امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 106692 |
تاریخ انتشار : 28 دی 1391 - 13:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : زیست‌پارک قشم به‌دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در رعایت و انجام معیارهای ثبت جهانی سرانجام از فهرست زیست‌پارک‌های جهانی یونسکو خارج شد. دلیل خارج شدن تنها زیست‌پارک جهانی خاورمیانه از فهرست جهانی بی‌توجهی در نگهداری و عدم احراز شرایط لازم بوده است. خبرگزاری مهر دیروز با اعلام این خبر به […]

پارسی وی : زیست‌پارک قشم به‌دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در رعایت و انجام معیارهای ثبت جهانی سرانجام از فهرست زیست‌پارک‌های جهانی یونسکو خارج شد.

دلیل خارج شدن تنها زیست‌پارک جهانی خاورمیانه از فهرست جهانی بی‌توجهی در نگهداری و عدم احراز شرایط لازم بوده است.
خبرگزاری مهر دیروز با اعلام این خبر به درخواست‌های بازرسان یونسکو به‌منظور ماندگاری این زیست‌پارک زیبا در فهرست جهانی زیست‌پارک‌ها اشاره کرد.

به گزارش این خبرگزاری، بازرسان یونسکو در آخرین بازرسی خود از زیست‌پارک قشم نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه را ازجمله درخواست‌های یونسکو اعلام کرده بودند که از دوسال گذشته تاکنون مورد توجه مسئولان این زیست‌پارک قرار نگرفت و بدین‌ترتیب ایران شانس حضور دوباره تنها زیست‌پارک ثبت جهانی شده خاورمیانه در فهرست یونسکو را از دست داد.

دوسال پیش یونسکو کارت زردی را به ایران ارائه کرد که درصورت بی‌توجهی به شاخص‌های مورد نظر آن سازمان در رعایت موازین زیست‌پارک‌ها، زیست‌پارک قشم از فهرست جهانی زیست‌پارک‌ها حذف می‌شد. براساس این گزارش با گذشت دو سال از آن اخطار و رعایت نشدن موازین یونسکو در زیست‌پارک قشم، دو‌ماه پیش یونسکو نامه خروج این زیست‌پارک از فهرست جهانی را به سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان منطقه آزاد قشم ارسال کرد که در این دو‌ماه هیچ‌یک از این دو سازمان خروج زیست‌پارک قشم از فهرست جهانی زیست‌پارک‌های یونسکو را اعلام نکردند.

اگرچه محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ارسال رونوشت نامه خروج زیست‌پارک قشم از فهرست جهانی زیست‌پارک‌ها را تأیید کرده است ولی مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در همین رابطه اعلام کرد: زمانی که این زیست‌پارک در فهرست یونسکو ثبت شد، کارشناسان این سازمان جهانی، قول انجام معیارهایی را از متولیان در ایران دریافت کردند اما از آنجایی که این موارد رعایت نشده است، در گام اول به زیست‌پارک کارت زرد و در گام بعدی کارت قرمز دادند و اکنون آن را از فهرست یونسکو خارج کرده‌اند.

به گفته وی، تنها درصورتی که مدیران زیست‌پارک بتوانند این موارد را رعایت کنند، دوباره شاهد ثبت آن در فهرست جهانی خواهیم بود.
ریاضی‌فر، معاون طبیعی محیط‌زیست استان هرمزگان نیز با تأیید خروج زیست‌پارک قشم از فهرست شبکه جهانی زیست‌پارک‌ها گفت: کمبود اعتبار مهم‌ترین عامل از سوی مدیریت زیست‌پارک برای رسیدگی به نواقص موجود عنوان شده، هرچند وسعت و گستردگی منطقه نیز بر سختی کار و زمانبرشدن آن بی‌تأثیر نبوده است.براساس این گزارش، نخستین زیست‌پارک خاورمیانه در جزیره قشم، مهم‌ترین جاذبه گردشگری ایران بود که با فرصت‌سوزی متولیان این ظرفیت از دست رفت.

زیست‌پارک قشم دارای بزرگ‌ترین غار نمکی جهان با بیش از 6‌هزار متر طول، گنبد نمکی، فسیل‌ها و سنگواره‌های بسیار غنی است که ارزیابان یونسکو نیز به همین دلیل نمره‌ بالایی به این زیست‌پارک داده بودند. سوزان ترنر ارزیاب یونسکو از زیست‌پارک قشم در جلسه ثبت جهانی زیست‌پارک‌ها در سال‌85 از تنها زیست‌پارک خاورمیانه بسیار دفاع کرد و زیست‌پارک قشم در آن جلسه به شبکه جهانی زیست‌پارک‌ها افزوده شد. زیست‌پارک‌ها محدوده‌های حفاظت‌شده‌ای هستند که باید از آنها با هدف حفاظت از پدیده‌های زمین‌شناسی و حفظ جامعه محلی بهره‌برداری گردشگری شود.

اکنون زیست‌پارک قشم در منطقه خاورمیانه به‌عنوان تنها زیست‌پارک جهانی این منطقه تنها به‌دلیل سهل‌انگاری از فهرست جهانی حذف شده است و مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم و حتی مدیران سازمان میراث فرهنگی دو‌ ماه است که با پنهان کردن این خبر افکارعمومی را از دانستن این خبر محروم کردند تا آنکه نماینده کمیسیون ملی یونسکو در تهران پس از دو ‌ماه این خبر را اعلام کرد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید