امروز: جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 10 ذو القعدة 1445 | 2024-05-17
کد خبر: 47458 |
تاریخ انتشار : 05 اسفند 1391 - 7:31 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی:پنج‌سال پیش نمایندگان مردم قانونی وضع کردند که براساس آن، کنکوری که نظام آموزشی کشور را ناکارآمد و حداقل هفت سال از بهترین دوران زندگی جوانان ما را مختل کرده است، حذف شود؛ ولی نه‌تنها در این مدت شرایط اجرای این قانون فراهم نشده بلکه طرحی ارائه شده که به‌موجب آن حذف کنکور پنج […]

پارسی وی:پنج‌سال پیش نمایندگان مردم قانونی وضع کردند که براساس آن، کنکوری که نظام آموزشی کشور را ناکارآمد و حداقل هفت سال از بهترین دوران زندگی جوانان ما را مختل کرده است، حذف شود؛ ولی نه‌تنها در این مدت شرایط اجرای این قانون فراهم نشده بلکه طرحی ارائه شده که به‌موجب آن حذف کنکور پنج سال دیگر به‌تعویق بیفتد و در این مدت نیز به‌جای یک نوبت دو نوبت این هیولا را به جان جوانان بیندازد و فشار روانی وارد به آنان را تشدید کند.

1- سازمان‌های مسئول از زمان تصویب قانون تاکنون به‌جای فراهم کردن شرایط اجرای قانون حذف کنکور به‌طور مستمر قانون را غیرکارشناسی و غیرقابل اجرا اعلام کرده و با توجیه وزرای وقت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح دونوبتی‌شدن کنکور را که سه بار تاکنون در کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس رد شده (گزارش شماره 7624مرکز پژوهش‌های مجلس) برای چهارمین بار به کمیسیون ارائه می‌دهند و قانون، کارگروه و آموزش و پرورش را مقصر عدم‌اجرای قانون اعلام می‌کند.

2- از آنجا که به‌جای سه وزیر عضو کارگروه قانون، نمایندگان آنان در جلسات سیاستگذاری کنکور شرکت کرده‌اند، طی پنج سال گذشته عملا مدیریت و برنامه‌ریزی و تعیین دستور کار آن کارگروه توسط سازمان سنجش انجام شده و می‌شود. بنابراین اگر مسئولان آن سازمان عزم اجرای قانون حذف کنکور را داشتند، انتظار می‌رفت در ماه‌های نخست تصویب قانون، برنامه پنج ساله زمانبندی فعالیت‌ها و وظایف محوله قانون را تا حذف کامل کنکور تهیه و پس از تصویب کارگروه به دستگاه‌های مجری ابلاغ می‌کردند تا اگر آموزش و پرورش نتوانست آن را اجرا کند، خود رسما اعلام کند. ولی آن سازمان هیچ‌گاه چنین اقدامی انجام نداد.

3- با وجود فناوری اطلاعات و روش‌های علمی ساده‌ای که علاوه برآمریکاییان و اروپایی‌ها، کشورهای عربی، اسلامی و آفریقایی هم (در ایجاد سوابق تحصیلی معتبر، مطمئن و قابل تفکیک برای سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به مؤسسات آموزش عالی) از سال‌های نخست قرن گذشته تا‌کنون از آن روش‌ها استفاده می‌کنند، سازمان سنجش به‌گونه‌ای رفتار کرده که مسئولان و کارشناسان ما را حتی ضعیف‌تر از همتایان خود در کشورهای عربی و آفریقایی نشان داده است.

4- با اینکه گزارش‌های پژوهشی متعدد حاکی است که سابقه تحصیلی به‌تنهایی می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین معیار سنجش و پذیرش داوطلبان به آموزش عالی باشد؛ از طرفی، با استفاده از روش‌های ساده علمی می‌توان نمرات ترازشده(Equalize)، دارای پراکندگی لازم (optimum Variation)، قابل تفکیک و مقایسه (Comparability separable &)حتی برای انتخاب جامعه 10درصدی رشته/‌محل‌های پرطرفدار را تهیه و ارائه کرد.

5- کارشناسان و صاحب‌نظرانی که کنکور را آسیب شناسی کرده‌اند و برمسائل اجرایی آن تسلط دارند، اعتراض خود را فریاد می‌کنند که چرا بدون بررسی سوابق قانون پیشرفته‌ای که در دو دوره مجلس هفتم و هشتم دارای پشتوانه کار کارشناسی و تحقیقات متعدد است نادیده گرفته شده و قبل از اینکه شرایط اجرای آن فراهم شود، آن قانون را غیرقابل اجرا اعلام می‌کنند؟

6- همه می‌دانیم که آزمون‌های چندگزینه‌ای طی 12سال و هر سال حداقل 12بار مغز، فکر و حواس کودکان و نوجوانان کشور را از اول ابتدایی تا دوره پیش‌دانشگاهی توسط انواع آموزشگاه‌ آزاد کنکور، احاطه و تست باران کرده؛ بچه‌های ما شب‌ها هنگام خواب هم مشغول تست زدن هستند، نظام تعلیم و تربیت کشور را در اجرای برنامه‌های تربیتی‌اش فلج کرده و این ویروس از مدارس در حال گسترش به دانشگاه‌هاست، ولی معلوم نیست چرا مسئولین منکر آسیب‌های ویران‌کننده ویروسی به نام کنکورند؟!

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید