امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 535788 |
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1402 - 15:57 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس گردشگری و تورگردان با شرحی از نمایشگاه‌ اسپانیا، یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری دنیا و حضور ایران در آن، گفت: با آنکه برای معرفی ایران از سوی شرکت‌های گردشگری تلاش می‌شود، اما دریغ که خرما بر نخل و دست ما کوتاه. به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اسپانیا […]

یک کارشناس گردشگری و تورگردان با شرحی از نمایشگاه‌ اسپانیا، یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری دنیا و حضور ایران در آن، گفت: با آنکه برای معرفی ایران از سوی شرکت‌های گردشگری تلاش می‌شود، اما دریغ که خرما بر نخل و دست ما کوتاه.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اسپانیا (فیتور) یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌ویژه در حوزه کشورهای لاتین‌زبان است و ایران به دلیل بازتاب‌های خوبی که معمولا از این نمایشگاه گرفته، سال‌هاست در آن حضور دارد. 
محسن قادری، کارشناس گردشگری و مدیرعامل یک شرکت گردشگری و تورگردان، در یادداشتی که در اختیار صلح خبر به نقل از ایسنا قرار داده، نگاهی کوتاه به این نمایشگاه و حضور ایران در آن دارد و در شرح چهل‌وچهارمین نمایشگاه بین‌الملی گردشگری FITUR که با رکورد حضور بیش از ۲۵۰ هزار شرکت‌کننده ‌و ثبت رکوردهای موفق و جدید در تقویت و نفوذ جهانی به کار خود پایان داد، نوشته است: «همانطور که توسط برگزارکنندگان ذکر شده است، چهل‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری FITUR، قرار است منعکس‌کننده رشد تجربه‌شده در ماه‌های اخیر توسط صنعت گردشگری ملی و بین‌المللی باشد و پایه‌های تثبیت این بخش را در طول سال ۲۰۲۴ ایجاد کند، یعنی به دیگر سخن خط سفر و سیر جهانی در این نمایشگاه مشخص شد و شرکت‌کنندگان هرکدام سهم خود را در این بازار به‌دست آوردند. ایران نیز که حالا در گردشگری نفس‌هایش به شمارش افتاده برای احیاء، در چهل‌وچهارمین نمایشگاه گردشگری مادرید در سالن خاورمیانه اعلام حضور کرد. گروه گردشگری ما برای نخستین بار بود که در نمایشگاه فیتور شرکت می‌کرد، ولی تعدادی از توراپراتورهای ایرانی که در زمینه تورآوری فعال هستند در پاویون ایران تمام تلاش خود را برای معرفی ایران کردند، اما دریغ که خرما بر نخل و دست ما کوتاه.»
این فعال گردشگری، پاویون ایران را در نمایشگاه اسپانیا، جزو ضعیف‌ترین‌ها غرفه‌ها توصیف کرده و این‌طور ادامه داده است: «اگرچه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با بودجه محدود و معاونت گردشگری تمام تلاش خود را کرده بودند، اما ناکافی بود؛ چرا که تصویر ایران در ذهن مخاطب بین‌المللی با توجه به ایران‌هراسی و شرایط خاورمیانه منفی است و نیاز است برای تغییر این تصویر عزم جدی باشد.
روز نخست نمایشگاه گردشگری فیتور به ارتباطات، B۲B توراپراتورها و دولت‌ها مربوط بود. بسیاری از توراپراتورهای بزرگ جهان ایران را به خوبی می‌شناختند ولی صحبت با آن‌ها این بازتاب را داشت که فعلا نمی‌توانند برای حضور گروه‌های بزرگ برنامه‌ریزی کنند، به زعم این توراپراتورها، شرایط خاورمیانه و ایران برای آنها مبهم هست و با توجه به تحریم‌ها که مشکلاتی را به سبب پرداخت‌های مالی و سفرها ایجاد کرده است نمی‌توانند ریسک بپذیرند و گروه‌های بزرگ را به ایران بیاورند. برآورد سخن آنها این بود که باید در انتظار گروه‌های انفرادی و کوچک و خانوادگی باشیم.
روز چهارم به بعد نمایشگاه اسپانیا به ارتباط با مشتریان (B۲C) اختصاص داشت. بازدیدکنندگان در مراجعه به غرفه برای سفر به ایران ابراز علاقه می‌کردند ولی باتوجه به اخبار و شرایط خاورمیانه، زمان حال را مناسب سفر به ایران نمی‌دانستند و منتظر شرایط خوب هستند. گروهی دیگر از مراجعه‌کنندگان شیفته سفر، سفر به ایران را در اولویت‌های آخر خود قرار داده‌اند. با تمام این تجربه‌ها، شرکت‌ها و دفاتر مسافرتی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند، ولی دولت باید شرایط را تسهیل و بهتر کند؛ چرا که تغییر تصویر ذهنی از ایران، کاری بزرگ و نیازمند ساختار تبلیغاتی منسجم و اثرگذار است.
با این همه، نباید از حمایت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (زوراب پولولیکاشویلی) غافل شد. او شناخت خوبی از ایران دارد، در مهمانی سفارت ایران در اسپانیا که معمولا با حضور هیأت‌های‌ بازرگانی ایرانی برگزار می‌شود، حضور داشت و در این مهمانی صمیمانه اذعان کرد “تمام تلاش خود را می‌کند تا تصویر ایران را براساس واقعیت، نشان دهد”. صحبت‌های او نقطه امیدی بود که بر دل فعالان گردشگری ایران نشاند؛ چرا که او بارها به ایران سفر کرده است. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری همچنین از سفر خود به ایران و حضور در نمایشگاه گردشگری تهران در بهمن‌ماه خبر داد.
نکته قابل تأمل دیگر در چهل‌وچهارمین نمایشگاه گردشگری فیتور، هوشمند بودن و استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری بود. بسیاری از شرکت‌ها دیگر از بروشور کاغذی استفاده نمی‌کردند و همه دانلودها در  QR خلاصه شده است. اما در بین ۵ قاره، آمریکای جنوبی به شدت قدرتمند ظاهر شده بود و ضعیف‌ترین کشورها بهترین تبلیغ و پاویون را داشتند، کشور اکوادور به نوعی اسپانسر نمایشگاه امسال بود و خود را بسیار جذاب و قدرتمند معرفی کرد. به طور کلی سالن آمریکای جنوبی دارای شور خاصی بود؛ چرا که تمام آیین‌ها، رقص‌های بومی و محلی، فرهنگ، غذا و لباس را به نمایش گذاشته بود. شاید سال ۲۰۲۴ را بتوان سال سفر به آمریکای جنوبی دانست. در کنار همه اینها از تبلیغات پاویون فلسطین و حضور بابرنامه و هدفمند آنها در این نمایشگاه، با وجود شرایطی که این سرزمین دارد، نباید غافل شد.»
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید