امروز: چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 15 ذو القعدة 1445 | 2024-05-22
کد خبر: 84008 |
تاریخ انتشار : 26 اردیبهشت 1395 - 21:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > هنر – نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در ۲ بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و ۳بخش جنبی مهمان و خارج از مسابقه صحنه و خیابانی در ۲شهر استان خوزستان آغاز به‌کار می‌کند. در اين دوره 4تالار اشراق، خليج‌فارس، فانوس و مهر خرمشهر و آبادان ميزبان آثار بخش صحنه‌اي […]

فرهنگ > هنر – نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در ۲ بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و ۳بخش جنبی مهمان و خارج از مسابقه صحنه و خیابانی در ۲شهر استان خوزستان آغاز به‌کار می‌کند.

در اين دوره 4تالار اشراق، خليج‌فارس، فانوس و مهر خرمشهر و آبادان ميزبان آثار بخش صحنه‌اي هستند و نمايش‌هاي خياباني در محوطه تالارهاي مهر و خليج‌فارس، يادمان سينما ركس و بوستان معلم آبادان و فضاي باز مسجد جامع، بلوار ساحلي و بوستان بيان خرمشهر اجرا مي‌شود. اين جشنواره يكشنبه دوم خرداد در آستانه سالروز آزادسازي خرمشهر قهرمان با معرفي برگزيدگان به پايان مي‌رسد. درباره جشنواره تئاتر مقاومت و ديگر رويدادهاي موضوعي و مناسبتي با حسين مسافرآستانه، از هنرمندان فعال در عرصه نمايش‌هاي ارزشي و دبير دوره نوزدهم گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • تجميع جشنواره‌ها

گرچه تعدد جشنواره‌هاي موضوعي معمولا با نقد كارشناسان مواجه شده اما مسافرآستانه درباره برگزاري جشنواره‌ها به‌ويژه در حوزه دفاع‌مقدس به همشهري مي‌گويد: «درست است كه هر سازمان و نهادي جشنواره موضوعي برگزار مي‌كند اما تجربه ثابت كرده تجميع جشنواره‌ها راهگشا نخواهد بود و تنها باعث تعطيلي مي‌شود. اين امر در جشنواره‌هاي بزرگ با موضوع مذهبي ديده شده و به‌نظرم هر اندازه تعداد رويدادها بيشتر باشد، هنرمندان بيشتري را درگير مي‌كند؛ به شرطي كه صرف رفع تكليف نباشد.»

  • سختگيري‌هاي فردي

مسافر آستانه كه سال گذشته در نمايش «جان‌گز» هم ايفاي نقش كرده بود، در ادامه با بيان اينكه جشنواره‌هاي مناسبتي هرگز رشد نمي‌كنند، اضافه مي‌كند: «فرهنگ دفاع‌مقدس هم از اين قاعده مستثنا نيست، اگر جشنواره را بدون برنامه‌ريزي برگزار كنيم، در اين حوزه راه به جايي نمي‌بريم. متأسفانه آثار دفاع‌مقدس از نظر كمي و كيفي مانند سابق نيست و دليل آن ارتباط نداشتن هنرمندان با برگزاركنندگان جشنواره است. اين ارتباط مستمر در طول سال ديده نمي‌شود و همه منتظر فراخوان هستند. به‌نظرم اين شيوه نوعي برگزاري فرمايشي خواهد بود.»

مدير پيشين اداره كل هنرهاي نمايشي با اشاره به برخي سختگيري‌هاي فردي و سليقه‌اي در حوزه دفاع‌مقدس، تصريح مي‌كند: «سختگيري‌ها و اعمال نظرها بيشتر نامعقول و شخصي و مانع رشد هنرمندان است. ما حق نداريم در رعايت اصول سليقه‌اي برخورد كنيم، بلكه بايد براي ارزيابي كارهاي هنري در حوزه دفاع‌مقدس هم معيارهاي قانوني داشته باشيم. هر نظري كه درباره نمايشي داده مي‌شود، بايد كارشناسي باشد و خلاف آن باعث كمرنگ‌شدن انگيزه هنرمندان مي‌شود. برگزاركنندگان جشنواره‌هاي موضوعي بايد با هنرمندان شفاف باشند.»

  • آمار جشنواره از زبان دبير

حسين مسافرآستانه، دبير نوزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر از انتخاب 9 اثر براي حضور در بخش رقابتي و اجراي 3 اثر در بخش جنبي از ميان 130نمايش متقاضي حضور در بخش صحنه‌اي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «در بخش خياباني از ميان ۸۵ نمايش متقاضي رسيده، ۸ اثر در بخش مسابقه و ۳ اثر در بخش جنبي حضور دارند.

در اين دوره مسابقه نمايشنامه‌نويسي هم برگزار و از برگزيدگان در مراسم اختتاميه تقدير مي‌شود.» قرار است در بخش مهمان 2نمايش «تكه‌هاي سنگين سرب» به كارگرداني ايوب آقاخاني و «سبز، سپيد، سرخ» به كارگرداني علي موسويان روي صحنه برود و بخش مهمان نمايش‌هاي محيطي هم ميزبان 2نمايش «دريادلان» و «مجلس‌نامه مدافعان حرم» خواهد بود. از نكات قابل توجه جدول، اجراي نمايش‌ها در ساعت‌هاي شب است كه با توجه به دماي بالاي شهرهاي ساحلي آبادان و خرمشهر، اقدامي منطقي به‌نظر مي‌رسد.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید