امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 106016 |
تاریخ انتشار : 18 آذر 1391 - 16:17 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مصاحبه امیر محبیان با هفته نامه مثلث به تحلیل تغییر و تحولات کابینه * تحلیل شما از تغییرات جدید دولت آقای احمدی نژاد چیست؟ به گمانم آقای دکتر احمدی نژاد در حال آخرین چینش های سیاسی و اجرایی تیم خود است.البته بعید نیست این اقدام در گام های دیگر ادامه یابد.جدا از اهداف اجرایی به […]

مصاحبه امیر محبیان با هفته نامه مثلث به تحلیل تغییر و تحولات کابینه

* تحلیل شما از تغییرات جدید دولت آقای احمدی نژاد چیست؟

به گمانم آقای دکتر احمدی نژاد در حال آخرین چینش های سیاسی و اجرایی تیم خود است.البته بعید نیست این اقدام در گام های دیگر ادامه یابد.جدا از اهداف اجرایی به نظر می رسد در انتصابات اخیر بویژه انتصاب آقایان مشایی و ملک زاده نوعی پیام وجود داشته باشد.انتصاب ملک زاده پیامی به قوه قضاییه دارد و ادبیات مورد استفاده در نامه انتصاب آقای مشایی پاسخی به همه کسانی که او را منحرف یا به جریان انحرافی به مدیریت او قایلند.

* علت تغییر سمت آقای مشایی حرکتی تبلیغاتی قلمداد می شود برای تست افکار عمومی یا اینکه آقای احمدی نژاد واقعا اهدافی در عرصه بین الملل با حضور مشایی در دبیرخانه جنبش عدم تعهد دارد؟

معمولا قرار نیست در سیاست ما به کاری بی هدف و بدون پیام قایل باشیم.احمدی نژاد عملا با انتصاب آقای مشایی با آن ادبیات خاص اعلام کرد که سطح آقای مشایی در سطح مدیریت جهانی مطرح است.لذا هم اهداف سیاسی و تبلیغاتی در این انتصاب وجود دارد و هم احمدی نژاد با این انتصاب ارزش آقای مشایی در دیدگان خود را به رخ همه کشید.

* آیا با این تغییر حالا می توان به صورت صریح گفت که مشایی کاندیدای قطعی انتخابات است؟

ما در فلسفه معتقدیم که گاه احتمال ضعیف است ولی محتمل قوی است.فکر می کنم هیچکس در طیف احمدی نژاد از دید وی در سطح مشایی برای ریاست جمهوری مطرح نیست.شاید احمدی نژاد بر این باور است که قادر است در لحظات آخر از مدل معین استفاده کرده و با یک حکم حکومتی مجوز حضور مشایی در انتخابات را دریافت کند.

* شما شانس آقای مشایی برای تایید صلاحیت را چه میزان می دانید؟

هیچ چیز در سیاست ناممکن نیست.هر چند ظاهرا امکان آن اکنون کم می نماید ولی محکم هم نمی توان در این مورد سخن گفت.

*نکته مهمی در ماجرای آقای مشایی وجود دارد و آن اینکه همیشه صحبت بر سر تایید صلاحیت یا رد صلاحیت او بوده است وکمتر در مورد اینکه آیا او اساسا شانس رای آوری دارد بحث شده است.سوالم این است که شما چه میزان رای برای آقای مشایی در صورت حضور در انتخابات متصورید و دیگر اینکه سبد رای او شامل چه طبقه یا طیف هایی از جامعه است؟

در مقایسه با بسیاری از کاندیداها وضع مشایی بد نیست.چهره جنجالی و شناخته شده ایست.از رانت حمایت دولت و شخص احمدی نژاد هم برخوردار است.این ها او را در زمره چهره های مطرح و جدی قرار می دهد.طیف های حامی هم بستگی به میزان انتقال رای احمدی نژاد به او دارد.من فکر می کنم تحلیل احمدی نژاد و مشایی از انتخابات اینست که هیچکس دارای بیست میلیون رای برای برد در دور اول نیست لذا با حداقل سیزده میلیون رایی که حداقل برای خود قایلند معتقدند که از مثلث اصولگرایان ، اصلاح طلبان و نماینده احمدی نژاد این نماینده احمدی نژاد مثلا مشایی است که در دور دوم با یکی از دو ضلع دیگر رقابت می کند.اگر مثلا مشایی با کاندیدای اصولگرا برود ، اصلاح طلبان برای افزودن به شکاف درون حکومت بسمت رای دادن به مشایی می روند تا چالش حاکمیت دوگانه را تعمیق کنند.و اگر مشایی با یک اصلاح طلب به دور دوم رود اصولگرایان مجبورند پشت سر مشایی جمع شونو یا به یک اصلاح طلب رای دهند؟!!

*آیا آقای مشایی می تواندآرا طیف هایی از اصلاح طلبان را هم بدست آورد؟

با متد ذکر شده ممکن است.

*آیا آقای مشایی می تواند از میزان محبوبیت احمدی نژاد در شهرهای کوچک استفاده کند؟ و دفاع احمدی نژاد از مشایی چه قدر در میزان اعتماد حامیانش به مشایی موثر است؟
مطمنا بی اثر نیست.مشایی قادر است حداقل بخشی از آرای احمدی نژاد را به سمت خود بکشاند بویژه آن که وضح وحدت اصولگرایان متاسفانه مناسب نیست

* در صورت پیروزی آقای مشایی یا هر گزینه دیگری که مورد نظر احمدی نژاد باشد ، جایگاه احمدی نژاد در کابینه آینده چگونه خواهد بود ؟

مدل مدودف – پوتین را نخستین بار من مطرح کردم و الآن فکر می کنم این مدل مورد نظر احمدی نژاد باشد.البته بجای نخست وزیر معاون اول قرار دارد.

*آیا احمدی نژاد بنا دارد مانند همتای روسش بار دیگر پس از 4 سال به قدرت بازگردد؟

احمدی نژاد برای خود رسالت و اصالتی بیش از پوتین قایل است. بنا براین پاسخ احمدی نژاد به سوال شما اینست :چراکه نه؟

* فردی که جایگزین آقای مشایی شده شخصی به نام میر حسن موسوی است ، برخی می گویند ممکن است او کاندیدای انتخاباتی حامیان دولت باشد آیا شما این احتمال را می دهید؟

این بازی ها از مشابهت اسمی ناشی می شود زیاد جدی نگیرید.البته در مملکت ما شوخی ها را هم باید جدی گرفت.

*بازگشت آقای الهام را به کابینه پس از ماه ها دوری چه می دانید؟ آیا ممکن است او کاندیدای دولت باشد؟
ممکن است الهام طرح جایگزین شرایط اضطرار باشد یعنی زمانی که مشایی تایید نشود.

*نحوه تعامل جبهه پایداری با حامیان دولت در انتخابات چه خواهد بود ؟ آیا در نهایت از کانیدای مورد نظر احمدی نژاد حمایت می کنند؟

جبهه پایداری شاخه تهران تحت کنترل احمدی نژاد عمل می کند،اگر الهام کاندیدا شود از او حمایت خواهند کرد احتمال حمایت پایداری شاخه قم هم تا حدی وجود دارد.البته فعلا شاخه قم و خط اصولگرایان تک رو مثل ایثارگران و رهپویان به هم نزدیک سده اند و خط تک روها در پی جا انداختن آقای حداد برای پایداری قم است که البته هنوز موفق نشده اند

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 10
    1. نویسنده :dokhterbndri

      تلاشتان قابل تقدیر و سپاس است. اما جای کار زیادی دارد.

    1. نویسنده :محمد.مهدی

      خوب بود…اگر اخبار متنوع تر شود بهتر میشود. امیداورم موفق باشین.

    1. نویسنده :کودک.فهیم

      خوب بود. قسمت های طنز و سرگرمی را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :علیرضا.نژادعلی

      مطالب خوبی دارید. ان شاء الله همین سیاست کاری را ادامه دهید.

    1. نویسنده :ماه.سیما

      مطلب خوبیه. قسمت دانلود کتاب کتابهای صوت مخصوص موبایل هم اضافه کنید.

    1. نویسنده :پسرک

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :ebi.salar

      انسان موفق همیشه پیش از دیگران قدم برمیدارد و خطرات را به جان میخرد موفق باشید

    1. نویسنده :روشنفکر

      مطلب خوبی بود. عکسای بازیگران را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :dokhterbndri

      نوشته های آخرین اخبار خوبه 🙂

    1. نویسنده :سامان.مقدم

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.