفته‌شده و یا آب آن منتقل شود و نفوذپذیری دائم را نداشته باشد، شوری آب زمین‌های استان را غیرقابل کشت می‌کند.

وی با بیان این که بافت استان سمنان مرتعی است و هر چه درخت وجود دارد متعلق به استان گلستان و مازندران است، تأکید کرد: پونه آرام، سیاه رودبار و زرین گل در حوزه سیاسی استان گلستان قرار دارد و ضرورت دارد ورود کرده و منابع طبیعی گلستان را از سمنان پس بگیریم.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید